Jump to content

Noen som kjenner til Fjord 880?

Formula

Recommended Posts

Familien vurderer å kjøpe ny båt. Fjord 880 har dukket opp som et reelt alternativ. Jeg kjenner lite til denne båten. Noen der ute som har noen erfaringer?

Takk for tipset. Det var det jo endel informasjon. Men lurer fremdeles på endel ting: Er dette en båt som er "tørr", eller spruter det fort over dersom den har litt sjø på baugen. Hva er generelle svakheter (alle båter har vel noen) på denne båttypen.

Svar mottas med takk!

Jeg har en slik en, og er rimelig fornøyd. Har ikke tid til å utbrodere nå, da min nett-tilgang går ut hvert øyeblikk. Men hvis du har tid til å vente en drøy uke, skal jeg komme tilbake med flere opplysninger. Hvis jeg da ikke finner noe annet trådløst nettverk her et sted, underveis. :smiley:

• 1 month later...

Har selv en Fjord 880 - 87 mod. m/Ford Sabb 220 hk, fast aksling. 3 sesongen nå, og er svært fornøyd. (se foto nedenfor) Båten ble produsert i mange utgaver og varianter, (kalesje, hardtopp,motor, aksling/aggregat osv)- og noen ytterst få med pentry oppe i salong, som jeg har. Min båt gikk opprinnelig i Adriaterhavet som utleiebåt - men returnerte til Norge i 1991.

Jeg har bare gode erfaringer - men hører mange har fått litt lekkasjeproblemer rundt vindu, men dette er ikke spesiellt for Fjord 880. Ellers har trekk i tak/skutesider en tendens til å løsne - men det er vel ikke annet å vente på rundt 20 års gamle åter. Det er en utrolig god sjøbåt, og vil man i "kvapse-sjø" ha litt behageligere gange, er det bare å tilte baugen ned. Dette medfører selvsagt noe mer sjøsprøyt - men alt har fordeler og ulempe. Som en bekjent sa: "Denne båten tåler mye mer enn både du og jeg tilsammen" - og etter å ha krysset Sognefjorden i stiv kuling er jeg helt enig. Skal jeg trekke frem det mest "negative" må det være at det er relativt trangt i motorrom - men de vanligste kontroll og servicepunktene kommer man lett til.

Sannsynligsvis den "største" 29 foteren på markedet - med fantastisk god plass. Fra 86 ble modellene noe modernisert, ikke minst interiørmessig - så du vil få en litt mer moderne båt om de finner en modell fra dette tidspkt.

Fjord har en egen klubb som du finner på http://www.fjordboatclub.com/ - her kan du søke mer om modellene.

Lykke til :smiley:

fjord_sommer_20061.jpg

BONITA I