Jump to content

hva slags olje til finerplater?


rææser

Recommended Posts

Jeg driver å pusser opp en båt bygd av finer som igjen er belagt med glassfiber. Båten er nå helt ren innvendig. Jeg tenkte kanskje det kunne være smart å sette inn bunnplatene med olje eller ett eller annet, slik at de tåler fukt og vann bedre. Har noen forslag til hva som kan egne seg til dette ?

Link to post
Share on other sites

Jotun Antipest er ypperlig på rent treverk/ glassfiber! Jeg bygger båt og har forhørt meg nøye rundt dette og snakket med Jotun!

Antipesten bør lakkes med Jotun Hardtop for ekstra fin finish..

 

Det spørs litt hva slags finish du ønsker? Er det finish som et lakkert treverk med glans og treets fargespekter du ønsker bør du bruke en klar lakk/ primer beregnet for trebåter da Antipesten er farget!

 

Hvis platene er i direkte kontakt med vann eller svært utsatt for fukt bør platene forsegles med epoxy!

 

Det går også fint med Jotun Visir, grunning og forsegling, men ikke det optimale hvis platene er fuktutsatt! Sistnevnte er strengt tatt ikke beregnet for båt..

Link to post
Share on other sites

I og med at båten er plastret utvendig ville jeg ha vært svært forsiktig med å behandle den med for tett overflatebehanling innvendig! Treverket må få puste, for å unngå råte! Så jeg ville kun ha behandlet platene innvendig med f.eks Owatrol D1 olje, alternativt malt dem med en diffusjonsåpen maling som f. eks. Butinox Dør- og Vindusmaling. Dekker du fineren innvendig med Epoxy eller Antipest vil dette garantert føre til råte over tid!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...