Jump to content

Båttur til København


strawberry

Recommended Posts

Hei!

 

Vi er en familie på fire, hjemmehørende i Asker!

 

Vurderer å reise på ferie til København med familien til sommeren 2008. Vi har en halvplaner som marsjer i ca 20 knop, med et forbruk på ca 14-16 liter diesel i timen avhengig av oppakning, vind og strømforhold! Spørsmålet er da: Hvilken vei/rute skal/bør vi velge! Bør vi velge veien om Skagen eller langs svenskekysten ned så langt det trengs, eller andre alternative ruter? Hele båtferien vil vare drøye 3 uker. Vurderer å bo i båten den uken vi har satt av til København. Regner da med at drivstoffutgiftene blir totalt mindre enn billig danskebåt + biliig hotell!

 

Finnes det noen synspunkter på dette der "ute"?

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Her er mine bud:

 

Den rigtig pæne tur er langs den svenske vestkyst. Altså: Ud af Oslofjorden, ned forbi Kosterøerne, Tanum, Fjällbacka, over Smøgen, Marstrand, stop over i Torekov eller Hallands Väderø, Mölle, Helsingør, Kyrkbackan på Hven og ind i Københavns havn for at ligge i Wilders Marina på Christianshavn. Helt fantastisk sted midt i byen indenfor gå/cykel/metro til alt - men så stille om natten at man tror at man er på landet! Og tilbage igen samme vej for at se alt det, I ikke så på vejen op.

 

Fordele: Fra Koster og til lige syd for Göteborg kan man gå indenskærs (næsten) og det betyder jo mindre stress og flere muligheder for sejldage selv om det blæser. Ulempe: Fra Göteborg og sydpå er der en langt, kedeligt stykke, der er MEGET udsat for vind. (Har nu taget turen tre gange frem og tilbage - og det er virkelig surt når det blæser!) Det kræver mindst en dag med rigtig godt vejr (<5 m/s) før det er rigtig sjovt. Der er cirka 80 sømil fra Skærgården slutter til I kommer lidt i læ syd for Kullen. Samlet distance cirka 300 sømil.

 

Alternativ rute 1: Samme rute til Marstrand. Hvis I fanger en dag med stille vejr så tag stik vest til Skagen. Herefter ned langs kysten forbi Ebeltoft, Samsø, Rørvig, Gilleleje/Hornbæk, Helsingør og derefter til København. Fordele: I skal have en dag med stille vejr for at komme over - men herefter har I rimelig læ for nordvest/vestlige vinde indtil I kommer til Sjællands Nordkyst. Ulempe: I skal forlade den trygge kyst i to en halv time for at tage de 40 sømil fra Marstrand til Skagen. Distance: Cirka 385 sømil

 

Alternativ 2: Samme rute som ovenstående til Skagen. Herefter over Læsø, Anholt, Gilleleje og derfra videre. Fordele: Flotte steder på Læsø (siger de) og Anholt. Ulemper: Endnu mere off-shore sejlads. Distance: Cirka 315 sømil.

 

Alternativ 3: (hard core modellen) Langs den Norske kyst til Larvik (cirka) Herefter 70 sømil direkte over Skagerak til Skagen. Og herefter ad alternativ rute 1 eller 2 videre. Distance: Cirka 310 sømil

 

I kan jo selvfølgelig også kombinere ruterne så I tager en ud og en anden hjem...Mit råd: Planlæg den rute I helst vil tage. Men tilpas jeres aktuelle tur efter vejret på jeres rejsedage. I en sommer som denne vil jeg kun kunne anbefale "Normalruten". Men der HAR jo været bedre somre med mere højtryk og flere stille dage...

 

Samlet distance cirka 700-800 sømil for hele turen. Med 1 liter pr. sømil (hilken båd marcher i 20 knob med et så lille forbrug???) bliver det til 600-800 liter til cirka 10 kroner/liter. Så 7-8000 kroner for tre ugers ferie for fire personer (+ 21 gange 150 kroner i havnepenge) er trods alt rimelig...!

 

Altid velkommen på IM med spørgsmål om seværdigheder i Danmark! God tur.

