Jump to content

Erfaring med Raymarine produkter


880

Recommended Posts

Har i dag kjøpt en Raymarine VHF Ray54E. Denne var ikke av den billigste, men heller ikke av den dyreste. Valget ble begrunnet med det at jeg har vurdert dette merket som "standard" for installasjon av navigasjonselektronikk ombord.

Tanken er å skaffe en skjerm med mulighet for moterdata, plotter, ekkolodd, muligens radar osv...

 

Noen med erfaringer med dette merket.

 

Har sett at prisene i ved å handle på nettet fra USA er betydliger lavere en her hjemme, noen som har benyttet denne muligheten..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

C serien får absolutt godkjent :yesnod: i direkte sollys - mener nå jeg da, basert på 3-4 sesongers erfaring med en C120. Har i sommer montert en splitter ny Lowrance LMS 527c i Nimbusen men C120'en er bedre å lese, og det er ikke bare pga skjermstørrelsen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Vurderer en C80 da denne passer perfekt i dashbordet. Samtidigt med at båtbygger har maler og konsoll for denne...

 

Men vilken svinger benytter man på en planende båt.

Har sett en variant som er senket inn i skroget og går i plan med dette.

Hva krav/spek bør man sette til svinger/ekkolodd.

 

Redigert:

 

Ønsker en svinger som også kan gi temp og fart i sjøen. Dette med fart er da jeg er en del bevist på trimming av båten med tanke på belastning av motor/driverk/fart/økonomi. Fart over moder jord er ikke alltid det samme som i det våte element, liker å vite hvor "skoen" trykker når GPS'en viser nedtur...

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Satte selv inn en E80 med radar og ekkolodd i fjor. Strålende fornøyd med skjerm, funksjonalitet, radarkvalitet og kartene (Platinum). Er ikke så fornøyd med ekkoloddet, med en flushmontert svinger (600w) i 52 mm gjennomgående hull i skroget. Mister dybdeangivelse allerede ved ca. 20 m når jeg ligger i plan. Hadde forventet bedre, som i min gamle Simarad C32 med analog svinger. Raymarines er digital - sviiiindyr - og dårligere. Men tross alt benytter jeg jo ekkoloddet bare ned til 10m når jeg går i sakte fart.

 

Jeg valgte E80 pga. at skjermen er betydelig bedre enn på C-serien, og at jeg ville benytte Platinum kartene. At E-serien har videoinngang utnyttet jeg ved å sette inn et IR kamera i motorrommet. Fantastisk avstressende å alltid ha et lite hjørne av skjermen som viser motorene under gange, med visshet om at det ikke er røykutvikling, vannsprut eller oljesøl der nede :yesnod:

 

Vurderte også svinger med fart/temp, men du får ikke alt-i-ett hvis den skal være flush montert. Da må du ha to hull i skroget. Det var jeg ikke lysten på, og forholder med til GPS fart og godt gammeldags badetermometer :wink:

Link to post
C serien får absolutt godkjent :yesnod: i direkte sollys - mener nå jeg da,

:yesnod: Enig ! Og det er det flere som mener.

C-serie fikk faktisk bedre karakter på skjermkvalitet enn Simrad CX serie i test.

Når det gjelder ekkolodd kjører jeg med gjennomgående bronsegiver i highspeed fairingblokk på min planende båt. Suverent !

 

 

Link to post
Merk deg at garantien ikke gjelder hvis du kjøper i utlandet. De reparerer på Belamarin i Østfold, men du må betale regningen selv.

Har ikke Raymarine "Worldwide Factory Warranty" ? Isåfall kan du få garantireparasjoner utført av autorisert Raymarine forhandler i Norge, og forhandleren vil få dekket reparasjonskostnadene direkte fra Raymarine. Imidlertid er denne typen garanti dårligere enn det som ytes i henhold til norsk kjøpslov. Jeg tror Raymarine garanterer produktene sine for 12 mnd.

Link to post
Vurderte også svinger med fart/temp, men du får ikke alt-i-ett hvis den skal være flush montert.

Da får du ihvertfall alltid varmt badevann. Det har vi. Så fort motorene er varmen viser den 4-5 grader for varmt badevann.

 

C-serie fikk faktisk bedre karakter på skjermkvalitet enn Simrad CX serie i test.

