Jump to content

tilt på 280 volvo drev


Rune B.

Recommended Posts

Hei. Denne gangen er det tilten på drevet som har begynt å tulle. Jeg får kjørt den opp og ned når båten står rolig, men kjører jeg forover detter det ned. Tilten funker heller ikke når båten kjøres. den virker treg og svak. Drevet er av typen volvo penta 280. Noen som sitter inne med stor eller liten kompetanse om dette??

 

Mvh Rune. Fortsatt god sommer:-)

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er dette kun for tilting og ikke for trimming. Dvs den skal kun brukes til å heve drevet med når stille.

Hvis du ser på mekanikken skjønner du hvorfor. En snekkeskrue på 20mm aksel som dytter på den ene opphengsarmen til drevet med 5-10cm moment. Stakkars mekanikk hvis dette brukes i fart......

Link to post
Share on other sites

Trim eller tilt... Greit at det er forskjellige mekanismer som virker men var det ikke allerde på Vp 280-drevene ordnet slik aat man styrer det med en bryter på intstrumentpanelet, dvs. det er trim som virker de første gradene - så er det tiltfunksjonen som slår inn etterhvert? Jeg mener at trådstarter kanskje enten ikke skiller mellom trim og tilt ELLER ikke vet at det er to ulike mekanismer?

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet, så kan man få VP280 drev med og uten trim. Tror det heter "VP280B Power trim" når det kan trimmes. Mitt drev har bare tilt. Man kan tilte i lav fart, men bare for å løfte propellen litt opp når man kjører i grunne farvann. Det går ikke i fart og det man skal ikke bakke med tiltet drev- da slår det opp og ned så det rister i båten.

 

Jeg har samme problemet som Rune E. Bruun, men har ikke hatt tid til å se på det enda. Så jeg er også interessert i årsaken og hva som kan gjøres med det.

/Amalie

_

 

Link to post
Share on other sites

Hei. Denne gangen er det tilten på drevet som har begynt å tulle.

 

Hei,

 

Tror du må avklare om du har power trim eller tilt på drevet ditt.

Det var ikke så mange 280 drev som ble levert med power tirm (men noen) de fleste er kun levert med en tilt motor.

 

Tilt motren er kun ment brukt til å tilte drevet opp når motoren er stoppet. Tilt motren er på ingen måte sterk nok til å tilte drevet mens du går i fart. Tilten er en liten elektromotor som skrur ut et stag som igjen løfter drevet.

 

280 transom med power trim

 

280 transom med tilt

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det finnes to varianter av 280. En med trim og en med tilt. Trim-varianten er relativt skjelden, mens tilt finnes på alle 280.

 

Tiltmekanismen er KUN for å vippe opp drevet, ikke trimme i fart. Dette resulterer i så tilfelle i ødelagt tiltmekanisme. Selve "trimmingen" på 280 drev foregår med en tvergående bolt på undersiden av drevet (slik det er på mindre påhengsmotorer). 3 hull å sette denne bolten i, avhengig av hvilen vinkel den skal fungere med. Dette er noe som gjøres før båten settes på vannet.

 

Har du 280 med trim, så har du hydrauliske trimsylindere til denne og en kompressor med oljetank innvendig.

Har du 280 med tilt, så har du en arm på innsiden av skjoldet med en motor 90 grader på denne armen. På toppen av armen sitter en releeboks.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket servicedokumentasjonen for VP-drev. Der står det følgende relevant info: "Står ej drevet kvar i uppfält läge, spänner fjädern (21, fig på föregående sida) för dåligt. Placera då en bricka under fjädern. Servicedokumentasjonen finner du her i båtplassen.no sitt dokumentarkiv. Da får vi dykke ned under luka Rune E. Bruun og se om det hjelper! /Amalie

_

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...