Jump to content

Foldepropell. Dårlige bakke egenskaper...


Bello

Recommended Posts

Har ein toblads foldepropell på ein Dufour 3800 som bakker ganske dårlig. Fast aksling, og dei to bladene foldes og slår seg ut av sentrifugalkraft. 17hk VP.

 

Må ha høgt turtall for i det heile å få noko effekt, men har uansett veldig lite styring på båten. Den trekker stort sett alltid rompa til styrbord utan at eg kan gjera noko med det.

 

Lurer først og fremst på om dette er normalen for båtar med foldepropell?

 

Lite effekt er ein ting, men synes det er verra at ein ikkje får noko betre kontroll over båten...

 

Finnes det foldepropellar som gir betre bakke egenskaper? Dyrt?

 

Bello

Link to post
Share on other sites

Har en VP 2001, 9,5 hk på en 27 fots båt med foldepropell fra VP. Jeg har innfunnet meg med at båten stort sett svinger en vei når jeg bakker, jeg tror det har mere å gjøre med dreieretning på propell og størrelse på ror enn akkurat at det er en foldepropell.

Link to post
Share on other sites

Skal du bakke en seilbåt, bruker du motorkraften til å gi deg styrefart, og så setter du motoren i nøytral. Da vil båten styre dit du vil uten at du får effekten av det som kalles prop walk.

Stikkord er styrefart og ingen kraft på propellen, prøv dette og du vil bli forbauset. Forøvrig er det tull å spare på motorkraft (les turtall), du har motor for å brukes. Derfor må du bruke den, gjerne litt brutalt, men det gir resultater.

Link to post
Share on other sites

Man får vel også noe mer "futt" i det ved å skifte til 3 bladet foldepropell.

[/quote

Helt klart. Jeg skiftet fra to til tre, men grunnen var å få drivkraft nok til å gå opp mot sjø m/motor.

Jeg opplevde ikke oppbakking som noe problem (33 fots seilbåt 23hk md11) med en toblader, men bakkingen ble klart bedre med treblader.

En 17hk på en Dufour 3800 virker noe svakt og jeg tror nok at en treblader vil hjelpe betydelig.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror styreegenskapene akterover er mer avhengige av båttype enn propelltype..

 

Jeg har hatt to ulike tobladede foldepropeller og nå en trebladet Volvo foldepropell. Jeg har nok fått mer krefter akterover med trebladeren men svingeegenskapene er de samme: jeg kan svinge rimelig bra mot babord, (høyregående propell), men vil jeg svinge mot styrbord går den som best rett akterover..

 

Uten motorkraft er det det samme hva jeg gjør med rorkulten. Jeg har minimal styreevne og det er vinden som bestemmer hvilken vei båten beveger seg. Det eneste jeg kan gjøre er å røske hardt i rorkulten og på den måten få hekken til å flytte seg litt sidelengs, men å styre vil jeg ikke kalle det..

Det er mulig at jeg holder for lav fart, men dette er jo gjerne manøvrer man gjør nær andre båter og brygger og da er det liksom en grense for hvor mye fart man tør å ha..

Link to post
Share on other sites

Nå er vel en Dufour 3800 nærmere 31 fot, så motorstørrelsen er nok ikke helt feil. Styringsegenskapene ved bakking avhenger vel litt av propellens utforming og profil på ror og kjøl. Jeg har selv en tobladet flex-o-fold, og synes jeg har nok kraft og styring ved bakking. Men så er roret mitt ganske smalt og dypt.

Link to post
Share on other sites

Usikker på kva type foldepropell eg har. Ikkje usannsynlig at det er ein standard volvo foldepropell.

 

Vil det bedre seg mykje ved å skifte propell? Dyrt?

 

Bello

 

Ja egentlig. Jeg skifte på en Volvo MD11 (23 hk) og volvos trebl. folde kom på rundt 10000. (4-5 år siden). Alternativ kan være å se etter en to blader med bedre virkningsgrad. Eller å skifte til en trebladet fast som vil ha noe negativ effekt på fart under seil. Det er den billigste løsningen og meste effektive løsningen i forhold til ditt problem. Hvor negativ effekt det har under seil må nok testes ut , f.eks en sesong m/fast propell.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til hvordan foldepropeller oppfører seg ved bakking, men generelt så kan man si det så enkelt som mini sier det..... få opp styrefart når man bakker, jeg trenger bortimot 2 knop på min båt, da bakker jeg dit jeg vil.... Men jeg har en merkbar propellerwalk på min båt siden jeg har en relativt stor 3 blad fast propell... Jeg gir på litt til jeg får styrefart og slakker av til tomgang når jeg bakker, da merker jeg ikke noe særlig til "propellerwalk" eller jeg setter den helt i fri..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Dufour 3800 selv. Syns den ikke var verre å bakke med en andre seilbåter. I og med den har aksling og propellen langt bak, får sidekraften av propellen lang arm og lettere dreier båten. Det samme skjer med min Omega 36. Dette er noe en må lære seg å ta hensyn til og utnytte ved manøvrering. Styrefart er viktig. Ved å slå motoren i fri oppheves sidevirkningen og roret vil ta tak om det er sig i båten.

 

Når jeg legger til kai, gar jeg på skrått inn mot kaia og slår så bakk. Sidevirkningen av propellen drar meg elegant inntil kaia og båten stopper.

 

Blåser vinden mot kaia lar jeg vinden skyve meg inntil, for å bruke sidevirkningen av propellen til å dra meg ut fra kai når jeg bakker ut.

 

Behold propellen og lær deg og utnytten effekten, så manøvrer du som om du hadde en baugpropell.

Link to post
Share on other sites

Her er det nok, som mange har sagt ikke propellen som er problemet.

 

Jeg har selv en 31 fots seiler med aksel og foldepropell (2-blads), og en 18HK Yanmar-motor..

I det jeg slår i bakk trekker båten voldsomt til babord, så jeg kjører bare på ganske mye kraft bakover inntil jeg har fått grei hastighet, så slår jeg ned på tomgang, og utnytter siget.. Trenger jeg mer hastighet gir jeg forsiktig pådrag, dette påvirker ikke sidveis bevegelse no særlig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...