andraves Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 (edited) Har en pussig lekkasje i mitt motorrom. Jeg får inn saltvann når jeg kjører. Det er ikke mye, ca 1-2 liter etter 3 timers gange. Det er ingen lekkasje når båten ligger i ro. Heller ingen lekkasje om båten går på tomgang. Det står en Mercruiser D3.0L med et Bravo 1 aggregat montert. Jeg kan ikke finne noen kjølevannslekkasje. Jeg har nå feilsøkt i lengre tid og mener at lekkasjen kommer fra området rundt hekkaggregatet. Er det noen som har erfaring med dette? Mvh AR Da jeg tror jeg har funnet feilen setter jeg inn mitt siste innlegg nedenfor. Jeg har fortsatt feilsøkingen og tror jeg har funnet lekkasjen. Det kommer litt vann fra bolten som går gjennom transom fra gimbal ringen ("rorkult bolten"). Det som er rart er at jeg tidligere bare har merket at vann kommer inn i forbindelse med bruk. Det er mulig at vannet har kommet inn når vi har sittet flere personer bak i båten og øvre del av Gimbal ringen har kommet under vann. Jeg trodde det skulle være en fettnippel til denne bolten, men finner ingen. Er det noen som har erfaring med lekkasje fra denne bolten (swivel shaft). mvh AR Edited August 2, 2007 by andraves (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Hadde det samme problemet med badebåten. Der skyltes det regnvann som la seg foran og ikke gikk akterover før båten halvplanet Ellers kommer sansynligvis vannet inn ved bakking rett over drevet Quote Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Pam65 Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Sikker på at det ikke er sjøvannspumpen som drypper litegrann? Jeg hadde det slik ifjor. Det var ikke så mye at man kunne se det, men vann ble det i motorrommet uansett. Og etterhvert så jeg at det pleide å henge en dråpe under pumpen etter at jeg stoppet motoren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 På båten min kommer et inn saltvann gjennom lufteåpningene i skrogsiden. Mengden avhenger av hvor mye bølger det er. Dette er i følge Windy helt normalt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
andraves Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 Jeg har fortsatt feilsøkingen og tror jeg har funnet lekkasjen. Det kommer litt vann fra bolten som går gjennom transom fra gimbal ringen ("rorkult bolten"). Det som er rart er at jeg tidligere bare har merket at vann kommer inn i forbindelse med bruk. Det er mulig at vannet har kommet inn når vi har sittet flere personer bak i båten og øvre del av Gimbal ringen har kommet under vann. Jeg trodde det skulle være en fettnippel til denne bolten, men finner ingen. Er det noen som har erfaring med lekkasje fra denne bolten (swivel shaft). mvh AR Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts