Astor Startet 1.August.2007 Del på Facebook Startet 1.August.2007 Vi ser han på hver eneste tur vi har hatt i sommer. Skipperen som står høyt hevet over oss dødlige og skuer fremover med stål i blikket. Om skuta går fort eller i snekkefart. Vi skuer etter det høysteddede glasset som vi forbinner med luksuriøse skip i Middelhavet. Våre tanker går til en viss herr Worse i Bergen og hans blondiner, høyt der oppe. Mens hekksjøen fråder der bak. For nettopp hekkbølgene ser adskillig mindre ut fra plattformen høyt der oppe, har jeg hørt. Joda, jeg har vært der oppe. Men kun ved landligge. Om jeg ønsker meg FB? Joda, både kona og jeg kan tenke oss en FB i vår neste båt. En trawler. Tyngdepunktet forandrer seg når mange mennesker samles på verandaen.Stabiliteten blir en helt annen. Merker man det i et lystig lag? Jeg tror nok båtgleden blir forsterket av en FB. Et sosialt samlingspunkt ombord. Jeg tror nok det stilles ekstra krav til skipperen når han farer avsted uten å høre dunkene nede i salongen når servicet står og klirrer og den løse lampen faller i gulvet uten at noen hører det. Hadde vært fint å høre andres betrakninger og opplevelser fra FB. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 (redigert) Trenger du noe mer enn din egen betraktning, da? Du traff jo spikeren med hodet : "Kongen på haugen"! Min Flyvebrigde er ikke så høit oppe at jeg ikke ser hekksjøene og de mange stakkarslige småfarkoster som duver lykkelig i dem. Det er et nydelig skue skal jeg si Dem! Tøys til side: Flyvebrigder og flyvebrigder er to forskjellige ting. Eller kan hende enda flere. Styreplasser på taket på mindre båter (f. eks. NB 840, nevnes uten forkleinelse) må nødvendigvis være ganske rudimentære mens f. eks. Clipper 40 har en flyvebrigde så gedigen at den går seksti-fotere en høy gang. Så har vi alle de imellem ... de er så forskjellige at det eneste de har til felles med hverandre er den eleverte tilværelse Der Oppe. Vår flyvebrigde er bare fire trinn opp fra akterdekket og er som sådan lett å komme både til og fra både underveis og ved landligge. Det ser jeg som en fordel i begge situasjoner; de bratte hønsestiger jeg har sett (og prøvd) en del steder tiltaler meg i grunnen ikke mye. Clipper 40 inklusive. Ved landligge foretrekker jeg som regel å strekke ut legemet i en solstol på akterdekket. Det blir lett til at jeg føler at jeg sitter på utstilling når jeg går opp på broen. Men jeg har en flott solseng der oppe, ganske så usjenert .. og til det bruk er broen perfekt. Vi har hatt rikelig med folk oppe, det er plass til 5-8 alt etter som, men det merkes ikke. Jeg har 1500 kg Volvo + 1200 liter diesel og 450 liter vann nederst i fire meter bred båt; så det skal en god del til for å flytte metacenteret merkbart. I alle fall inntil inntaket av gyldent fluidum i liter overstiger kvadratroten av Z-armens lengde i decimeter. Ut fra hva jeg har opplevd andre steder tror jeg også at stabilitetsspørsmål er det siste du behøver å bekymre deg for. Underveis er det neppe forskjellig; men da vil det -- hvis stabilitetshensyn skulle bety noe -- være naturlig at man har trukket innendørs lenge før rullingen blir stor nok til at det er ubehagelig enn si farlig høit Der Oppe. Det er ellers riktig at tilværelsen i de eleverte deler av fartøiet kan innebære en form for isolasjon fra hva som passerer i dets nedre regioner. Men dette er -- etter min erfaring i alle fall -- svært små gradsforskjeller. Hvis det skjer noe ugunstig nedenunder pga. sjøgang, så har nok skipperen allerede kjent den samme sjøgang betydelig sterkere på kroppen enn hva finserviset gjør et par meter lengre nede. Utfordringen etter min mening, ligger i et noe annet plan, nemlig i retning av hvordan det finner sted kommunikasjon mellom mennesker. Man kan jo ta Märtha Louises engleskole og kommunisere telepatisk, men min ringe erfaring med slike forsøk har i alle fall aldri vært behjelpelig med å få slukket tørsten. Det ser kan hende sløvt ut med intercom ovenfra og ned, men skal man først sitte uforstyrret der oppe og navigere etter hjertets lyst og nyte en tilværelse i pakt med elementene, så er det absolutt en fordel å ha en metode for å bekjentgjøre sine behov til betjeningen nedenunder. For egen del arbeider jeg fortsatt iherdig med å løse dette problemet, ikke av tekniske grunner for radiokommunikasjon koster jo bare et par hundrelapper på Elkjøp, men rett og slett fordi betjeningen ikke forstår sin rolle der nede mens far er opptatt med viktige navigasjons- og utkikksmessige aktiviteter i høiden. De to store pre for flyvebrigden er etter min mening 1) at man ser bedre der oppe fra -- bedre oversikt, og 2) at man har både lukket og åpen båt dvs "ja takk begge deler". Jeg ser ikke for meg å flytte under tak eller helt ut under en kalesje som realistiske alternativer. Så får heller de misundelige raljere så meget de vil om både langleggete blondiner og høistettede glass med livgivende innhold. Jeg trives i alle fall Der Oppe!! Redigert 1.August.2007 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 Skipper Worse... "... spikeren på hodet..." .. meget elegant forklart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 1.August.2007 Del på Facebook Svart 1.August.2007 FB og FB kan nok oppfattes forskjellig Men uansett så vil det være praktisk med en brannkanon der oppe. Da kan drinken til Skipper Worse fylles på avstand - eller tørsten slukkes på annen måte . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 enkelt: "go for it", tiltreder fullt og helt Skipper Worses elegante utredning. det er snakk om livet før og etter, du kommer aldri til å skjønne hvordan du klarte deg uten..... og båtvær er utevær - primært ikke sant........? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Men uansett så vil det være praktisk med en brannkanon der oppe. Voksen skute den nye Poseidon... Når det gjelder nytteverdien av brannkanon så kunne jo en slik sak vært nyttig i en "hekksjødebatt" også.... En mulighet er jo litt ekstra god fylling av drinkene på FB Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Om FB er jeg så og si ikke meningsberettiget, annet enn ved å glede meg over mangfoldet blant båtfolk, våre ulike ønsker og behov. De gangene jeg har befunnet meg på en FB har i og for seg vært positive opplevelser - i små doser. Den unike oversikten, og det å kunne avstandsbetrakte livet der nede ved havflaten. Men mens noen ønsker seg høyt opp, vil andre så nær vannflaten som mulig. Ved hver overgang til større båt har det alltid oppstått et negativt element. Med nye lengdeføtter lagt til har også fribordet en lei tendens til å legge på seg noen desimeter. Men innser jo at den tiden er over da man kunne seile og strekke armen ned i sjøen for den ultimate vannfølelse og avkjøling underveis. Fortsatt er et relativt lavt fribord høyt oppe på prioriteringslisten. Her teller hver tomme. Skulle derimot trangen til den totale oversikt og det å få tingene litt på avstand oppstå, få jeg heller montere en utsiktstønne og trinn i masta. Selv om en slik tønne har sine sosiale ulemper og neppe blir den store blondinemagneten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 De to store pre for flyvebrigden er etter min mening 1) at man ser bedre der oppe fra -- bedre oversikt, og 2) at man har både lukket og åpen båt dvs "ja takk begge deler". Tror jeg slenger på en til: Det virker å være få ting som kan irritere enkelte mer enn at andre kan "se ned på dem" fra flyvebrigden. Å kunne foranledige slike irrasjonelle emosjonelle konsekvenser er naturligvis en fryd og muligens også en god grunn til å fylle glasset på ny. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Fra et propert seilfartøy, og et i edelt tre selvsagt, faller det ikke vanskelig å se ned på flyvebrobåter og deres passasjerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 At enkelte kan si så mye dumt om FB er nesten morsomt , skjønner jo godt at dem værken har det selv eller har prøvd båt med FB . Finner ikke en bakdel med det , det er stor sett som SW sier . Det er ikke bare kongeplass , det er en helt anna verden i finvær (når det er da ) . Har sitti inne i cockpit i finvær å kjørt noen minutter , for så å gå opp på FB . Det er bare lækkert , full oversikt og en enda større båtfølelse vil jeg nå mene . Bare en ting å si egentlig Astor , LØP Å KJØP Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Det virker å være få ting som kan irritere enkelte mer enn at andre kan "se ned på dem" fra flyvebrigden. Snakk for Dem selv og oppsøk psykolog. Fra spøk til alvor, jeg ser godt de to andre argumentene dine og tenker så smått i FB-baner selv. Men hva med gynging i litt tøff sjø, blir ikke den værre jo høyere opp du kommer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 . Men hva med gynging i litt tøff sjø, blir ikke den værre jo høyere opp du kommer? Det er vel der båtfølelsen kommer inn , det kan gynge bra der oppe . Første gangen jeg satt på FB i litt grov sjø , blei jeg litt skremt med en gang da dette var nytt . Men gud for en hærlig kjøreglede og kjenne at båten virkelig klarer det den skal , men det gynger bra ja. Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Det med gynging i stor sjø kommer nok an på både båt og fører. Jo større/tyngre båtdesto mindre "problem" blir det. Men som sagt, når man når sin personlige grense, går man ganske enkelt en etage ned og fortsetter derfra. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 Bare en ting å si egentlig Astor , LØP Å KJØP Tine III Jada, Tine III, det skal nok bli en FB med tiden. Tanken på en Grand Banks er nærmere enn du tror. Og da en Europa-versjon. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Tanken på en Grand Banks er nærmere enn du tror. Åja ryktene går kan du tru ,så vi følger med her i storby'n. Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
