Jump to content

Oljeforbruk Volvo V8


Geirl

Recommended Posts

Jeg har en Volvo 5,7 Gsi som har gått 145 timer nå og den bruker olje

Jeg har ikke oljekjøler eller ferskvannskjøling

Bruker Pennzulinar 15-40 olje og har også prøvd Volvo 15-50 olje men hjelper ikke

Oljetrykket faller til ca 0,5 bar hvis jeg kjører litt hardt en stund på ca 4000 omdr og slakker av

Holder jeg meg på ca 3000 omdr så er oljetrykket ca 1,5 bar når jeg slakker av .

Tyder på at oljen blir veldig varm

Kjører jeg fra Kragerø til Valle tur retur så må jeg fylle på ca halve peiledelen på oljepinnen

Det ble byttet blokk på denne motoren når den hadde gått 2-3 timer da den frøs i stykker men den skal ikke bruke så mye olje. Oljetrykket kan variere fra motor til motor blir jeg fortalt

Noen som har tips

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig OLJEFORBRUK VOLVO V8.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Hei,

På grunnlag av det du sier kan det se ut til at motoren din har fått litt "juling"

Jeg har en Mercruiser 5,7L (V8), når jeg innstallerte denne i båten ble jeg sterkt

anbefalt av Sarpsborg Motor og også montere inn en oljekjøler, det er jo ikke mange

liter olje det går på disse motorene (ca 5L).

De hadde foretatt oljetempmålinger på tilsvarende motorer som jobbet hardt og målt temperaturer

helt opp i 160 Gr. C, ved denne temperaturen reduseres smøreegenskapene i oljen betraktelig.

Dette kombinert med rimelig smale rådelager vil etterhvert skape problemer, de spøkte med at dette var noe

av grunnen til at de hadde så mye å gjøre....

 

Kan nevne at jeg ikke har målbart oljeforbruk ila en sesong, og at oljetrykket er stabilt ca 3,5 bar uavhenging

om jeg kjører fort eller sakte.

 

Du kunne kanskje prøvd å montere inne en oljekjølerr å se om dette hjelper noe iallefall.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Volvo 5,7 Gsi som har gått 145 timer nå og den bruker olje

Jeg har ikke oljekjøler eller ferskvannskjøling

Bruker Pennzulinar 15-40 olje og har også prøvd Volvo 15-50 olje men hjelper ikke

Oljetrykket faller til ca 0,5 bar hvis jeg kjører litt hardt en stund på ca 4000 omdr og slakker av

Holder jeg meg på ca 3000 omdr så er oljetrykket ca 1,5 bar når jeg slakker av .

Tyder på at oljen blir veldig varm

Kjører jeg fra Kragerø til Valle tur retur så må jeg fylle på ca halve peiledelen på oljepinnen

Det ble byttet blokk på denne motoren når den hadde gått 2-3 timer da den frøs i stykker men den skal ikke bruke så mye olje. Oljetrykket kan variere fra motor til motor blir jeg fortalt

Noen som har tips

quote.gif

 

Hei,

På grunnlag av det du sier kan det se ut til at motoren din har fått litt "juling"

Jeg har en Mercruiser 5,7L (V8), når jeg innstallerte denne i båten ble jeg sterkt

anbefalt av Sarpsborg Motor og også montere inn en oljekjøler, det er jo ikke mange

liter olje det går på disse motorene (ca 5L).

De hadde foretatt oljetempmålinger på tilsvarende motorer som jobbet hardt og målt temperaturer

helt opp i 160 Gr. C, ved denne temperaturen reduseres smøreegenskapene i oljen betraktelig.

Dette kombinert med rimelig smale rådelager vil etterhvert skape problemer, de spøkte med at dette var noe

av grunnen til at de hadde så mye å gjøre....

 

Kan nevne at jeg ikke har målbart oljeforbruk ila en sesong, og at oljetrykket er stabilt ca 3,5 bar uavhenging

om jeg kjører fort eller sakte.

 

Du kunne kanskje prøvd å montere inne en oljekjølerr å se om dette hjelper noe iallefall.

 

Takker for svar

Det vil nok motoren ha godt av uansett vil jeg tro og montere en oljekjøler den har jo bare gått 140 timer og vil vel da holde litt lenger også.

Link to post
Share on other sites

Om du har mulighet kan du i montere inn måler for oljetemp for å bekrefte høy oljetemp.

 

Jeg kjøpte en Bowman EC100 med 32mm kjølevannstilkobling og 1/2" oljetilkobling, siden jeg allerede hadde

eksternt oljefilter gikk dette meget lett å montere.

Var heldig å komme over denne på London Boatshow, fikk den for under 1000-lappen, tror den koster nærmer 3000,- i Noreg...

 

Ellers kan du prøve Sarpsborg Motor eller http://www.bowman.no/ eller http://www.ejbowman.co.uk/pdf/marine.pdf

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det var da veldig til forbruk av olje. Riktignok bruker motoren mer olje når denne blir varm, men ikke litervis. (Nå vet ikke jeg hvor lang tid det tar fra kragerø-valle-kragerø men...).

 

Så lenge motoren også er saltvannskjølt, så holder den vesentlig lavere temperatur (rundt 60 grader) på blokka kontra ferskvannskjølte som ofte ligger rundt 95 grader. Har selv to V8´ere som er saltvannskjølte uten oljekjøler og går helt fint hos meg på 20 året nå uten overhaling (1000 timer). Fullt trykk nesten hele tiden (har ikke bar-skala, bare rød-grønn), selv etter å ha trekt vannski og virkelig presset motorene en god del.

