MajorAndy Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Se denne: http://www.fyens.dk/article/833049? En lille dreng falder og kommer til at ramme gashåndtaget. Der er tale om Volvo Penta EVC-håndtag. Resultatet er ødelæggelse og en potentielt meget farlig situation. Nu ved jeg ikke mere om hændelsen end det, der står her. Så jeg ved ikke om motoren var i gear da han rammer håndtaget eller om den lå i frigear. Men på mine tidligere gashåndtag skulle man aktivere en knap SAMTIDIG med at man skubbede håndtaget fremad. På mit EVC-håndtag kan sådan noget som ovenstående let ske. Er der andre end mig, der mener, at Volvo måske burde have lavet en sikkerhedsmekanisme på EVC-håndtaget, så det ikke kan sættes i gear uden at en knap aktiveres? Dansken Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Synes dette virket å være litt skremmende.. i allefall om kan sette båten i gear uten noen for sikkerhet i form av knapp eller lign... De vanlige mekaniske kontrollerne krever jo vanligvis litt muskelkraft for å få satt i gear, men de elektroniske er vel tilnæremt null motstand i vil jeg tro... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 (edited) Det er helt korrekt og mitt værste scenario. Vi har EDC og jeg har skremt begge ungene flere ganger ved å rope høyt til dem "ikke der" når de går bort til styreposisjonen. I det siste har jeg vent meg til å sette giret i fri (grønn knapp) og gi litt gass (50-100rpm opp). Ved fullt gasspådrag vil da EDC slå inn og redusere til 1500 rpm, og giret er i fri. Bedre med en ruset motor, enn båten oppetter bryggene. Dumt at systemet frigjøres i fri, fordi hvis minstemann river spaken i revers(når jeg har den i forover frikoblet), er den innom fri og settes isåfall i gir revers. Joda310 ps Mener man kan øke kraften som trengs ved å stramme en skrue, men jeg setter den i fri med knappen. Edited August 1, 2007 by Joda310 (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Ble heftig diskutert her. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 (edited) Det stemmer det som står skrevet her, og dette er en stor potensiell risiko ved VP's EDC og EVC system. Det er i det siste tatt opp i båtblader også, og jeg vet om forhandlere og båtprodusenter som har påpekt det samme for VP. Systemet er i dag bakvendt ved at man må sette giret i fri med en knapp i stedet for å sette det i gir med en knapp. Hos oss er det totalforbud for alle andre enn meg eller den jeg gir direkte beskjed til å være i nærheten av førerplassen når motorene går. Antakelig enklere for oss enn for andre ettersom det er en trapp opp og en lang sofa å passere for å komme til førerplassen. Det gjør at man ikke kan "tilfeldigvis snuble" over gass spakene Det har vært ulykker med dette i Norge. Det var en velkjent kolonialfrue fra Larvik som brakk armen pga dette da en Targa smalt i brygga rundt Kragerø for 2-3 år siden. ps Mener man kan øke kraften som trengs ved å stramme en skrue, men jeg setter den i fri med knappen. Ja, det stemmer. Vipp av den runde gummiproppen som siter i navet av spaken - her er det en skrue som kan strammes. Edited August 1, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 var det ikke en i Sverige hvor båten klateret oppover brygga? Og rev av en drivstoffpumpe? Joda310 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted August 1, 2007 Author Share Posted August 1, 2007 Båden, der var tale om, er en Forbina 40 (kunne jeg se i TV-indslaget på TV2). Førerpladsen ser således ud: Fortæl mig lige hvordan man "tilfældigvis kommer til at snuble" og ramme gashåndtaget med dette layout? Med mindre man da sidder på "fanget" af bedstefar og hjælper ham med at lægge til...? Eller står på sofaen? På den anden side: Der kan jo være tale om at tillægningen er foretaget fra fly'en. Nå - men ikke desto mindre ville jeg være ret nervøs og tjekke min produktansvarsforsiring godt hvis jeg var Product Manager for VP-EVC. I min manual står der jeg vidt jeg husker ingen STORE, LYSENDE advarsler om at dette kan ske. Og ja - vi er ikke i USA og det er tilladt at tænke selv. Men almindelig logik siger, at dette er et dumt system. Og da hele systemet er software-baseret kunne man vel tænke sig at lave en opdatering, så nervøse ejere kunne få lavet det omvendt: At man skal trykke det grønne knap med FØR motoren går i gear...? Dansken Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 (edited) var det ikke en i Sverige hvor båten klateret oppover brygga? Og rev av en drivstoffpumpe? Joda310 Det var i Stavanger traktene - det var en Nimbus 42 Nova. Der hevdet eier at det var en EVC feil - VP sier at det var en brukerfeil. Båten hadde 2xD6 350 - så det er mye krefter i sving når det gis full gass her. Vet jo det fra lillesøstrene jeg har. Jeg overlater ikke de kontrollene til noen andre når vi er i trange