Jump to content

Hjepl! begge batt.banker tomme...


Arve

Recommended Posts

Ingen hyggelig opplevelse i dag morges. Forbruksbanken (2x140ah) tom :nonod: og startbatt. så vidt nok spenning til start. :nonod:

Samtlige batt. nye i år. Mellom dem har jeg montert BEP skillerele. Får heller ikke noe diodelys i dette, som vel indikerer at noe er galt. Er det dynamoen som krangler? Måler at spenning o/startbatt. øker når motor går. (nærmere 14 volt.) Kan dynamo alikevel være delvis kaputt og kanskje ikke levere ønsket ladestrøm?

Vel....som dere skjønner. Jeg trenger tips fra dere.

Noen med erfaring om lignende feil...?

Arve.

Link to post
Share on other sites

På båten min har jeg en skillediode mellom start og forbruksbatteri. Derfor får ikke jeg brukt noe strøm fra startbatteriet via forbruksbatteriet. Trodde dette var vanlig???. Så uansett hvor mye strøm jeg bruker fra forbruksbatteriene har jeg alltid toppladet startbatteri.

 

Siden begge dine batterier er utladede må det jo være ett eller annet som stjeler strømmen fra forbruk og start batt.

 

Har du noe felles jordingkabel fra alle batteriene??

Link to post
Share on other sites

Jo da. Har felles minuskabel mellom alle batteriene.

Reiser ned i havna nå og starter med å kontrollmåle spenning og syrevekt på alle tre batterier. Kan jo ligge en feil i ett av batteriene som igjen tapper resten av kretsen når disse er koplet inn.

Videre er det vel bare å gå på med målinger av dynamo,starter osv.

Håper å finne feil i dag. Melder sol til helgen....... :cool:

Link to post
Share on other sites

Ja. Har også tenkt på defekte celler i et av batteriene. forsøker nå å lade opp et batteri om gangen. Så får vi se resultatet av det. Har også sendt dynamoen til test. Håper egentlig de finner feilen i den.

Lurer samtidig på hvorfor jeg ikke får lys i dioden i mitt BEP rele. :crazy: Kan virke som batteri 1 aldri blir oppladet med den følge at releet aldri kopler over til batteri 2.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...