Arvid_A Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 (redigert) Når det gjelder tidforbruk på montasjen av PDAR'en, så tror jeg nok at jeg brukte nærmere 4-5 timer på dette før alt var på plass, inkludert kabling. Hitachi-dynamoen, som jeg har, måtte helt ut og "plukkes i stykker" for å komme til punktet hvor styreledningen fra regulatoren til dynamoens feltvikling skulle loddes på. For en som ikke hadde "satt sine ben på innsiden" av denne type dynamoer før, var dette en ganske spennende opplevelse. Islolasjonsskiver og bolter drysset ut i en herlig blanding, så jeg må innrømme at det brøt ut noen svetteperler i starten. Men den som gir seg har tapt, så her var det bare å ta i bruk det man har fått tildelt av teknisk innsikt, og finne ut hvor de forskjellige delene hørte hjemme. Monteringsanvisningen fra Jørg var selvsagt også til stor hjelp i denne fasen! Spenningen var nesten ikke til å holde ut da motoren ble startet, og man med det ene øyet fulgte voltmeteret mens det andre overvåkte displayet på PDAR'en, og det er vel unødvendig å fortelle at man fikk en følelse av å sveve helt oppunder kalesjetaket da alt viste seg å fungere slik det skulle. Min konklusjon på denne jobben er at det er en stor fordel med en smule teknisk innsikt og "strømforståelse", for at det skal gå bra. Det er også viktg å studere monteringsanvisningen nøye slik at man skjønner hva som skal gjøres, og hvorfor. I motsatt fall kan det fort bli kostbart! Nå skal det vel også sies at jeg tror Hitachi-dynamoen er litt mer "kronglete" enn andre typer i denne sammenhengen. Dette fremgår imidlertid av monteringsanvisningene som følger med regulatoren. Lykke til, dere som skal i gang med dette! Redigert 8.August.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 det er en stor fordel med en smule teknisk innsikt og "strømforståelse", for at det skal gå bra. Det er også viktg å studere monteringsanvisningen nøye slik at man skjønner hva som skal gjøres, og hvorfor. Det er her min bekymring ligger. Neste gang jeg er i båten skal jeg ta et bilde av eksisterende eksterne enkle regulator og hvordan disse ledningene går inn i dynamoen. Ettersom jeg allerede har en regulator som skal kompensere for tapet i dioden må vel denne være koblet på et eller annet - og forhåpentligvis kan jeg bruke de samme ledningene. Nåværende regulator (på størrelse omlag en kubikkcentimeter) har en skrue, og ved å skru på den vil spenningen synke eller stige - så også den må vel sende signalene omtrent dit en PDAR eller Ladac vil sende signalene - eller er det flere muligheter? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 (redigert) Det er her min bekymring ligger. Neste gang jeg er i båten skal jeg ta et bilde av eksisterende eksterne enkle regulator og hvordan disse ledningene går inn i dynamoen. Ettersom jeg allerede har en regulator som skal kompensere for tapet i dioden må vel denne være koblet på et eller annet - og forhåpentligvis kan jeg bruke de samme ledningene. Nåværende regulator (på størrelse omlag en kubikkcentimeter) har en skrue, og ved å skru på den vil spenningen synke eller stige - så også den må vel sende signalene omtrent dit en PDAR eller Ladac vil sende signalene - eller er det flere muligheter? Ja, slik du beskriver det, bør det allerede finnes en tilkobling i dynamoen som du bør kunne gjenbruke. Hvis du ikke allerede har lest denne beskrivelsen som Ingar har laget om dynamoer og reguleringsmetoder, er det absolutt nyttig å gjøre det. Redigert: - og hvis du ser på side 6 i den monteringsveiledningen som Jørg linket til i et innlegg lenger opp, finner du hvilke spenningsverdier du skal måle på regulatorinngangen på dynamoen. Da vil du v.h.a. et voltmeter kunne sjekke om den tilkoblingen som din nåværede regulator har, er den riktige. Redigert 8.August.