farvann. Motorene reagerer meget raskt pga høyt dreimoment på lavt turtall og kontrollene er følsomme. På den anden side: Der kan jo være tale om at tillægningen er foretaget fra fly'en. De er ikke så dumme i VP Man må aktivere kontrolene på fly'en - og det er bare ett sett kontroller som virker av gangen Og da hele systemet er software-baseret kunne man vel tænke sig at lave en opdatering, så nervøse ejere kunne få lavet det omvendt: At man skal trykke det grønne knap med FØR motoren går i gear...? Det hadde ikke vært dumt, og om alle med EDC og EVC klager her i denne tråden så kan vi jo sende denne linken til VP også Edited August 1, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Jeg har ikke et slikt system Har ikke innenbords engang. Men jeg støtter en slik klage her Jeg synes det er merkelig at VP i det hele tatt kunne tenke tanken på å levere et slikt system. Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Det var i Stavanger traktene - det var en Nimbus 42 Nova. Der hevdet eier at det var en EVC feil - VP sier at det var en brukerfeil. Båten hadde 2xD6 350 - så det er mye krefter i sving når det gis full gass her..<>Kjenner vedkommende. Enden på visa var at Nimbus leverte en splitter ny båt! (men for den prisen skal en vel kunne forvente litt service). Ganske fascinerende syn når en 42-foter klarer å rive ned/knuse skiltet på veggen i 2 etasje... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 (edited) Egentlig overraskende at de leverte ny båt. Virker som om de tar det mer på alvor enn VP da. Ganske rart at VP tar det så lett ettersom Nimbus er en av deres nærmeste partnere gjennom alle år. Nimbus ble jo startet av VP for å få avsetning på sine motorer. Så er jo spørsmålet da - hva gjorde egentlig sønnen ombord - var han i nærheten av kontrollene? Edited August 1, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Det er helt korrekt og mitt værste scenario. Vi har EDC og jeg har skremt begge ungene flere ganger ved å rope høyt til dem "ikke der" når de går bort til styreposisjonen. I det siste har jeg vent meg til å sette giret i fri (grønn knapp) og gi litt gass (50-100rpm opp). Ved fullt gasspådrag vil da EDC slå inn og redusere til 1500 rpm, og giret er i fri. Bedre med en ruset motor, enn båten oppetter bryggene. ps Mener man kan øke kraften som trengs ved å stramme en skrue, men jeg setter den i fri med knappen. Har mekanisk gearkobling og elektronisk gass. Men har samme tanke, setter alltid giret i fri på spaken når motor startes, dette for å unngå nevenyttige poder.. På min kontroll er det en settskrue som kan strammes for å få en viss friksjon... Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 denne episoden? http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article440650.ece mest imponert over journalisthåndverket egentlig.....(som vanlig) – Mens vi står og diskuterer hører vi et forferdelig drønn; båten hadde kommet over kaikanten og sto nesten 45 grader opp fra vannet, sier Tangerås. Båtens motor var i gang da det skjedde. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Om det var gutten eller ei får vi nok aldri vite. Men det er jo ikke lov til og fylle diesel med motorene i gang... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 (edited) Litt på siden, men likevel relevant (skulle kanskje ha laget en egen tråd i stedet?).... Det er ikke bare VP sine kontroller som har problemer, og med ditto skumle episoder knyttet til løpske krefter. Også for "eksperter" (her Sjøheimevernet) kan det gå galt - her fra Dynekilsslaget i Stavern i sommer. En svært stygg sak - jeg lå selv maks 75m unna for anker, og skal si at blodpumpa fikk fart (fikk ikke kjørt unna). At det ikke ble personskader og det som verre var er bare flaks. Båten gikk baklengs (full speed i 20-30 sekunder) og splittet to båter (15-17 fot) som lå inntil hverandre - den ene av disse stod en kort periode nesten 90 grader på høykant langs skutesiden av heimvernets båt. Heldigvis ingen ombord i denne - de hadde antakelig på forhånd satt seg i nabobåten for å se forestillingen sammen. Også her påstås teknisk feil, noe politietterforskningen antakelig vil avklare. Parallellen til "En lille dreng falder og kommer til at ramme gashåndtaget" slo meg imidlertid, da sjøheimevernets båt så ut til å være full av "gjester" som fikk være med og se på. Med tiden vil vel etterforskningen gi oss et endelig svar på årsak. Edited August 2, 2007 by Ronald (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
