Jump to content

VP EVC-håndtag farlige?


MajorAndy

Recommended Posts

Enig i at VP's EDC/EVC spaker er alt for lette å sette i gir ved uhell. Skal ikke mange grammene med kraft til for å dytte de. Jeg gjør som Bitteliten og har inført "adgang forbudt for uvedkomene" i god sone rundt styreposs med motorer i gang.

 

En ting jeg ikke fatter at er påbudt ved lov / krav til godkjenning er mekanisk sperre for å sette spakene i gir slik som endel outboardere har med en knapp under håndtaket som må trukkes inn ved innkobling av gir.

Hadde egentlig ikke trengt å være mekanisk heller. En liten trykkbryter på undersiden av "kula" på VP's elektroniske spaker ville drastisk redusert muligheten for giring ved uhell.

Det er en grunn til at nyere biler med automat må ha bremsen inntrykt for å få spaken ut av "P". Slik var det ikke før i tiden... Som 6 åring kjørte jeg foreldrenes splitter nye Granada i gjerdet mens moderen sjekket postkassa.... Det kunne ikke skjedd i dag.

 

Jeg tenker med grøss og gru på hva som kan skje inne i en trang gjestehavn med masse mennesker i nærheten om noen skulle "dulte" spakene i bånn mens jeg står og fortøyer og 2 x 350 hk slippes løs.... :eek:

Frikobler spakene så ofte jeg husker det ved å trykke på "N" og sette de litt forover, så skal det litt mer til i alle fall.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Temaet har, som Ingar viser til, vært drøftet grundig før ved Ali-krasjen (forøvrig er det å "ta en Ali" blitt ett begrep om folk som kjøper større båt uten å ha erfaring eller peiling :lol: )

 

I de seks måndene jeg har kjørt båt med EVC har jeg faktisk ufrivillig kommet borti gass-hendlen fem ganger (og motorikken er faktisk ellers ganske fin :lol: ). Har sjelden satt i gir ufrivillig, men til og fra tillegging der en reiser seg litt og sitter litt, er det veldig kjapt å dunke borti slik at en får noen ufrillige fres. Mest pinlig var det for et par uker siden da jeg dro meg ut med ankervinsjen fra en holme der det lå noen andre over sundet. I det jeg snur meg dunker jeg borti og og får 1500 omdreinger akter i noen sekunder før jeg får dradd ned. Hørtes dumt ut, og ikke minst kan det være farlig, men høyst ufrivillig.

 

endel outboardere har med en knapp under håndtaket som må trukkes inn ved innkobling av gir.

Hadde egentlig ikke trengt å være mekanisk heller. En liten trykkbryter på undersiden av "kula" på VP's elektroniske spaker ville drastisk redusert muligheten for giring ved uhell.

Har tenkt akkurat samme tanke. Dette kunne være løst hyperenkelt. Faktisk så enkelt at jeg tror at Volvo må ha tenkt det, men forkastet det av en eller annen grunn.

 

Swande (på Wlan i en visitt i gjestehavna i Grimstad der det er smekkfult. Likefullt ser det ut til å bli en kanon-dag!)

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Vedrørende den klatrende Nimbusen i Stavanger; det var ikke eieren som førte båten, men en representant fra firmaet som selger Nimbus og hans sønn. Båten skulle benyttes til demonstrasjon på båtmessen i Hillevågsvannet.

Kanskje derfor eier fikk ny båt....?

Link to post

Ikke helt umulig :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Så enorm erfaring med forskjellige grispaker har jeg ikke, men jeg har prøvd både med og uten mekanisk sperre og begge deler fungerer greit så lenge det er mulig å betjene sperren med den samme hånden som holder på spaken. Men jeg så aboslutt fordelen med EVC-spaken på dobbeltinstallasjoner.

 

Ellers så mener jeg at mye av problemet kunne være løst hvis båtdesigeren valgt en mindre utsatt plassering for gir/gasspaken. I båten vi har nå er det ikke mulig å komme ved et hendig uhell.

mvh Knut Erik

Link to post

Men da er det kanskje desto vanskeligere å betjene den underveis da :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Så er der nyt i den aktuelle sag:

 

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminali...urpose=updat%23

 

Jeg får det ikke til at stemme. For EVC-kontrollen er jo netop lavet så dette IKKE skal kunne lade sig gøre?

 

Eneste mulighed er at manden har startet motoren mens båden ligger fortøjet. Han går herefter op på fly'en for at sætte kortplotter op, forberede sig mm. mens motorerne varmer op. Men han glemmer at trykke på nøgle-knappen på EVC-displayet, så kontrollen med gas/gear flytter med op på fly'en. Eller også får ungen trykket på nøglen ved en fejl/held.

 

Imens sidder hans barnebarn og lejer kaptajn i den nederste styreposition. "Brrruummm, bruuummm!!" Han lægger begge håndtag ned og båden sejler afsted - stadig fortøjet til alle de andre både indtil forvirret bedstefar får klatret ned ad trappen og slukket for motorerne.

 

Make you think....det kunne sikkert ske for flere, dette. Og i denne sag er det nok ikke EVC-håndtagene, der er den direkte årsag. Det kunne så være sket med alle både med to styrepositioner.

 

Med små børn ombord skal man være ekstra opmærksom på at have tjek på kontrollerne - og gerne låse dem (holde nøglen inde) så man ikke umiddelbart kan overtage kontrollen ved en fejl.

 

Dansken

Link to post

Med mindre der er tale om defekt virker kun en kontrol ad gangen.

 

Det kan lade sig gøre at "overtage" kontrollen fra den inaktive styreposition men kun hvis:

 

* Gearet er i neutral begge steder

* OG man trykker på "nøgleknappen" på EVC-panelet.

* OG kontrollen IKKE er låst. (Ved at trykke 3 sek. på nøgleknappen låses kontrollerne så den ikke kan overtages fra den anden position. Dette markeres med en lysende rød hængelås på begge displays. Og det var måske dette, der glippede for Opa...?)

 

 

 

 

Dansken

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...