Harald113 Startet 2.August.2007 Del på Facebook Startet 2.August.2007 Hei! Har akkurat kjøpt meg en Drago 660 med mercruiser 1,7 motor. Motoren har kun gått 40 timer. Under prøvekjøring fikk jeg ikke mere en 3200 omdr på motoren. Prøvde og sette den i nøytral og ruse motoren, fikk heller ikke da mere en 3200omdr. I følge insruksjonsmanualen skal den ha ca 4300 omdr på max turtall. Motor og båt var ny i 2006, noen som vet hva årsaken til dette problemet kan være? Kan det være en sperre evt plombering som hindrer turtallet i og komme høyere pga innkjøring osv? Har vel ikke noe med proppell og gjøre siden det samme skjedde når motoren var frikoblet. På tomgang var turtallet normalt. Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Den motoren har vel slitt bittelitt med turboer som ryker? Kurant nok, men om det er det som er gåent hos deg, vet jeg ikke :-) Sjekket luftfilter/dieselfilter? Forsøkt med motorromsluka åpen (for lettere tilgang til luft)? Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Om motoren var ny i 2006 så er det garanti på denne. Kontakt ditt lokale Merc verksted. Dersom den ikke gi mer en 3200rpm uten belastning må det være noe med reguleringen på dieselpumpa. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Sjekk at pådragswiren beveger seg helt til WOT (Wide Open Trottle) skruen på motoren. Hendelen som wiren er festet til skal touche en skrue når du har kontrollspaken på tomgang og WOT skruen når du har fullt pådrag. Tomgangskruen kan justeres, WOT skruen er justert fra fabrikk og forseglet. Det kan jo også være at denne er justert av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 (redigert) Jeg tenkte også turbo. Det var symptomet da Kristian fikk turbohavari for noen år siden.Men det kan jo også være tett dieselfilter - så sjekk det også Redigert 2.August.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Jeg fikk kun 2000 rpm med turbohavari, men uten belastning (i fri)gikk den til 4000+ rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 (redigert) Jeg tenkte også turbo. Det var symptomet da Kristian fikk turbohavari for noen år siden.Men det kan jo også være tett dieselfilter - så sjekk det også Så lenge den sperrer på samme turtall med og uten belastning kan du med stor sikkerhet utelukke turbo feil samt tette dieselfilter. Uten belastning vil den klare maks turtall selv med dårlig turbotrykk og rimelig tette filtre. Da må det nesten være feil på pådrags wire som alt nevnt over eller feil på reguleringa på selve dieselpumpa slik at den stopper på dette turtallet. Det første er lett og sjekke selv, alternativ to ville jeg overlatt til et aut. mercruiser verksted og varslet som en reklamasjon. Redigert 2.August.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald113 Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 Takker for gode forslag! Har god tro pa at det er noe med pumpa eller padraget selv ogsa. Men far ikke sjekket noe mere for til neste helg pga jobb i nordsjoen. Harald. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.