 

Jeg har bare vært ute et par timer i en åpen båt med en C120, og da fant jeg ut at jeg skulle ha en CX 44 igjen. Er på min nr 2, og vil nok ikke ha noe annet ennå. Jeg ville nok valgt en E slik Calluna gjorde.

Link to post

I min båt har jeg C80 med radar, ekkolodd (bronsjesvinger i fairing blokk - planende båt). Er veldig godt fornøyd så langt, eneste minus synes jeg er når jeg zoom'er ut og kartene blir ekstremt unøyaktige. Har jeg noe feil med innstillingene eller er kartene slik? I min forrige båt hadde jeg en Seiwa kartplotter som brukte C-map og opplevde aldri noe slikt.

Link to post

Er også stort sett fornøyd med Raymarine, men NB! ikke alle har seatalk. F.eks. ikke den nevnte VHF'en.

 

Meeget bra produkter. Alle produktene kan "prate" sammen på Seatalk protokollen/nettverk hvilket gjøre det veldig enkelt å installere og konfigurere siden. Merk deg at garantien ikke gjelder hvis du kjøper i utlandet. De reparerer på Belamarin i Østfold, men du må betale regningen selv.
Link to post
raskere prosesser, bedre skjerm, og det er vel videoinngang på E serie også. Mulig det er det på C også

 

Kartene er de samme

Man bør ikke la det man mener er "det beste" bli "det godes" fiende.

 

E-serien kan vise tre-dimensjonale kart, C- serien viser kartene i to dimensjoner.

 

Det sies at Platinum kartene går noe langsomt på E-serien, noen anbefaler å benytte Gold kartene hvis man vil ha raskere opptadering.

 

Raymarine C120 ble kåret til “Best of Show” NMEA 2004 - så denne enheten kan vel være brukbar også i 2007 sesongen?

 

http://www.raymarine.com/raymarine/article...0&type=news

 

Om jeg ikke husker feil ble det satt en hastighetsrekord med båt rundt de britiske øyer, snittfart ca. 58 knop. C120 ble brukt ombord.

 

Som noen sier er det ganske stor prisforskjell mellom E-serien og C-serien. Det kan vel være en ide å gjøre seg opp en mening om hva man egentlig trenger og velge skjerm etter det. :smiley:

Link to post
Raymarine C120 ble kåret til “Best of Show” NMEA 2004 - så denne enheten kan vel være brukbar også i 2007 sesongen?

Det er nok ikke tvil om C serien vil leve i 2007 også og lengere, men om en skal kjøpe ny plotter i dag så er det vel et håp om det lever lengere enn ut denne sessongen, men gjerne de 5 neste også... Da bør en vel vurdere om et produkt som var "state of the art" for 3 år siden fortsatt er det.

 

Når det gjelder Raymarine generelt så har jeg noe kjafs fra dem, Tridata, vindinstrumet og autopilot hvor den siste er kjøpt direkte fra USA i juni i år, det andre er et drøyt år gammelt.. Så langt ikke noe problemer, som forventet i grunnen.... så vil de neste årene vise om kvaliteten er som det bør være.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Anbefaler interesserte å se litt nærmere på hva Raymarine har lagt ut av informasjon om E-120 og C-120 på egen hejmmeside:

 

C-120: http://www.raymarine.com/raymarine/Product...product_id=1677

 

E-120: http://www.raymarine.com/raymarine/Product...product_id=2982

 

Det er forskjeller, men så vidt jeg kan se satses det på fornyelse mht funksjonalitet for begge disse produktene.

Link to post
Meeget bra produkter. Alle produktene kan "prate" sammen på Seatalk protokollen/nettverk hvilket gjøre det veldig enkelt å installere og konfigurere siden. Merk deg at garantien ikke gjelder hvis du kjøper i utlandet. De reparerer på Belamarin i Østfold, men du må betale regningen selv.

Hei

Jeg har kun Raymarin ombord; Radar, 2 plottere, smartkontroller og VHF.