motorbåd Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Nå - men ikke desto mindre ville jeg være ret nervøs og tjekke min produktansvarsforsiring godt hvis jeg var Product Manager for VP-EVC. I min manual står der jeg vidt jeg husker ingen STORE, LYSENDE advarsler om at dette kan ske. Og ja - vi er ikke i USA og det er tilladt at tænke selv. Men almindelig logik siger, at dette er et dumt system. Og da hele systemet er software-baseret kunne man vel tænke sig at lave en opdatering, så nervøse ejere kunne få lavet det omvendt: At man skal trykke det grønne knap med FØR motoren går i gear...? Dansken En grund til at systemet er som det er og altid har været, kunne jo være at en havnemanøvre med 2 motorer ville kræve mere end 2 hænder, hvis en knap skulle aktiveres hvergang en af motorerne har været i frigear. Derimod kunne jeg sagtens forestille mig en hovedafbryder, evt. med nøgle som kan aktivere eller deaktivere muligheden for at lægge i gear, til brug når man ligger ved kaj. Hilsen Michael Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 ...Men det er jo ikke lov til og fylle diesel med motorene i gang... Er dette riktig? Noen nye regler som har kommet? Jeg trodde dette bare gjaldt bensin. I motsatt fall må jeg (og mange andre) vurdere å endre praksis. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 AHA! Se nu her: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article323444.ece Det var måske alligevel ikke så enkelt. Eller måske var det alligevel EVC-håndtagene, der var skylden - og ikke 4-årigs uheld... "The Plot Thickens" Dansken Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 (edited) Hadde sansen for denne kommentarer fra en båtselger.. – Jeg kender jo typen fra min egen forretning. Har tjent hurtige penge og skal straks have stor båd, som han slet ikke kan sejle. Som jeg tror er ganske representativt for svært mange Liker de danske uttrykkene bedre og bedre.... En gedigen blærerøv Det kan vel ikke sies bedre enn dette om båtføreren Edited August 2, 2007 by Sydvesten (see edit history) Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 Den pågældende bådejer har haft båd før. Han har ejet denne Forbina 10000 http://www.forbina.dk/Forbina%20baade%20so...Billedbaad3.htm Jeg ved det, fordi det er min nuværende båd Men han kan ikke have sejlet meget i den, for den er fra 2004 og havde kun sejlet 130 timer da jeg købte den i foråret! Dansken Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Det er litt "morsomt" at det var en Fobina 40, når jeg lå i Skagen på siste døgnet her så kommer det en Forbina 40 foter inn og skulle fortøye med baugen mot land... Han hadde nok sett på seilbåtene som er litt spissere i baugen enn denne "plogen" av en båt han hadde.. Han fosdøkte å presse seg inn mellom en Bavaria motorbåt på rundt 30 for og en seilbåt.... og med amerkansk øyemål så man enkelt at båten var dobbelt så bred som plassen og vel så det... Det var på landsvind og baugen gikk rett inn på ankerdavitet til Bavarian, og det ble et pent hakk, vet ikke om det ble hull i skorget på Forbinaen med det knaset stgygt i glassfiber.... Triste saker men slik kan det gå når man ikke har orden på øyemålet... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 så nylig en 57´xyz som sendte inn lettbåten for å ta mål av bredden. imponerende sjømannskap får´n si..... ;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 (edited) Minner unektelig om hendelsen i Kristiansend for noen måneder siden. Rart at det skal være så vanskelig å kjøre båt. Sælig for denne "blærerøven" som har hatt båt før. Det burde være elementert at man løsner fortøyningene Edited August 2, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
estark Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Har en installasjon i båten med D4-225 og 2 styreposisjoner. Den ene posisjonen er på akterdekket som brukes bl a til havfiske, når man fisker aktiverer man således denne posisjonen slik at man kan stå på dekket å flytte båten dersom man driver av. Opplevde i sommer med en litt stor fisk på å få litt overbalanse og dermed falle mot gass-hendelen ute med det resultat at båten settes i gir og går fremover - resultat enda mer ubalanse og et lite fall. Heldigvis skjedde det ikke noe, men ble litt skremt - står ikke akkurat der å fisker lengre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Er dette riktig? Noen nye regler som har kommet? Jeg trodde dette bare gjaldt bensin. I motsatt fall må jeg (og mange andre) vurdere å endre praksis. Uansett dumt å fylle med motor igang. Fyllingen kan skape luftbobler i dieselen, som man da kan suge inn i dieselpumpa. Med dertil stopp. Når det gjelder selve saken; Jeg har hatt 3 båter med mekaniske gear/gass hendler av 3 ulike varianter. Alle fungerte slik at man måtte trykke på knapper eller dra sideveis i spaken for å kople inn økt tomgangshastighet. Ingen hadde en knapp som sperret den frie overgang fra nøytral til innkoplet gear. Således kunne samme ulykke skjedd med disse båter, som på dagens EDC. (uten dermed å hevde at EDC-løsningen er perfekt) Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.