Jump to content

Treg styring på Askeladden 435 Lite fra 2001


Conehead

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hvis styrekabelen er gammel kan du smøre den opp ved å demontere den og stripse/tape en pose med olje på enden av den. Heng så kabelen opp slik at oljen siger ned, gjerne over natt. Ulempen er at kabelen tåler minusgrader dårligere etter behandling da olja fort blir treig.

 

Ellers bør du vel smøre opp styresnekka, evt. demontere den for smøring hvis den er dårlig tilgjengelig. Bruk grease, div. spray varianter vasker gjerne bort tykkere smøring og gjør vondt værre etter kort tid.

 

Sjekk også om motoren din svinger lett. Koble fra styring og gass/gear og sving den manuelt. Hvis det går treigt må du smøre opp smørepunktene (smørenippler).

----------

Siste alternativ er å kjøpe nytt, styresnekke er ikke så forskrekkelig dyrt, tror du får tak i for under 500,-, kabel koster normalt en del mer.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hvis styrekabelen er gammel kan du smøre den opp ved å demontere den og stripse/tape en pose med olje på enden av den. Heng så kabelen opp slik at oljen siger ned, gjerne over natt. Ulempen er at kabelen tåler minusgrader dårligere etter behandling da olja fort blir treig.

 

Hvilken olje tåler best minusgrader?

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...
Conehead skrev On 2.8.2007 at 8.30:

Jeg har en liten Askeladd og synes styringen er forferdelig treg. Prøvde i våres å rense/smøre styrestaget (heter det det?) bak, men uten merkbar bedring. Må jeg skifte styresnekke/vaier eller er det noe mer jeg kan prøve? Båten er en 435 Lite fra 2001.

Hei. 

Byttet du kabel? 

Har samme problemet på min 435 lite. 

Hva byttet du til i såfall? 

Link to post
Share on other sites

Ville skiftet styrekabel. Overkommelig jobb. Du demonterer den gamle og kjøper ny i samme lengde. Hvis den gamle kabelen går gjennom hulrom, bind en tynn (men sterk) tau i enden av den gamle kabelen slik at du får et trekketau til å dra den nye på plass.

Link to post
Share on other sites

ang. smøring:    på noen eldre kabeltyper så er det mulig å dra wiren ut av strømpen slik at man kan rengjøre for gammelt størknet fett osv.   På nyere kabler går ikke dette, så da blir det begrenset med nytte av smøring siden gugga fortsatt ligger der.    

På båten min som har uttagbare wire så tar jeg ut hvert år , inspiserer, rengjør og smører med restene fra giroljetubene.   Bruker ikke båten vinterstid så kan ikke uttale meg om hvorda olja oppfører seg i kulda 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 2 minutter siden:

ang. smøring:    på noen eldre kabeltyper så er det mulig å dra wiren ut av strømpen slik at man kan rengjøre for gammelt størknet fett osv.   På nyere kabler går ikke dette, så da blir det begrenset med nytte av smøring siden gugga fortsatt ligger der.    

På båten min som har uttagbare wire så tar jeg ut hvert år , inspiserer, rengjør og smører med restene fra giroljetubene.   Bruker ikke båten vinterstid så kan ikke uttale meg om hvorda olja oppfører seg i kulda 

Aner ikke hvilke type jeg har. 

For sjekke når været blir litt varmere 😅

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...