Alt "prater" Seatalk, untatt VHF den "prater" NMEA. :headbang:

Det er en NMEA utgang på plotteren som du må bruke til VHF'n

for at du skal få posisjonen inn på displayet.

mvh

giver

Link to post

Raymarine har selv laget en sammenligning mellom E- og C- serien. https://www.raymarine.com/raymarine/default...34&Parent=2 Som skrevet i en annen tråd har jeg nå Raymarine E-serien med E120, E80, 4kW radar, ekkolodd og autopilot, alt integrert med High Speed Seatalk hs som ikke er for C-serien. Lysstyrken er atskillig sterkere på E-skjermene sammenlignet med C-skjermene. Navionics Platinumkartene med bilder av havner er bare tilgjengelig for E-systemet. E-serien tillater at PC kan benyttes som tilleggsenhet for radar, kartplotter eller planlegging, noe som bare er mulig i E-serien med programmet RayTech v 6.0. Dette benytter nettverksporten på PCen og er koblet til E-serien med hs nettverkssystemet. Videoinput gir mulighet for å plassere kamera i maskinrom, akterover eller som nattkamera, men dette har jeg enda ikke prøvd ut. Jeg vet ikke om C-serien håndterer AIS-informasjon, men det går fint på E-serien, både på radar og kart. I praksis vil det for noen sikkert være forskjellen i lysstyrke som er mest interessant skille mellom E og C seriene. For meg er det integreringsmulighetene i nettverkssystemet som er mest interessant. Jeg kjenner til at Belamarin har testet ut trådløst nettverk ombord i sin "testbåt". Jeg holder meg foreløbig til tradisjonelt ledningsbaset nettverk ombord. Med forlengelseskabel har jeg tilgang til navigasjonsinformasjonen overalt ombord.

Link to post
Raymarine har selv laget en sammenligning mellom E- og C- serien. https://www.raymarine.com/raymarine/default...34&Parent=2 Som skrevet i en annen tråd har jeg nå Raymarine E-serien med E120, E80, 4kW radar, ekkolodd og autopilot, alt integrert med High Speed Seatalk hs som ikke er for C-serien. Lysstyrken er atskillig sterkere på E-skjermene sammenlignet med C-skjermene. Navionics Platinumkartene med bilder av havner er bare tilgjengelig for E-systemet. E-serien tillater at PC kan benyttes som tilleggsenhet for radar, kartplotter eller planlegging, noe som bare er mulig i E-serien med programmet RayTech v 6.0. ...... Jeg vet ikke om C-serien håndterer AIS-informasjon, men det går fint på E-serien, både på radar og kart. I praksis vil det for noen sikkert være forskjellen i lysstyrke som er mest interessant skille mellom E og C seriene....

Sammenlikningen av E- og C-serien som roaldbj linker til ser ut til å ha gått ut på dato. Om du går inn på linkene til C-120 og E-120 i mitt innlegg kl. 23:10 11. august kan du se at det er visse funksjoner for C-120 som ikke er med i sammenlikningen roaldbj linker til. Dessuten, om man oppgraderer programvaren for C-serien til 4.25 kan man få med slike ting som AIS Target Tracking og Engine and Instrumentation Data Integration og for den sakens skyld også Sirius Marine Weather. Videre kan C-serien nå også kjøre Navionics Platinum Charts. Dokumentasjon: http://www.raymarine.com/raymarine/Submitt...81298_1_web.pdf

 

Jeg har selv en C-120, 2kw radar, ekkolodd og autopilot, som er perfekt integrert. Jeg kan ikke se at noe går sakte, eller at funksjonalitet mangler i dette systemet. Man kan ikke kjøre flere C-skjermer i sammen, og PC kan i alle fall ikke pr. dato benyttes tilkoblet som tillegsenhet i systemet. Men man kan selvfølgelig kjøre Raytech planner pr. PC ved bruk av kortleser og planlegge ruter etc..

 

Jeg skulle gjerne sett hva det ligger i påstanden Lysstyrken er atskillig sterkere på E-skjermene sammenlignet med C-skjermene. Har du link til fakta her, roaldbj?

 

Lysstyrken, skarphet og kontrast på C-120 skjermen er mer enn god nok for meg.

 

Hvis det virkelig er slik at I praksis vil det for noen sikkert være forskjellen i lysstyrke som er mest interessant skille mellom E og C seriene.... da anbefaler jeg de som vurderer disse skjermene på det sterkeste å konstatere denne forskjellen ved selvsyn!

 

C-120 figurer i Belamarines prisliste med en pris på kr. 29.375,-. E-120 tilsvarende kr. 43.563,-.

 

En prisforskjell på kr. 14.188,-. Et lite klyp i lommeboken? For meg fortoner dette seg som en betydelig sum for "Keiserens nye klær" når lesbarheten på C-120 for meg er mer enn god nok under alle slags lysforhold....:smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...