Arve Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Ingen hyggelig opplevelse i dag morges. Forbruksbanken (2x140ah) tom og startbatt. så vidt nok spenning til start. Samtlige batt. nye i år. Mellom dem har jeg montert BEP skillerele. Får heller ikke noe diodelys i dette, som vel indikerer at noe er galt. Er det dynamoen som krangler? Måler at spenning o/startbatt. øker når motor går. (nærmere 14 volt.) Kan dynamo alikevel være delvis kaputt og kanskje ikke levere ønsket ladestrøm? Vel....som dere skjønner. Jeg trenger tips fra dere. Noen med erfaring om lignende feil...? Arve. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 Har du brukt noe nevneverdig med strøm da? Tror ikke det er noe gale med dynamo når du får 14v når motoren går. Tror det er noe annet gale. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Tja. Noe forbruk har man da, men ikke noe som skulle tømme banken på denne måten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Posted July 31, 2007 Share Posted July 31, 2007 På båten min har jeg en skillediode mellom start og forbruksbatteri. Derfor får ikke jeg brukt noe strøm fra startbatteriet via forbruksbatteriet. Trodde dette var vanlig???. Så uansett hvor mye strøm jeg bruker fra forbruksbatteriene har jeg alltid toppladet startbatteri. Siden begge dine batterier er utladede må det jo være ett eller annet som stjeler strømmen fra forbruk og start batt. Har du noe felles jordingkabel fra alle batteriene?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Deffekt i starter? Har mistanke om at min starter har en alvorlig feil. Tapper ned 240 amp. på 4-5 starter. Quote Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Posted August 1, 2007 Author Share Posted August 1, 2007 Jo da. Har felles minuskabel mellom alle batteriene. Reiser ned i havna nå og starter med å kontrollmåle spenning og syrevekt på alle tre batterier. Kan jo ligge en feil i ett av batteriene som igjen tapper resten av kretsen når disse er koplet inn. Videre er det vel bare å gå på med målinger av dynamo,starter osv. Håper å finne feil i dag. Melder sol til helgen....... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 det kan vere dårlig selle i batteriet. prøv å måle syrevekten på batteriene Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Posted August 1, 2007 Author Share Posted August 1, 2007 Ja. Har også tenkt på defekte celler i et av batteriene. forsøker nå å lade opp et batteri om gangen. Så får vi se resultatet av det. Har også sendt dynamoen til test. Håper egentlig de finner feilen i den. Lurer samtidig på hvorfor jeg ikke får lys i dioden i mitt BEP rele. Kan virke som batteri 1 aldri blir oppladet med den følge at releet aldri kopler over til batteri 2. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts