Jump to content

Kongen på Haugen...skipper fra FB


Astor

Recommended Posts

Vi ser han på hver eneste tur vi har hatt i sommer. Skipperen som står høyt hevet over oss dødlige og skuer fremover med stål i blikket. Om skuta går fort eller i snekkefart. Vi skuer etter det høysteddede glasset som vi forbinner med luksuriøse skip i Middelhavet.

 

Våre tanker går til en viss herr Worse i Bergen og hans blondiner, høyt der oppe. Mens hekksjøen fråder der bak. For nettopp hekkbølgene ser adskillig mindre ut fra plattformen høyt der oppe, har jeg hørt.

 

Joda, jeg har vært der oppe. Men kun ved landligge. Om jeg ønsker meg FB? Joda, både kona og jeg kan tenke oss en FB i vår neste båt. En trawler. :flag:

 

Tyngdepunktet forandrer seg når mange mennesker samles på verandaen.Stabiliteten blir en helt annen. Merker man det i et lystig lag? :drink:

 

Jeg tror nok båtgleden blir forsterket av en FB. Et sosialt samlingspunkt ombord.

 

Jeg tror nok det stilles ekstra krav til skipperen når han farer avsted uten å høre dunkene nede i salongen når servicet står og klirrer og den løse lampen faller i gulvet uten at noen hører det.

 

Hadde vært fint å høre andres betrakninger og opplevelser fra FB.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Trenger du noe mer enn din egen betraktning, da? :wink: Du traff jo spikeren med hodet : "Kongen på haugen"! :smash: Min Flyvebrigde er ikke så høit oppe at jeg ikke ser hekksjøene og de mange stakkarslige småfarkoster som duver lykkelig i dem. Det er et nydelig skue skal jeg si Dem! :lol:

 

Tøys til side: Flyvebrigder og flyvebrigder er to forskjellige ting. Eller kan hende enda flere. Styreplasser på taket på mindre båter (f. eks. NB 840, nevnes uten forkleinelse) må nødvendigvis være ganske rudimentære mens f. eks. Clipper 40 har en flyvebrigde så gedigen at den går seksti-fotere en høy gang. Så har vi alle de imellem ... de er så forskjellige at det eneste de har til felles med hverandre er den eleverte tilværelse Der Oppe. :cool:

 

Vår flyvebrigde er bare fire trinn opp fra akterdekket og er som sådan lett å komme både til og fra både underveis og ved landligge. Det ser jeg som en fordel i begge situasjoner; de bratte hønsestiger jeg har sett (og prøvd) en del steder tiltaler meg i grunnen ikke mye. Clipper 40 inklusive. Ved landligge foretrekker jeg som regel å strekke ut legemet i en solstol på akterdekket. Det blir lett til at jeg føler at jeg sitter på utstilling når jeg går opp på broen. Men jeg har en flott solseng der oppe, ganske så usjenert .. og til det bruk er broen perfekt.

 

Vi har hatt rikelig med folk oppe, det er plass til 5-8 alt etter som, men det merkes ikke. Jeg har 1500 kg Volvo + 1200 liter diesel og 450 liter vann nederst i fire meter bred båt; så det skal en god del til for å flytte metacenteret merkbart. I alle fall inntil inntaket av gyldent fluidum i liter overstiger kvadratroten av Z-armens lengde i decimeter. :crazy: Ut fra hva jeg har opplevd andre steder tror jeg også at stabilitetsspørsmål er det siste du behøver å bekymre deg for. Underveis er det neppe forskjellig; men da vil det -- hvis stabilitetshensyn skulle bety noe -- være naturlig at man har trukket innendørs lenge før rullingen blir stor nok til at det er ubehagelig enn si farlig høit Der Oppe.

 

Det er ellers riktig at tilværelsen i de eleverte deler av fartøiet kan innebære en form for isolasjon fra hva som passerer i dets nedre regioner. Men dette er -- etter min erfaring i alle fall -- svært små gradsforskjeller. Hvis det skjer noe ugunstig nedenunder pga. sjøgang, så har nok skipperen allerede kjent den samme sjøgang betydelig sterkere på kroppen enn hva finserviset gjør et par meter lengre nede.