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 Det var en svært nyttig og innholdsrik link. Utfra det beskrevne kan jeg i min uvitenhet kun se at det er to alternativer: i) montere en regulator mot forbruksbanken og da oppleve en "altfor" høy spenning på AGM startbatteriet når forbruksbanken er tappet, eller ii) montere en regulator mot AGM startbatteriet med den konsekvens at det tar lengre tid å lade opp forbruksbanken. Ved tilfellet i) vil en PDAR kanskje være best da den etterhvert vil gå over til vedlikeholdsladning når forbruksbanken er full (og startbatteriet overfylt), mens i tilfelle ii) vil en PDAR gå over til vedlikeholdsladning altfor tidlig i forhold til forbruksbanken - Ladac fremstår kanskje da som mer egnet? Eller alternativ iii) beholde nåværende regulator som skal gi upresise og ufølsomme (dvs regulatoren føler ikke, men kan stilles kun ved en skrue) 14.4 volt når batteriene er fulle - men med en veldig lang ladetid. Og det er jeg ikke så innstilt på. Plasseringen av batteriene (i trappen ned til forkabinen - og med dårlig /ingen ventilasjon) er jeg redd for unødvendig gassing. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 (redigert) Hei! Som du selv er inne på, har du egentlig et litt utfordrende batteri-/ladeopplegg, som gjør det vanskelig å få til et "perfekt" opplegg uten videre. - to forskjellige typer batterier - et merkbart høyere spenningsfall mellom dynamo og forbruksbatterier enn mellom dynamo og startbatteri - Dersom du kobler regulatorens senseledning til forbruksbanken, vil regulatoren justere opp ladespenningen til å kompensere for det spenningstapet du har her (sannsynligvis i kabler og koblinger). Dette vil nok gi en altfor høy ladespenning for AGM-batteriet ditt. - Dersom du kobler regulatorens senseledning til startbatteriet, vil regulatoren justere/begrense ladespenningen til det som AGM-batteriet skal ha. Dette er i utgangspunktet for lavt for forbruksbanken. Dessuten vil det ekstra spenningstapet som er i ladekretsen til disse batteriene, forverre dette ytterligere. Forbruksbatteriene vil altså sannsynligvis få unødvendig lav ladespenning, og det vil ta lang tid å få toppladet batteriene. Jeg tror jeg ville satset på følgende: 1. "Gå litt på jakt etter" årsaken til spenningstapet mellom dynamoen og forbruksbanken. Sjekk kretsen fra dynamo, via eventuell hovedbryter og koblingspunkter/kabelsko og mål med et digitalt voltmeter for å finne ut hvor spenningstapet ligger, slik at du kan få rette opp mest mulig av dette. 2. Montere en PDAR, programmere regulatoren til "AGM-batteri" og koble senseledningen til startbatteriet, siden dette er det mest følsomme m.t.p. for høy ladespenning. Prøv dette en stund og se det an m.t.p. om dette er godt nok for lading av forbruksbanken. Hvis ikke er jeg fristet til å foreslå å bytte ut AGM-batteriet med et vanlig åpent syrebatteri. Da vil du kunne omprogrammere regulatoren til høyere ladespenning og dessuten flytte senseledningen over til forbruksbanken, slik at du får utnyttet det "som bor i" dynamoen din! Lykke til med forskning og beslutning! Redigert 9.August.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Du skal regulere mot AGM batteriet slik at det tar noe lengre tid å få bly batteriene fulladet. Hvis tidsforbruket bekymrer kan du bytte ut AGM batteriet ditt. I praksis opplever jeg ikke dette som et problem. Uansett, det er nå mere strøm tilgjengelig nå enn det noensinne har vært før. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 (redigert) Prøv dette en stund og se det an m.t.p. om dette er godt nok for lading av forbruksbanken. Uansett, det er nå mere strøm tilgjengelig nå enn det noensinne har vært før. Tror dette blir løsningen, ja. Antagelig blir dette ikke 100 %, men det er nok vesentlig bedre enn det er i dag. Bytte ut AGM batteriet tror jeg ikke jeg vil (ennå) - det er nytt i år, men de øvrige er 5-6 år gamle - samt at jeg tror det er mindre gassing fra dette AGM batteriet og jeg har (muligens overdreven) frykt for knallgassen. Tror jeg aksepterer en god anneklasses løsning i stedet for en første klassses - om det lar seg gjøre uten å foreta for store endringer i båten - har ikke tenkt til å byggen den om - har fungert (og fungerer) med eksisterende opplegg i en årrekke Når det gjelder spenningstapet: skillet er ved dioden - så tapet kan vel være et sted derfra (etter dioden) og forbruksbanken. På forbruksbanken sitter i tillegg en "shunt" til batterimeteret, slik at det er jo flere koblinger mennlom diode og forbruksbank enn mellom diode og startbank. Jeg får forske litt mer på dette. Jeg har i innleggene over mottatt mange og fyldige (og for forfatterne tidkrevende) svar. Jeg er veldig takknemlig for dette Edit: kan man på en PDAR