Jump to content

Overplaning, hobby 475 coast hunter


Ratbone

Recommended Posts

Hei, har en hobby 475 coast hunter og problemer med at den presser fronten ned når jeg ligger i plan, den burde jo løftes i front slik at den tar bølgene bedre. Har montert motor slik at karvitasjons platen ligger i flukt med bunnen på båten. Det står en 50 HK på båten, og når jeg tilter motoren så den gir mer løft i front begynner propellen å spinne. Er det noen som kan gi meg noen tips slik at den løfter seg i front når båten ligger i plan.

Link to post
Share on other sites

Det var en bedre overskrift det ja :) men problemet er at jeg ikke får senket motoren mer en 1 cm. Og det kan vel ikke være så utslags givende. Har hørt at ved å løfte motoren en 3 til 4 cm kan hjelpe, men da vil vel propellen slippe enda mer ?

Link to post
Share on other sites

1cm kan utgjøre en forskjell, eneste måten å finne ut av dette er å prøve i praksis.

Å heve motoren er som du sier selvsagt uaktuelt siden propellen allerede suger luft.

En bedre propell (stål) vil også kunne hjelpe, både til å løfte baugen samt sitte bedre i vannet.

 

Her finner du litt info om dette.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg får prøve å senke den ned litt. Og etter å ha lest litt om overplaning rund om på nettet (hjalp å finne det rette ordet for det :wink: ) har jeg funnet braketter som kan lages eller kjøpes for å heve å senke motoren manuelt. Tror jeg går for den løsningen. Men visst jeg kjøper ferdige braketter fra f.eks CMC må jeg tette de gamle hulla fra motoren på akterspeilet, har du noen gode råd for det, slik at det blir kosmetisk fint og ikke minst tett ?

Takker for gode tilbakemldinger fra deg....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...