BEG Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Skipper Worse har en god beskrivelse, men jeg legger til noen synspunkter selv; Flybridgen er herlig når solen skinner. Lite støy og deilig å sitte ute når man kjører. Imidlertid er den bratte trappa til hinder for rask forflytting ved behov. Og, oversikten fra FB er ikke så god som man lett kan tro. Personlig har jeg bedre oversikt nede, og foretrekker derfor å manøvrere derifra ved tilleggelse i havner etc. Når det er sjø og vind foretrekker jeg å sitte nede. Rullingen kan jeg leve med, men det hender at vinden tar tak i en bølge som har truffet skroget og løfter sjøsprøyten høyt! Vi snakker om mye vann og foretrekker å ikke kjøre båt med dette utstyret:diving: Det forundrer meg noe at Skipper Worse har kommunikasjonsproblemer med besetningen nede, og ikke klarer å motivere til innsats på de øvre dekk Nøkkelen ligger i å gi folk en god selvfølelse, det å være noe utover hvermandsen (eksempelvis med en attraktiv tittel). Jeg har fått kjempeservice oppe på fly'en, etter at hun ble forfremmet til Fly-vertinne Så Astor, dette er bra. MEN; Musikkanlegg får du ikke ha der oppe!! Din musikksjanger tror jeg var umoderne allerede før tyskerne dro. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 (redigert) Så Astor, dette er bra. MEN; Musikkanlegg får du ikke ha der oppe!! Din musikksjanger tror jeg var umoderne allerede før tyskerne dro. Mvh. BEG Skjønner dette Bjørn, men som du vet så er majoriteten i pollen de med høyt hårfeste, eller mangel på dette, vet du. Så jeg faller godt inn. Redigert 2.August.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Tar jeg ikke helt feil Astor, så er dere også gode på allsangen der inne i bukta. Så hva skal man egentlig med musikkanlegg? Mener jeg så båten din i pollen for snart 14 dager siden - med langbord på brygga og ellers full pakke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Nok en hyggelig tråd med haglende replikker og en fortellerkunst fra de høyere sfære i skjønn forening Worses beskrivelse i bruk av FB er mesterlig Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 Tar jeg ikke helt feil Astor, så er dere også gode på allsangen der inne i bukta. Så hva skal man egentlig med musikkanlegg? Mener jeg så båten din i pollen for snart 14 dager siden - med langbord på brygga og ellers full pakke. De siste helgene har Willy Andresen dukket opp, og ved sin side en koslig trekkspiller fra Drøbak.I tillegg kom en habil gitarist fra Oslo og dermed samlet folket seg rundt med allsang. Gamle kjente låter som de fleste sang villig med. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Gamle kjente låter som de fleste sang villig med. Fra flybridgen? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Flyvebrigden er et ypperlig sted fra hvilket man kan beskue den vulgære almues forsøk på å underholde seg selv og andre med skrik og skrål som de kaller for "musikk" og "sang" Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 Fra flybridgen? mvh tuffff Fra brygga der vi samles på kvelden. Jeg har vel ingen FB. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Jeg har vel ingen FB. Nei, ikke jeg heller. Jeg vurderte det, men tror ikke Meklingen ville kle det. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Det virker å være få ting som kan irritere enkelte mer enn at andre kan "se ned på dem" fra flyvebrigden. At enkelte kan si så mye dumt om FB er nesten morsomt , skjønner jo godt at dem værken har det selv eller har prøvd båt med FB . Finner ikke en bakdel med det , det er stor sett som SW sier . "Ovenfra og ned" følelsen er muligens den samme for personene på FB, men min subjektive mening er at båten bør være av en viss størrelse før den av estetiske grunner fortjener å bli utstyrt med flybridge. Eksempler som Nord West 741 og Halco 26 med FB (begge fine båter i utgangspunktet) fører for min del til en "nedenfra og opp opplevelse" hvor jeg får assoisasjoner med høner som sitter på vagl ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.