Jump to content

Lekkasje på Swivel Shaft, Bravo 1 aggregat.


andraves

Recommended Posts

Har en pussig lekkasje i mitt motorrom. Jeg får inn saltvann når jeg kjører. Det er ikke mye, ca 1-2 liter etter 3 timers gange. Det er ingen lekkasje når båten ligger i ro. Heller ingen lekkasje om båten går på tomgang.

 

Det står en Mercruiser D3.0L med et Bravo 1 aggregat montert. Jeg kan ikke finne noen kjølevannslekkasje. Jeg har nå feilsøkt i lengre tid og mener at lekkasjen kommer fra området rundt hekkaggregatet.

 

Er det noen som har erfaring med dette?

 

Mvh

AR

 

Da jeg tror jeg har funnet feilen setter jeg inn mitt siste innlegg nedenfor.

Jeg har fortsatt feilsøkingen og tror jeg har funnet lekkasjen.

 

Det kommer litt vann fra bolten som går gjennom transom fra gimbal ringen ("rorkult bolten"). Det som er rart er at jeg tidligere bare har merket at vann kommer inn i forbindelse med bruk. Det er mulig at vannet har kommet inn når vi har sittet flere personer bak i båten og øvre del av Gimbal ringen har kommet under vann.

 

Jeg trodde det skulle være en fettnippel til denne bolten, men finner ingen. Er det noen som har erfaring med lekkasje fra denne bolten (swivel shaft).

 

mvh

AR

Redigert av andraves (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikker på at det ikke er sjøvannspumpen som drypper litegrann?

Jeg hadde det slik ifjor. Det var ikke så mye at man kunne se det, men vann ble det i motorrommet uansett. Og etterhvert så jeg at det pleide å henge en dråpe under pumpen etter at jeg stoppet motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt feilsøkingen og tror jeg har funnet lekkasjen.

 

Det kommer litt vann fra bolten som går gjennom transom fra gimbal ringen ("rorkult bolten"). Det som er rart er at jeg tidligere bare har merket at vann kommer inn i forbindelse med bruk. Det er mulig at vannet har kommet inn når vi har sittet flere personer bak i båten og øvre del av Gimbal ringen har kommet under vann.

 

Jeg trodde det skulle være en fettnippel til denne bolten, men finner ingen. Er det noen som har erfaring med lekkasje fra denne bolten (swivel shaft).

 

mvh

AR

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...