Janee Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Er det noen som veit hvor høy denne båten (Tresfjord 29 AC) er fra vannlinja og opp til toppen av overbygget (ikke lanternemasta). Vi har begynt å kikke etter en større båt (har en hanto 24) men er avhengin av høyden for å komme inn i havna. Båtplassen ligger på innsiden av en vippebro (som ikke har vippet på mange år ) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret4 Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Vet ikke høyden på 29`en, men det eneste jeg vet er at vinduene er litt høyere på 29 enn på 28 fotern. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
camo Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 hei, min tressfjord 29 er 2,5 meter fra vannlinjen til toppen av den orginale lyskasteren .mvh. j.m.t Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Breezita Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Hei Janee, har akkurat vært og målt; Vannlinje - overkant hardtopp: 230 cm Mast 80 cm Lyskaster 20 cm mvh Cita Quote http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post Share on other sites More sharing options...
Janee Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 Takk for nyttig info Ser ut til at dette burde gå bra (med noen små modifikasjoner på lanternemasta). Hva er deres erfaringer med denne båten. Hører stort sett bare godord om den. Er det noen spesielle ting/svakheter man bør se etter? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Breezita Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 (edited) Hei Janee. Vi har hatt Tresfjord i 5 år, først en 28 så en 29. Må si meg veldig fornøyd med begge to. Dette er solide vestlandsbåter med god kjøl, gode, solide innredningsløsninger, romslige og trygge familebåter med høyt fribord. 29,en er egentlig mere romslig innvendig enn den ser ut til. Motorvalget i Tresfjord var som regel Perkins. Dette er slitesterke motorer, men kan svette litt - helt normalt. Dersom det er satt inn ny motor, bør du være litt obs på størrelsen. Båten går godt i sjøen ved 12-14 knop. Har hørt at den kan "ri" litt på kjølen ved høyere hastigheter / større motor. 29,en er en halvplaner og lager ikke for store hekkbølger. Du bør se etter normal slitasje. Det vanlige vedlikeholdet i en båt sier jo bestandig mye. Ellers er skroggjennomføringer greit å undersøke - er disse skiftet? Saltvannsinntak for WC, utløp for septik, inntak for kjøling til motoren. Aluminiumsrammer rundt vindu kan tære litt. Dette er en båt du blir virkelig glad i. Vi vurderer alikevel å bytte pga ønske om flere kabiner, men hittil har vi ikke funnet noe i samme klasse som er bedre til vårt bruk. Vi har en modell som er "ombygd" med dollbord rundt akterdekk som svenske Westfjord 29 , dette er en stor fordel da original Tresfjord må bestiges over akterdekk for å komme til bak. Dreggvinsj er tingen..:-)) Tar gjerne en prat om Tresfjord dersom ønskelig, send en IM så får du tlf. mitt mvh Cita Edited August 3, 2007 by Cita (see edit history) Quote http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post Share on other sites More sharing options...
vassb81 Posted July 24, 2009 Share Posted July 24, 2009 Er det denne Tresfjorden som ligger til salgs i Rakkestad til 360 000,- Ser litt på den jeg!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Breezita Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 Nei, min er dessverre ikke tilsalgs (ennå), men samme løsning - praktisk..:)) Quote http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post Share on other sites More sharing options...
Høghaug Posted August 14, 2009 Share Posted August 14, 2009 Vil bare henge meg på de andre anbefalingene - hvis båten passer innseilingen, så er det verdt å se nærmere på disse - en klassiker etter min mening. Har selv en slik med "Westfjord"-oppgradering og er gulle fornøyd. Modifiseringen av akterenden med ekstra skandekk rundt kalesjen anbefales varmt slik at man slipper å gå over akterkabintaket for å komme til badeplattform mv. Vi har en nyere Yanmar 4-sylindret på 165hk. Noen racer vil dette aldri bli men kan marsje i 16 knop om det er travelt (liker å tusle i alt fra 6 til 12 knop til vanlig). For øvrig kjørte vi denne båten opp fra Lindesnes til Kristiansund på knapt 3 dager i fjor sommer. Sist helg var vi på tur to voksne og 3 unger fra 3 måneder til 4,5 år og det går helt supert. En solid bygd båt som slettes ikke bærer preg av snart 30 år på sjøen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts