Jump to content

Mercruiser 1,7 med lavt turtall


Harald113

Recommended Posts

Hei!

Har akkurat kjøpt meg en Drago 660 med mercruiser 1,7 motor. Motoren har kun gått 40 timer. Under prøvekjøring fikk jeg ikke mere en 3200 omdr på motoren. Prøvde og sette den i nøytral og ruse motoren, fikk heller ikke da mere en 3200omdr. I følge insruksjonsmanualen skal den ha ca 4300 omdr på max turtall. Motor og båt var ny i 2006, noen som vet hva årsaken til dette problemet kan være? Kan det være en sperre evt plombering som hindrer turtallet i og komme høyere pga innkjøring osv? Har vel ikke noe med proppell og gjøre siden det samme skjedde når motoren var frikoblet. På tomgang var turtallet normalt.

Takker for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Den motoren har vel slitt bittelitt med turboer som ryker?

Kurant nok, men om det er det som er gåent hos deg, vet jeg ikke :-) Sjekket luftfilter/dieselfilter? Forsøkt med motorromsluka åpen (for lettere tilgang til luft)?

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Sjekk at pådragswiren beveger seg helt til WOT (Wide Open Trottle) skruen på motoren. Hendelen som wiren er festet til skal touche en skrue når du har kontrollspaken på tomgang og WOT skruen når du har fullt pådrag. Tomgangskruen kan justeres, WOT skruen er justert fra fabrikk og forseglet. Det kan jo også være at denne er justert av en eller annen grunn.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte også turbo. Det var symptomet da Kristian fikk turbohavari for noen år siden.Men det kan jo også være tett dieselfilter - så sjekk det også

 

 

Så lenge den sperrer på samme turtall med og uten belastning kan du med stor sikkerhet utelukke turbo feil samt tette dieselfilter. Uten belastning vil den klare maks turtall selv med dårlig turbotrykk og rimelig tette filtre. Da må det nesten være feil på pådrags wire som alt nevnt over eller feil på reguleringa på selve dieselpumpa slik at den stopper på dette turtallet.

 

Det første er lett og sjekke selv, alternativ to ville jeg overlatt til et aut. mercruiser verksted og varslet som en reklamasjon.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...