 

Utfordringen etter min mening, ligger i et noe annet plan, nemlig i retning av hvordan det finner sted kommunikasjon mellom mennesker. Man kan jo ta Märtha Louises engleskole og kommunisere telepatisk, men min ringe erfaring med slike forsøk har i alle fall aldri vært behjelpelig med å få slukket tørsten. Det ser kan hende sløvt ut med intercom ovenfra og ned, men skal man først sitte uforstyrret der oppe og navigere etter hjertets lyst og nyte en tilværelse i pakt med elementene, så er det absolutt en fordel å ha en metode for å bekjentgjøre sine behov til betjeningen nedenunder. For egen del arbeider jeg fortsatt iherdig med å løse dette problemet, ikke av tekniske grunner for radiokommunikasjon koster jo bare et par hundrelapper på Elkjøp, men rett og slett fordi betjeningen ikke forstår sin rolle der nede mens far er opptatt med viktige navigasjons- og utkikksmessige aktiviteter i høiden. :rolleyes:

 

De to store pre for flyvebrigden er etter min mening 1) at man ser bedre der oppe fra -- bedre oversikt, og 2) at man har både lukket og åpen båt dvs "ja takk begge deler". Jeg ser ikke for meg å flytte under tak eller helt ut under en kalesje som realistiske alternativer.

 

Så får heller de misundelige raljere så meget de vil om både langleggete blondiner og høistettede glass med livgivende innhold. Jeg trives i alle fall Der Oppe!! :flag:

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

_img_2254.jpg

 

Men uansett så vil det være praktisk med en brannkanon der oppe.

Voksen skute den nye Poseidon... :yesnod:

 

Når det gjelder nytteverdien av brannkanon så kunne jo en slik sak vært nyttig i en "hekksjødebatt" også.... En mulighet er jo litt ekstra god fylling av drinkene på FB

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om FB er jeg så og si ikke meningsberettiget, annet enn ved å glede meg over mangfoldet blant båtfolk, våre ulike ønsker og behov.

De gangene jeg har befunnet meg på en FB har i og for seg vært positive opplevelser - i små doser. Den unike oversikten, og det å kunne avstandsbetrakte livet der nede ved havflaten.

 

Men mens noen ønsker seg høyt opp, vil andre så nær vannflaten som mulig. Ved hver overgang til større båt har det alltid oppstått et negativt element. Med nye lengdeføtter lagt til har også fribordet en lei tendens til å legge på seg noen desimeter. Men innser jo at den tiden er over da man kunne seile og strekke armen ned i sjøen for den ultimate vannfølelse og avkjøling underveis.

Fortsatt er et relativt lavt fribord høyt oppe på prioriteringslisten. Her teller hver tomme.

 

Skulle derimot trangen til den totale oversikt og det å få tingene litt på avstand oppstå, få jeg heller montere en utsiktstønne og trinn i masta. Selv om en slik tønne har sine sosiale ulemper og neppe blir den store blondinemagneten.

Link to post
Share on other sites

De to store pre for flyvebrigden er etter min mening 1) at man ser bedre der oppe fra -- bedre oversikt, og 2) at man har både lukket og åpen båt dvs "ja takk begge deler".

 

Tror jeg slenger på en til: Det virker å være få ting som kan irritere enkelte mer enn at andre kan "se ned på dem" fra flyvebrigden. Å kunne foranledige slike irrasjonelle emosjonelle konsekvenser er naturligvis en fryd og muligens også en god grunn til å fylle glasset på ny. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

At enkelte kan si så mye dumt om FB er nesten morsomt , skjønner jo godt at dem værken har det selv eller har prøvd båt med FB . Finner ikke en bakdel med det , det er stor sett som SW sier . Det er ikke bare kongeplass , det er en helt anna verden i finvær (når det er da ) . Har sitti inne i cockpit i finvær å kjørt noen minutter , for så å gå opp på FB . Det er bare lækkert , full oversikt og en enda større båtfølelse vil jeg nå mene . Bare en ting å si egentlig Astor , LØP Å KJØP :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det virker å være få ting som kan irritere enkelte mer enn at andre kan "se ned på dem" fra flyvebrigden.