midlertidig skru av vedlikeholdsladningen en en enkel måte slik at de gangene det blir veldig skjevt (senser på start bat, men startbatt er fullt og forbruk veldig tappet) vil den jobbe som en Ladac? Redigert 9.August.2007 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Nei. Men drar du sikringene til Sterlingen så har du "konvensjonell" lading. Tror du engster deg litt for noe som ikke er et problem. På den annen side så skjønner ikke jeg en dritt av strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Edit: kan man på en PDAR midlertidig skru av vedlikeholdsladningen en en enkel måte slik at de gangene det blir veldig skjevt (senser på start bat, men startbatt er fullt og forbruk veldig tappet) vil den jobbe som en Ladac? En PDAR jobber ikke som en Ladac. Det eneste som disse regulatorer har til felles er at man kan innstille ladesluttspenningen. Men man må jo også ser dette som det er: hos PDAR dreier det seg om programmert lading, som skal optimere med mht. batteriene. Alt begynner på batteriene og der slutter det også. Å trikse her og der er jo mulig, men da kan du likegodt leve med manuellt justering av regulatoren som du har. Forresten "henger jeg litt" pga. AGM og konvensjonelle syre. Først skulle du jo sjekke uansett hvilken type AGM (for start) som du har. Kan den kanskje lades med 14,4Volt? I så fall kan du jo stille PDAR på AGM, slik at du får 14,4V. I så fall tar jo bare kompensasjonsladingen lengre tid, som du kan leve med som du sa. Uansett skulle du ordne opp med spenningsfallet som du kunne måle, den er viktig. Jørg (som leser 28grader i lufta, men bare 3 til 4 Beaufort ) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
lano2 Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 28 grader eller 28 volt ? Denne Steelaway..... har du noen bilder av skuta? Regner med den er overlesset av Sterling-produkter ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 (redigert) Det "ødeleggende" batteriet er et Varta Ultra Dynamic, som påstås å være 100 % vedlikeholdsfritt med ""Intet vannforbruk, rekombinasjon og 15 måneder lagringstid", men likevel slik at "Det forseglede systemet er utstyrt med en overtrykksventil - vanligvis omtalt som VRLA (Valve Regulated Lead Acid) - slik at eventuell gassing slippes ut på en sikker måte". Etter reklamen heter det "Siden elektrolytten er absorbert i mattene, er det ikke nødvendig å etterfylle batteriene med batterivann eller sjekke elektrolyttnivået!". Men det gjelder vel ikke ved overlading. Står ikke noe om ladespenning på hjemmesiden til Varta, men skal se hva som fremkommer på selve batteriet. men da kan du likegodt leve med manuellt justering av regulatoren som du har Mulig det - det har jo vært slik. Men det blir ikke forbedring av det - og da har jeg ikke noe forbedringsprosjekt, og det ville vært kjedelig. Har allerde lært masse hittil, og jeg tror ikke jeg gir meg før en forbedret løsning er på plass Redigert 9.August.2007 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Kan jo komme med noen synspunkter, siden jeg også har en PDAR. PDAR fungerer utmerket. Den gir riktig spenning og den går over til vedlikeholdsspenning når den skal. Regulatoren er langt fra billig, men etter mitt syn får man mer for pengene enn ved å velge en Ladac regulator. Ladac er en regulator uten intelligens. Den regulerer til en gitt spenning. Punktum. Ingen mulighet for vedlikeholdsspenning eller innstilling for batteritype. Teperaturkompensert? Tja, regulatoren blir varm når den regulerer, pga energiavgivelsen i komponentene. Dret er tross alt opp til 4-5A feltstrøm som går gjennom den. Noe tap blir det. Hvordan kan den da sense batterispenning når den er mye varmere selv? Noe nøyaktige greier blir det i alle fall ikke, men Ladac'en er uansett en bra analog 1-trinns regulator. Sterling regulatoren er stor og knotete å montere. Det tar tid. Mye tid. Jeg har også en Hitachi dynamo. Å splitte denne, lodde på en feltledning på den ene børsteledningen og og sette den sammen igjen brukte jeg nesten 2 timer på. Ja, det burde gått raskere, men det var noe knot å lodde, det tok litt tid å finne ut hvilken av børstene som var minus og det tok litt tid å montere sammen delene igjen. Neste gang vil jeg nok bruke bare en time, men uansett kommer i tillegg bryderiet med å demontere og montere dynamoen og å få på igjen verdens mest knotete kilereim. Den biten tror jeg ingen klarer på under en time. Så tilkobling av senseledninger. For dynamotemp er det greit. Bare en halv meter ledningsstrekk. For batteritempsense? 