Jump to content

Slarkete styring - er det nok å bytte teleflexkabel?


Fyken

Recommended Posts

Styringen på KB-snekka mi er litt slarkete. Det må som regel to-tre runder på rattet til før roret reagerer, og av og til må jeg bak og røske litt i rorkulten for å få roret til å slå helt ut. Hvis jeg holder på rattet og en annen drar i rorkulten, er det så godt som null motstand, og rattet dreier ikke rundt. Holder det å bytte teleflexkabel, eller må det skiftes noe i manikken bak rattet også? Hva må eventuelt gjøres for å bytte til hydraulisk styring? Det må vel gjerne sveises litt på rorstammen og byttes ratt og litt av hvert da, og hva vil det i så fall koste? Og vil det være problematisk å styre med rorkulten bak hvis jeg bytter til hydraulikk?

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er styresnekka som er problemet hos deg, ikke kabelen. Ville likevel byttet begge deler, for å være sikker på at alt er OK. Hydraulisk styring ville jeg ikke ha vurdert en gang. Men jeg ser jo at mange andre lovpriser hydraulisk som det eneste som er brukbart. Til tross for de utallige tråder her om hydraulikkproblemer....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OBS: Hvis du ikke hører "tikkelyder" når du tar rattet rundt ville jeg sjekket om strømpa på kabelen er festet. I første omgang høres det for meg ut som om strømpa er løs, dermed får ikke kabelen den motstanden den trenger for å styre roret. Strømpa er som regel festet ca en 1/2 meter inn på strømpa (fra rorsiden).

 

Vanligvis vil man høre at kabelen hopper over tannhjulet på styresnekka hvis kabelen/styresnekka er slitt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå, omsider etter råkjør etter ferien, fått tid til å ta en sving nedom båten igjen, og se nærmere etter. Psolse02 hadde helt rett. Braketten som holder kabelen fast helt bak ved rorstammen er brekt, slik at kabelen vimser frem og tilbake baki der. Ikke rart styringen er dårlig. Takk for tipset, jeg var like ved å bestille ny kabel og styresnekke, men nå sparte jeg de kronene.

 

Braketten er visst ikke lenger mulig å få kjøpt, men jeg fikser det med en solid trekloss og en syrefast slangeklemme.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...