kghaas Startet 31.Juli.2007 Del på Facebook Startet 31.Juli.2007 La ut denne på windyklubben, og tenkte at andre også kunne ha interesse av dette. Tenkte bare jeg skulle gi en kort oppdatering på hvordan du kan bruke din mobiltelefon eller PDA som kartplotter. De fleste vil nok kjøpe seg en skikkelig en, men for meg som bare er vant til papirkart og aldrig kommer meg forbi Horten(fra oslo) så er ikke det helt store behovet der. Jeg har derfor sjekket litt på hvordan du kan bruke PDA til dette formålet. Jeg bruker en HP Ipaq Hw6915. Den bruker jeg også med veikart med fotobokser osv. Jeg tenkte derfor at jeg kunne bruke den på sjøen også. Og nå har jeg fått det til å virke sånn passe. Det er sikkert flere programmer å bruke men jeg har benyttet pathaway www.pathaway.com koster 300.- Så tar du å scanner papirkartet ditt på en stor scanner. Jeg hadde dette ikke tilgjenglig men skal gjøre det etter hvert. Jeg søkte heller på nettet og fant et ferdig scannet kart. Så lenge jeg har kjøpt papirutgaven så er det etter det jeg forstår lovlig og også ha en scannet versjon av mitt eget kart! Så må du kalibrere kartet som du har scannet/lastet ned. Det er en egen funksjon for dette i Pathaway og jeg slet lenge med å finne riktige koordinater, men alt ligger ute på: http://kart.kystverket.no/ Her er det forøvrig også mulig å laste ned kart gratis! For den som har lyst er da bare å velge riktig oppløsning, og kopiere bit for bit og lime sammen i et foto program for å få et komplett kart i meget god oppløsning. Utfordringen er herved sendt.... Når alt er kalibrert sendes det over til PDA'n via active sync og vips så har du en kart plotter! Hp Ipaq Hw 6915 Den røde streken er der track på hvor jeg har kjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 dette var jo en grei løsning Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Bruker også PDA som kartplotter. For andre som er intresert så er OziexplorerCE også et alternativ. Her kan du bruke Maptech sine kart, de må bare konverteres til ozf2 filer. Program for å gjøre dette finner man på Oziexplorer sin side. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Capitaine Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Bruk iPhonen til navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.