5 meter strekk og en times jobbing for å legge ledningen på riktig sted og på en skikkelig måte. De andre ledningene da? Jordledningene går kjapt. De andre er det mer knot med. Min interne regulator skal jo også leve videre og er en backup i tilfelle den eksterne skulle finne på å oppføre seg dumt. Tjuvkobler meg inn på eksisterende tilkoblinger og sparer tid. Men at det går enda en time? Ja det gjør det nok. De som kan legge sammen tall her ser at det blir jo noen timer utav det. Er det verdt prisen og bryderiet? Jeg synes det. Hadde jeg valgt en Ladac, koster jo denne ikke særlig mye mindre enn Sterling og mesteparten av oppkoblingen er jo den samme uansett valg av type ekstern regulator. Til dere som har en Hitachi dynamo uten ekstern regulator: Mulig dere tror at dere har det sånn tålig bra, men etter montering av en ekstern regulator a la Ladac eller Sterling, vil dere oppdage at stedet dere trodde var sånn passelig greit, egentlig var rett i nærheten av regulatorhelvete. Det går selvfølgelig an å bare lodde på en feltledning og så jorde denne via en bryter. Det er aller billigst. Man må bare huske på å slå av bryteren når ladespenningen nærmer seg 14,5-14,7V. Det funker bra for noen, men før eller senere kan man komme til å gjemme å slå av bryteren. I så fall har man fått seg en meget effektiv knallgassgenerator. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Til dere som har en Hitachi dynamo uten ekstern regulator: Mulig dere tror at dere har det sånn tålig bra, men etter montering av en ekstern regulator a la Ladac eller Sterling, vil dere oppdage at stedet dere trodde var sånn passelig greit, egentlig var rett i nærheten av regulatorhelvete. Jeg kan bare underskrive på dette! - Med originalregulatoren: Etter to døgns strømforbruk i uthavn (kjøleskap, radio, pentrypumpe og litt lys og TV) brukte dynamoen nesten 2 timer (med 3000 o/min på motoren) på å få ladespenningen opp i 14,2 volt. Høyere spenning enn dette så jeg aldri. - Med PDAR'en: Dynamoen får beskjed om å trykke på med 14,65-14,7 volt allerede etter et par minutter med turtall litt over tomgang! Deretter (som oftest etter en drøy times gange) justeres ladespenningen ned til rundt 14,1 volt. Dynamoen (80A) får nå gjøre det den er laget for og batteriene bør storkose seg! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2007 Så er spørsmålet om jeg kan nyttegjøre meg av samme koblinger på eksisterende enkle regulator og en mer avansert. Dette er min enkle regulator (og ledningene som hører med): Og slik ser det ut på vei til/fra dynamoen (toppen av dynamoen): Kan en ny regulator nyttegjøre seg av de samme koblingene uten at jeg må skru på dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Kan en ny regulator nyttegjøre seg av de samme koblingene uten at jeg må skru på dynamoen? Hei! Det vil jeg tro. På den dynamoen er den interne regulatoren med påsittende børster byttet ut, slik at det kun er børsteholderen som sitter på dynamoen, og selve regulatoren er rett og slett flyttet ut eksternt. Jeg er ikke sikker, men hvis du fjerner pluggen på regulatoren, er ikke de tre pinnene merket også tro? Da vil du kanskje se hva som er DF, D+ osv. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Kan en ny regulator nyttegjøre seg av de samme koblingene uten at jeg må skru på dynamoen? Hvis du ser på side 6 i den monteringsveiledningen som Jørg linket til i et innlegg lenger opp, finner du hvilke spenningsverdier du skal måle på regulatorinngangen på dynamoen. Da vil du v.h.a. et voltmeter kunne sjekke om den tilkoblingen som din nåværede regulator har, er den riktige, og i så fall, hvilke ledninger du skal koble den nye regulatoren til. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 Hvis du ser på side 6 i den monteringsveiledningen som Jørg linket til i et innlegg lenger opp, finner du hvilke spenningsverdier du skal måle på regulatorinngangen på dynamoen. Takk for det, dette ville også jeg har foreslått. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.