 

Snakk for Dem selv og oppsøk psykolog.

 

Fra spøk til alvor, jeg ser godt de to andre argumentene dine og tenker så smått i FB-baner selv. Men hva med gynging i litt tøff sjø, blir ikke den værre jo høyere opp du kommer?

Link to post
Share on other sites

. Men hva med gynging i litt tøff sjø, blir ikke den værre jo høyere opp du kommer?

Det er vel der båtfølelsen kommer inn , det kan gynge bra der oppe . Første gangen jeg satt på FB i litt grov sjø , blei jeg litt skremt med en gang da dette var nytt . Men gud for en hærlig kjøreglede og kjenne at båten virkelig klarer det den skal , men det gynger bra ja.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det med gynging i stor sjø kommer nok an på både båt og fører. Jo større/tyngre båtdesto mindre "problem" blir det. Men som sagt, når man når sin personlige grense, går man ganske enkelt en etage ned og fortsetter derfra.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Skipper Worse har en god beskrivelse, men jeg legger til noen synspunkter selv;

 

Flybridgen er herlig når solen skinner. Lite støy og deilig å sitte ute når man kjører. Imidlertid er den bratte trappa til hinder for rask forflytting ved behov. Og, oversikten fra FB er ikke så god som man lett kan tro. Personlig har jeg bedre oversikt nede, og foretrekker derfor å manøvrere derifra ved tilleggelse i havner etc.

 

Når det er sjø og vind foretrekker jeg å sitte nede. Rullingen kan jeg leve med, men det hender at vinden tar tak i en bølge som har truffet skroget og løfter sjøsprøyten høyt! Vi snakker om mye vann og foretrekker å ikke kjøre båt med dette utstyret:diving:

 

Det forundrer meg noe at Skipper Worse har kommunikasjonsproblemer med besetningen nede, og ikke klarer å motivere til innsats på de øvre dekk :confused: Nøkkelen ligger i å gi folk en god selvfølelse, det å være noe utover hvermandsen (eksempelvis med en attraktiv tittel). Jeg har fått kjempeservice oppe på fly'en, etter at hun ble forfremmet til Fly-vertinne :cool:

 

Så Astor, dette er bra. MEN; Musikkanlegg får du ikke ha der oppe!! Din musikksjanger tror jeg var umoderne allerede før tyskerne dro. :smiley:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Så Astor, dette er bra. MEN; Musikkanlegg får du ikke ha der oppe!! Din musikksjanger tror jeg var umoderne allerede før tyskerne dro. :smiley:

Mvh. BEG

 

Skjønner dette Bjørn, men som du vet så er majoriteten i pollen de med høyt hårfeste, eller mangel på dette, vet du. Så jeg faller godt inn. :wink:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke helt feil Astor, så er dere også gode på allsangen der inne i bukta. Så hva skal man egentlig med musikkanlegg? Mener jeg så båten din i pollen for snart 14 dager siden - med langbord på brygga og ellers full pakke.

 

De siste helgene har Willy Andresen dukket opp, og ved sin side en koslig trekkspiller fra Drøbak.I tillegg kom en habil gitarist fra Oslo og dermed samlet folket seg rundt med allsang. Gamle kjente låter som de fleste sang villig med. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det virker å være få ting som kan irritere enkelte mer enn at andre kan "se ned på dem" fra flyvebrigden.

 

 

At enkelte kan si så mye dumt om FB er nesten morsomt , skjønner jo godt at dem værken har det selv eller har prøvd båt med FB . Finner ikke en bakdel med det , det er stor sett som SW sier .

 

 

"Ovenfra og ned" følelsen er muligens den samme for personene på FB, men min subjektive mening er at båten bør være av en viss størrelse før den av estetiske grunner fortjener å bli utstyrt med flybridge.

Eksempler som Nord West 741 og Halco 26 med FB (begge fine båter i utgangspunktet) fører for min del til en "nedenfra og opp opplevelse" hvor jeg får assoisasjoner med høner som sitter på vagl ! :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...