Jump to content

Vond lukt som følge av luftvarmer suger fra motor rom!


mateco

Recommended Posts

I ca. 2 måneder har jeg nå vært eier av en Princess 414 1983 modell.

I løpet av denne tiden har jeg bemerket en vond lukt inne i båten, og spesielt gjeldende når jeg startet Ebersprecheren.

 

Det viser seg at denne luftvarmeren er plassert i motor rommet og at den suger direkte derifra. En uherlig odør av pumpelukt fordeler seg i kabinene og i årenes løp så har stanken satt seg i puter, tekstiler, skott og interiør. Det kan da umulig være vanlig at en luftvarmer skal suge fra motor-rommet, eller ????

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei. Eg har lagt slangen for innluft ut i ventilasjonen på skutsida der motoren suger luft, dette går heilt bra mht. frisk luft/lukt på min båt. I maskinrommet har du alltid litt lukt fra kjøl / motor i drift o.l. Prøv å finne deg eit "hull" ut så blir alt bra :smiley:

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Har sett at mange velger den løsningen du har , for enkelhets skyld. Men noen ideell løsning er det så langt i fra! Varmeren bør ha eget friskluftinntak, slik at man slipper problemet med at hele båten lukter motorrom!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båten har en ”lufte-inntaks-kasse” på hver side, og tanken var å få lagt opp en egen slange derifra. Nå viser det seg imidlertid at det ikke er plass til å trekke en Ø100 mm slange fra motor rommet og opp til dette luftinntaket. Jeg må derfor bruke noe annet, og tenkte da at jeg kan bruke flere mindre flexi slanger (ala støvsuger slange) for deretter å tilvirke en adapter til Ø100 som trengs for tilkobling til Eberen.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Din ide er akkurat slik eber'en var originalmontert i min Fairline Turbo 36. Aldri noen uhumsk lukt i den når tilluften kommer utenfra. Bedre ang. dugg/tør luft er det også. Derimot er det et pre at forbrenningsluften tas fra motorrommet. Så legne varmeren går får man litt ekstra lufting. Ikke dumt særlig om vinteren.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Noen som har noen gode råd for hvordan bli kvitt lukten i interiøret, og da spesielt putene?? Alt har jo vært eksponert for denne stanken i årevis og lukten sitter nok temmelig godt!

Er det mulig å dynke skumgummi-putene i et kar med vann og såpe?? Vil de i såfall tørke før det begynner å lukte surt?? Er det noen som har erfaringer??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

He..he..

Jeg burde kanskje ha skjønt at dette hadde vært et problem, også for forrige eier.

Etter overtagelse skulle jeg rydde i skuffer og skap for å se hva som fulgte med i min nyervervede skute, og det dukket opp "god"-lukt produkter over alt. Waunderbau, friskluft på boks med sitron-lukt, X-it, "god lukt på dass" -beholdere. You name it!!

Og maddamen stakkar, som vanligvis ikke blir sjøsyk, begynte å gulpe 15 minutter etter at vi hadde løsnet fortøyningene på vår jomfru tur!! Satte igang Eberen for å få inn litt frisk luft, trodde jeg, men stanken ble bare enda tydeligere.

Vel. vel., det finnes vel en løsning på dette også, (håper jeg) !!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å få skummgummi tørt i midten. Svigerinne forsøkte med en IKEA madrass, men den ble grønn før den ble tørr i midten. Mitt tips: sett inn en solcelleventilator med batteri av god kvalitet i hver kabin. Da vil det alltid være frisk luft gjennomstrømning i båten. Dette vil nok hjelpe så lenge du ikke benytter båten om vinteren og det er kaldt. Men da vil jo den nye eber-oppkoblingen gi deg frisk luft inne.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte min båt luktet det mugg av alle putert etc pga en gammel vannlekkasje og generelt høy fuktighet. Leide da en tepperenser, og vasket over alle putene med denne to-tre ganger med teppeshampo, en gang med salmiakkvann og et par ganger med rent vann for å fjerne såperester. Hadde så putene til tørk i stua noen dager. Lukten forsvant fullstendig, og putene tørket greit! Så lei deg en tepperenser, det gjør nok jobben!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Teppeshampo? Hva er det?

 

Jeg brukte en type som heter Hagerty, selges av de som leier ut slike maskiner. Koster et par hundre kroner for en liter, og blandes ut i vann. Inneholder stoffer som fjerner lukt, og er derfor suveren til denslags bruk.Fordelen med tepperenseren er at den suger opp like etter at det blir sprøytet på, slik vannet ikke trenger så langt inn i skumgummien. Koster bare en hundrelapp eller to per døgn å leie, og jobben er uansett unnagjort på et par-tre timer. Du klarer deg sikkert med en sprutekane og våtsugeren også, men jeg vil tro at tepperenseren er mer effektiv pga smalt munnstykke som tar opp mer vann.

 

Fordelen med denne metoden er at det blir rent også! Ozongeneratoren tar nok mye av lukten, men trekkene er fortsatt like skitne etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...