Jump to content

Lading fra Tohatsu 5hk


olle62

Recommended Posts

I utgangspunkt ingen dum ide, men:

 

1) den leverer høyest sannsynlig kun uregulert vekselstrøm

2) du trenger vel lang ledning fra jollemotoren (med undervannshuset i sjøen pga kjøling) til startbatteriet.

 

Men klart en kabel og likeretter lar seg fikse. Og batteriet kan tas med i jolla for å unngå lang kabel. Og regulering trenger du ikke sålenge du bare nød-lader et batteri som er flat. (jeg ser allerede for meg innleggene med protest at du minst må ha en LADAC-regulator med senseledning og 25 ladetrinn..... :smiley: )

 

Men så kommer jeg på: kan spolen i påhengern ta skade når den blir belastet av et flat batteri?

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at du får max 3A lading fra denne, må du vel la den gå på godt turtall i 10-15 timer for å få nok strøm til å starte hovedmotoren?? Så jeg synes det virker lite aktuelt. Eller har jeg misforstått noe??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er nok mattematisk kanskje riktig dersom man går ut fra ethelt utladd batteri, men i de fleste tilfeller er det jo snakk om et batteri som av ulike årsaker har blitt for svakt (men ikke tomt) til å dra motoren rund. Fra erfaringene med biler så holder det gjerne med bare litt lading og så kommer den igang.

 

Men i prinsipp enig - 3A er ikke all verden og det kan ta en stund. Men tar du batteriet med i jolla, så kan du jo ta deg en tur i samme slengen :cool:

Link to post
Share on other sites

Så for meg en påhenger på full gass i uthavna, i 15-20 timer kun avbrutt av enkelte stopp for å fylle bensin. Ikke noe vakkert syn...

 

Uansett, 3A er bortimot ingenting! Effektiv lading på kanskje 2A? Alt er mulig, men jeg tror at du ville ha kommet deg fortere hjem med å bruke påhengeren som fremdrift i stedet....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...