Jump to content

Problemer med Kanzaki-gir


Kaftein ØL

Recommended Posts

Hallo!

 

Etter en flott, dog noe regnfull ferie ser jeg meg nødt til å gjøre noe med giret i båten. Det er en Yanmar 4JH2 med Kanzaki KBW20-gir, som har gått over 10500 timer. Motoren fungerer helt perfekt, men når giret er varmt, enten fordi man har kjørt for motor en stund (mer enn 20 min) eller seilt litt med giret i fri (gjør vanligvis ikke dette), så blir innkoblingen fremover værre og værre. Før var det ofte slik at med varmt gir koblet den ikke inn i gir fremover før nærmere 1300-1500 omdreininger, men nå har det vært flere tilfeller hvor den ikke har koblet inn før på nesten 2500 rpm (høres ikke bra ut når den kobler inn da). Girvaier er justert riktig og giret fungerer slik det skal når man nettopp har startet opp og skal ut fra kai eller liknende. Under 1500 rpm er det heller ikke uvanlig at motoren kobler ut av gir fremover av seg selv. Revers har fungert fint hele tiden. Jeg håper at giret holder ut sesongen slik at jeg kan ta det ut og overhale det til vinteren, men begynner nå å tvile på om det vil fungere fint så lenge :confused:

 

Hører mye prat om en kon som sitter i giret, er det en slik i denne kassa også, noen som forresten vet hvor jeg kan finne en skisse på hvordan dette giret ser ut?

 

Har tenkt å skifte olje på giret først og se om det hjelper, noen som har tips om en olje som bør prøves. Det ser ut som det er brukt ATF-olje på giret og den ser helt fin ut.

 

ER det noen som har tips om hvor jeg kan finne en brukt girkasse evt. et overhalingssett til det giret jeg har?

Link to post
Share on other sites

Har noe av det samme på en litt eldre motor av samme type (men gått mindre timer enn din). Gir er lydløst på kald motor, ved varm motor er det hard lyd. Trenger forøvrig ikke økt turtall som du beskriver pådin. Har testet med ny ATF olje - ingen forbedring.

 

Det var en trøstesløs hjelp!

Redigert av Metrosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg skiftet olje, og synes det har blitt litt mindre støy, men det er like problematisk med innkobling av giret fremover som det var før oljeskiftet. Har pratet med det lokale yanmarverkstedet, og det ser ut til at giret må overhales. Jeg håper fortsatt at det holder ut sesongen slik at jeg kan overhale det selv når vinteren kommer. La-SA pratet forøvrig for et sted rundt 8000 kroner for full overhaling hvis jeg leverte inn giret selv om de kunne ta det utenom sesong. I utgangspunktet ønsker jeg å gjøre det selv, men er i hvertfall greit å vite et ca. estimat på hva en overhaling koster.

 

Men er det noen som har tips om forhandlere som kan ha liggende litt brukte deler til disse motorene, helst en komplett kasse?

Link to post
Share on other sites

.... La-SA pratet forøvrig for et sted rundt 8000 kroner for full overhaling hvis jeg leverte inn giret selv om de kunne ta det utenom sesong......

 

Hvem er La-SA, forhandler, hvor? Bare lurer hvis han kunne overhale min kasse. Synes ikke prisen var noe å si, har hørt optill 20-25000,-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...