Jump to content

Erfaring med Raymarine produkter

880

Recommended Posts

Bøyer meg fra opplysningene fra Teodor. Når det gjelder løysstyrken for C120 og E120 skjermene har jeg selv ikke målt disse. Men jeg har lysmåler og skal måle lysstyrken på mine skjermer. Jeg henviser bare til Raymarines egne opplysninger hvor de oppgir "Ultra Bright Display" for E-serien men ikke for C-serien. For ordens skyld: jeg har ikke hevdet at C-serien er dårlig, jeg bare trakk frem de opplysningene som per dags dato er lagt ut av Raymarine selv hvor de sammenligner de to seriene. Jeg kjenner også til at Raymarine jobber svært intensivt for å utvikle software siden av begge systemene sine, men de hardwaremessige tingene får man ikke gjort så mye med i ettertid. Jeg er kjent med at C-serien nå er oppgradert til 4.25, mens E-serien ikke har fått oppgradering i år (så langt jeg kjenner til). Så langt jeg har oppfattet er det særlig i fritidsbåter med to styreposisjoner hvor i alle fall Beneteau leverer E-systemet. Om noen har C-120 skjermer og lysmåler som måler candela per kvadratmeter kunne det være interessant å få opplyst lysintensiteten på disse skjermene.

Når det gjelder lysstyrke på skjermene opplyser Raymarine følgende om E-serien: Display type Ultra Bright Sunlight viewable color TFT LCD ,

og om C-serien: Display type Sunlight viewable color TFT LCD , den siste referansen er fra http://www.raymarine.com/raymarine/Product...;ResourceID=881

Hvorvidt C-serien gjennom softwareoppgradering har klart å endre disse spesifikasjonene vet jeg ikke. Jeg har i sommer sett i 3 båter med C-serien og disse skjermene var i alle fall mer lyssvake enn mine E-skjermer - uten at det er noe vesentlig punkt. Når man sitter uten noe tak/solavskjerming og sola er sterk kan skjermkvaliteten ha noe betydning for avlesning av navigasjonsinformasjon. Men, samtidig er jo siktforholdene da svært gode og da er papirkart og kompass stort sett tilstrekkelig for navigasjonen.

• 2 uker senere...
Jeg skulle gjerne sett hva det ligger i påstanden Lysstyrken er atskillig sterkere på E-skjermene sammenlignet med C-skjermene. Har du link til fakta her, roaldbj?

Jeg fikk først i dag svar fra Raymarine om de tekniske tallverdiene for lysstyrke på de to skjermene. Kopierer fra mailen:

Subject: What are the brightness for the C-120 and the E-120 screens? Please indikate ...

Response (Steve Higgins) 08/24/2007 04:08 AM

Hi,

They are:

C-Series - 400 nits

E-Series - 1000 nits

Som kanskje noen av dere kjenner til brukes gjerne enheten "nits" for å angi lysstyrken fra dataskjermer. Dette er identisk med det mer velkjente uttrykket candela per kvadratmeter. Opplysningene datert 24. august i år fra Steve Higgins hos Raymarine antar jeg er reelle og viser altså at lysstyrken er 2 1/2 ganger sterkere på E-skjermene i forhold til C-skjermene. Hvorvidt dette er å anse som "atskillig" sterkere er selvfølgelig et diskusjonstema. Jeg har i alle fall oppgitt fakta som Teodor etterlyser.

Jeg har komplett sett fra Raymarine. Erfaringer: Ifjor gikk clutchen på vår S3 autopilot. Skiftet på garanti. I år blacket

systemet ut. Dette skjedde etter en seilas Strømstad-Tanumstrand. Var innom Grebbestad Verft. Plotteren ble satt opp i

benk. ikke feil med den. Det ble antydet bruk av for lang strømkabel :eek: . Satt den inn dagen etterpå, etter det har alt

fungert. Ble også oppgradert. VHf er også koblet i systemet.

I utgangspuktet liker jeg Raymarine veldig godt. Enkelt å bruke.

Raymarine utstyr ombord

VHF 54

S3 Autopilot

Vindmåler/tridata

C120

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Jeg fikk først i dag svar fra Raymarine om de tekniske tallverdiene for lysstyrke på de to skjermene. Kopierer fra mailen:

Subject: What are the brightness for the C-120 and the E-120 screens? Please indikate ...

Response (Steve Higgins) 08/24/2007 04:08 AM

Hi,

They are:

C-Series - 400 nits

E-Series - 1000 nits

Som kanskje noen av dere kjenner til brukes gjerne enheten "nits" for å angi lysstyrken fra dataskjermer. Dette er identisk med det mer velkjente uttrykket candela per kvadratmeter. Opplysningene datert 24. august i år fra Steve Higgins hos Raymarine antar jeg er reelle og viser altså at lysstyrken er 2 1/2 ganger sterkere på E-skjermene i forhold til C-skjermene. Hvorvidt dette er å anse som "atskillig" sterkere er selvfølgelig et diskusjonstema. Jeg har i alle fall oppgitt fakta som Teodor etterlyser.

C og E-Serien kan ikke sammenlignes når det kommer til lysstyrke, noe disse dataene er bevis på :yesnod:

Redigert av VortexSurfer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...