 

Dessuten, de er designet for å virke slik du har den (altså uten oljekjøler). At du vil forlenge varigheten på motoren din med oljekjøler er nok igen tvil, så å investere i det er lurt, men motoren skal likevell være fullt brukbar i mange år uten dette. Derfor synes jeg det er viktigere å finne ut hvorfor olja di blir så innmari varm (går ut fra at dette er problemet, du bør måle temperaturen for å isolere problemet). Feil montering av veiv, råder og ligndene kan skape mer friksjon en ment og dermed mer varme. Vedkommende som byttet blokk, er han kompetent til å utføre dette? Er ikke bare å "skru" over og håpe dette fungere.

 

Samtidig må jeg presisere at jeg synes en blokk som har frøset i stykker etter 2-3 driftstimer virker noe spesielt. Selvfølgelig fullt mulig, men her virker det som om man har kjøpt en spiller ny motor, montert den i en båt, testet båten på vannet i 2 timer, hesiet opp båten og latt motoren fryse i stykker over vinteren. Men nå kjenner ikke jeg historikken, synes bare dette virket veldig unormalt, må ha hatt maks uflaks eller gitt totalt f.... når slikt skjer på en helt spiller ny motor.

 

Oljetrykk vil variere fra motor til motor. Har selv to motorer som er identiske, er brukt ca. like mye (dobbel installasjon) og de varierer litt fra hverandre. Men de skal ligge innenfor spesifikasjonen (dette finner du i manualen din). 0,5 bar er IKKE innenfor etter hva jeg kan forstå.

 

Når olja blir varm, så mister den egenskapene sine. Den siver lettere inn i sylinderene og forbrennes. Men du bør kunne se dette på tennpluggene dine. Skru ut alle sammen og sammenlign de. Skal være gyllen brun. Svart eller hvit er ikke bra. Ulikt på sylinderene er heller ikke bra. Sjekk etter oljelekasjer ellers rundt motoren din. Legg også merke til når du starter opp motoren etter at den har stått en stund, om det danner seg en oljefilm på sjøen. Blir ofte også veldig svart/oljete på hekken av båten.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var da veldig til forbruk av olje. Riktignok bruker motoren mer olje når denne blir varm, men ikke litervis. (Nå vet ikke jeg hvor lang tid det tar fra kragerø-valle-kragerø men...).

 

Så lenge motoren også er saltvannskjølt, så holder den vesentlig lavere temperatur (rundt 60 grader) på blokka kontra ferskvannskjølte som ofte ligger rundt 95 grader. Har selv to V8´ere som er saltvannskjølte uten oljekjøler og går helt fint hos meg på 20 året nå uten overhaling (1000 timer). Fullt trykk nesten hele tiden (har ikke bar-skala, bare rød-grønn), selv etter å ha trekt vannski og virkelig presset motorene en god del.

 

Dessuten, de er designet for å virke slik du har den (altså uten oljekjøler). At du vil forlenge varigheten på motoren din med oljekjøler er nok igen tvil, så å investere i det er lurt, men motoren skal likevell være fullt brukbar i mange år uten dette. Derfor synes jeg det er viktigere å finne ut hvorfor olja di blir så innmari varm (går ut fra at dette er problemet, du bør måle temperaturen for å isolere problemet). Feil montering av veiv, råder og ligndene kan skape mer friksjon en ment og dermed mer varme. Vedkommende som byttet blokk, er han kompetent til å utføre dette? Er ikke bare å "skru" over og håpe dette fungere.

 

Samtidig må jeg presisere at jeg synes en blokk som har frøset i stykker etter 2-3 driftstimer virker noe spesielt. Selvfølgelig fullt mulig, men her virker det som om man har kjøpt en spiller ny motor, montert den i en båt, testet båten på vannet i 2 timer, hesiet opp båten og latt motoren fryse i stykker over vinteren. Men nå kjenner ikke jeg historikken, synes bare dette virket veldig unormalt, må ha hatt maks uflaks eller gitt totalt f.... når slikt skjer på en helt spiller ny motor.

 

Oljetrykk vil variere fra motor til motor. Har selv to motorer som er identiske, er brukt ca. like mye (dobbel installasjon) og de varierer litt fra hverandre. Men de skal ligge innenfor spesifikasjonen (dette finner du i manualen din). 0,5 bar er IKKE innenfor etter hva jeg kan forstå.

 

Når olja blir varm, så mister den egenskapene sine. Den siver lettere inn i sylinderene og forbrennes. Men du bør kunne se dette på tennpluggene dine. Skru ut alle sammen og sammenlign de. Skal være gyllen brun. Svart eller hvit er ikke bra. Ulikt på sylinderene er heller ikke bra. Sjekk etter oljelekasjer ellers rundt motoren din. Legg også merke til når du starter opp motoren etter at den har stått en stund, om det danner seg en oljefilm på sjøen. Blir ofte også veldig svart/oljete på hekken av båten.

 

Jobben med og skifte denne blokken skal være gjort av kompetente folk

Tennpluggene var sotete i vår men ble da bytte da de hadde feil varmeverdi

Det kan jo da virke som om motoren forbrenner opp denne oljen via sylindrene,motoren og motorrommet er helt gullende rent så det er ikke noen lekkasjer.Men en bitte liten oljefilm i vannet bak båten ser jeg noen ganger når jeg legger til brygga men ikke så mye at det sees på båten. Hvis jeg holder meg på rundt 3000 omdr i planfart så bruker den ikke olje og oljetrykket er da på 1,5 bar når jeg slakker av til tomgang som er ca 400 omdr.Det er når jeg kjører på 3500-4200 omdr at oljen blir så varm og da forbrukes.

Ellers så går motoren som en klokke med riktig turtall og yter det den skal

Men noe bekymret er jeg jo da den bare har gått 140 timer og jeg vil jo at motoren skal holde lenge

Redigert av Geirl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...