 

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en knalltur, men vil bare påpeke at forbruket ditt er for godt til å være sant. Hvilken motor har du? Hvis det er en 41 motor vil jeg tro du minst bruker 30 liter i timen på 20 knop, ferielastet... Den motoren drar nesten 50 liter på full pinne og du skal slakke godt av før du er nede på 30 liter... Har hatt samme motor selv... Vi brukte ca 30 liter i 20 knop og da toppet den nesten 30 knop, ergo vil jeg tror du bruker mer enn 30 liter... Hvis du da ikke har en ny moderne motor... Uansett virker forbruket svært lavt...

 

Ville bare nevne det så du ikke feilberegner i budsjett og/eller legger opp til for lange etapper mellom hver fylling... Ellers blir det nok en knalltur!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette er ingen umulig tur, vi kom hjem for to dager siden fra omtrent samme reiseruten.

Hvilken vei du velger, blir omtrent det samme, det blir dine valg av alle de koselige danske havnene.

Vi valgte svenskekysten ned til Göteborg, Kallö-Knippla til Læsø, Læsø - Anholt, Anholt - Samsø ... osv.

Turen ble totalt i underkant av 800 nm og regner du med realistiske ca. 1,6 - 1,8 liter diesel/nm, så vil turen trekke ca. 1440 liter.

Ta så i beregningen at dansk og svensk diesel dyrere enn hjemme, den koster ca. 9,25 - 9,50 pr liter (Sek/Dkr), så kan du beregne

en dieselkostnad på ca. 13-14.000,- Nkr for hele turen.

 

Jeg støtter meg til de over som tviler litt på dine 14-16 liter pr time i 20 knop,

og er overbevist om at det dobbelte er mer realistisk i denne hastigheten.

Jeg målte mitt forbruk på flere dieseltanker underveis til ca. 24 liter i timen og dette er en Yanmar 6LPA på 290 hk.

Dette tilsvarer et forbruk på ca. 1,6 l/nm.

 

Det er mange flotte havner underveis og avstandene er greie dersom dere følger med på vinden.

Dette sjekker dere på www.dmi.dk. Flere havner har åpent trådløst internett.

Skaff deg gode kart over Kattegat i tillegg til plotteren og ha øynene med deg dersom du går over strekk i mørke eller dårlig sikt.

Kattegat har flere sterkt trafikkerte leder hvor det er lett å komme i konflikt med ferger, tankere, m.m. dersom du ikke har radar/ AIS.

 

Turen anbefales forøvrig på det varmeste, og mange turtips er allerede tilgjengelige i tidligere tråder.

Lykke til med prosjektet som sikkert allerede har startet på kjøkkenbordet!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mit regnestykke på økonomien ser således ud:

 

 

DFDS:

 

Transport 3600

Overnatninger 19000

Måltider 10500

 

I alt 33100

 

 

Egen båd

Diesel 12000

Overnatninger 3150

Måltider 6300

21450

 

 

Forudsætningerne er:

DFDS: Billigt hotel i København (1000 kroner/nat for fire). Bilen med på båden og billigste kahyt. Måltider dels på værelset, og dels på billige restauranter.

Egen båd: 1,5 liter/sømil og ti kroner pr. liter i snit, havnepenge på 150 kroner/nat i snit og måltider på båden + nogle restaurant-turer.

 

Men altså: 12.000 sparet på at tage båden...

Link to post
Share on other sites

Samlet distance cirka 700-800 sømil for hele turen. Med 1 liter pr. sømil (hilken båd marcher i 20 knob med et så lille forbrug???) bliver det til 600-800 liter til cirka 10 kroner/liter. Så 7-8000 kroner for tre ugers ferie for fire personer (+ 21 gange 150 kroner i havnepenge) er trods alt rimelig...!

 

Altid velkommen på IM med spørgsmål om seværdigheder i Danmark! God tur.

Dansken

 

 

Regner med at han mener 700 -800 nautiske mil og ikke sjømil som er fire ganger så langt?!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale meg om hva det vi kaller for nm i Norge heter i Danmark, men det kan vel tenkes at en sjømil i Danmark er det samme den norske nm..

 

Men det er jo ikke noe særlig mere enn i underkant av 300 nm fra Oslo til København, ca 270 rake veien... så kan man jo selv regn ut hva skuten bruker på denne turen.. og med et litt i underkant av liter pr. nm så går det vel med 2-300 liter hver vei. basert på 20 knop og rundt 15 liter i timen.. så noen lapper går det jo selvsagt med, men man skal vel ikke telle penger sår man drar på båtferie.. Det billigste er å være hjemme..

 

Jeg hadde vel tatt svenskekysten sørover... se ingen grunn til å dra innom Skagen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...