Jump to content

Mercruiser 3.7 LX lekker kjølevæske

MacStorm

Recommended Posts

Har en dobbel installasjon av 1988 Mercrusier 3.7 LX 180 HK hvor begge motorer lekker kjølevæske. Det ser ut som om væsken lekker fra nedre del vannpumpehuset forran på motorene. Motorene lekker bare når de går. Motoroljen gir ingen indikasjon på vanninntrenging. Er det noen i forumet som har erfaring med utbedring av denne feilen? Regner med at den er ganske vanlig siden begge mine motorer lekker? Gode råd mottas med stor takk. :smiley:

Er dette 170Hk ?

Det er vel en sykdom på de motorene, såvidt jeg husker... En Mercruisermekaniker vil sikkert kjapt gi informasjon.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei, Mercruiser leverte denne 3.7 L motoren i flere varianter fra 165 Hk til 180 Hk. Er forøvrig meget fornøyd med motorene. Går meget pent og gir meget bra akselrasjon på Windy 8000!! :cool:

Høres ut som du trenger et par nye vannpumper! Kjente symptomer, lekker kun når motoren går... Vannpumper kan normalt ikke overhales, men kanskje Mercruiser sine kan? Hvis ikke, så er det nok bare å kjøpe nye. Som regel en grei jobb å skifte, så lenge tilkomsten er grei vel å merke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok, takk for innspill så langt! Skal sjekke med et Mercruiser-verksted for å få jobben gjort. Kjedelig å måtte etterfylle kjøleveske hele tiden...... :nonod:

+ at det å etterfylle er bare symptomfiksing, ikke årsaksfiksing :-) Rett feilen før det skjer noe mer.

Hvor i landet bor du?

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

hei har hatt lik motor som deg og dette er ett kjent problem fordi det slites ett spor i kammakslingen som gjør det lekker kjølevæske kan ikke helt huske dette men jeg la i kjemisk metall der hvor det var spor , det virket fint for meg da ny kamm koster 9000 kr

Takk scan for nyttig svar. Hvis litt kjemisk metall kan gjøre susen blir jeg meget happy. :smiley: Er litt usikker på hvor lekasjen egentlig er. Kan se ut som om det er en sprekk i pumpehuset på den ene motoren. Motorene har forøvrig bare gått 590 timer. Kansje litt tidlig med slitasje i kamakselen?

• 2 years later...