Jump to content

elektronisk nybegynner... gps plotter, ekkolodd etc


Pam65

Recommended Posts

Jeg har holdt på med båter siden jeg var åtte år i 1980, seilbåter, speedbåter you name it, seiler regatta og kjører DC, men har stort sett holdt meg unna elektronisk utstyr hittil bortsett fra en håndholdt GPS jeg brukte for å måle fart etc. for noen år siden. Men nå tenkte jeg å skaffe meg en enhet for en 21 fots DC. Kan noen tipse meg om hva jeg bør se på? Jeg er interessert i kartplotter og ekkolodd og håpte å slippe unna med 5-6-7000 kroner hvis det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først ha kikket på Garmin. De har en lei tendens til å vinne tester av "småplottere". Tror kanskje du er litt lav i prisforventning - kanskje ikke for plotteren - men kartet koster gjerne et par tusen kroner også

 

Seatronic selger en Garin GPS map 520 S med intern antenne for 6590. Da kommer kart og svinger i tilllegg. Svinger koster ca 1000 kroner. Kartet koster ca 2000 kroner.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp kjøpt Garmin GPSMap 420S.

Mange vil nok si at den er for liten og for kjip og har ikke nok funksjoner og er ikke fancy nok og så videre...men jeg hadde i utgangspunktet kun ett krav til kartplotteren, og det var at den hadde nmea-utgang til pc'en min.

Når så denne fikk "best i test" hos et eller annet blad (vi menn båt tror jeg) og det var den rimeligste jeg kunne finne her i bergen (7000.- inkl. kart) så var saken grei nok.

Denne har så langt fungert helt supert til mitt bruk.

 

Spørsmålet er jo hva du egentlig trenger, og hva er du villig til å betale for det...Det vil alltid være noe større, bedre og ikke minst dyrere på markedet.

Personlig har jeg lyst på noe svært av typen "alt-i-ett" med radar,ais,ekkolodd,kart,kamera,kaffetrakter og sikkert noe mer og :lol: :lol: :lol: men det skal jo være plass i båten og ikke minst skal det godkjennes på hjemmefronten og det er vel ofte det største hinderet :nonod:

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

I tilegg til Garmin ville jeg ha kikket på Humminbird 787cX2, koster 6990 hos Seatronic, og Eagle SeaFinder 642. Begge disse har 5" skjerm og 640x480 oppløsning og bruker Navionics Gold kart.

 

Skjerm og oppløsning på de minste Garmin instrumentene er for dårlig etter min mening. Holder enten til bruk som kartplotter eller ekkolodd men ikke til et kombiinstrument.

 

Ville selv aldri ha kjøpt noe under 7" og 640x480 som kombiinstrument. Kjøper du fra USA får du en Lowrance LCX-27C med en slik skjerm for samme pris du må betale for en med 5" her i Norge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...