Jump to content

VP KAD300/DPG 2003 mod.- Girproblemer


Blue Sky

Recommended Posts

Hei,

Fikk en telefon fra en kompis som ligger "ute i skjæra" på Svenskekysten med girproblemer, han sier drevet

kun pisker pent i revers og ikke lystrer girspaken.

Jeg har ikke greie på dette "nymotens" utstyret, men etter hva han forklarer kan det virke som

at den elektriske overføringen ned til drevet funker, men at den mekaniske vire-overføringen i drevet har løsnet/ hoppet av/ røket.

Utfra det jeg vet fra mitt drev, må drevet skrues av for å utbedre dette, noe som vet om dette også er tilfelle på DPG drevet til Volvo Penta?

Eller er det et deksel i bakkant av drevet som kan skrues av for å få tatt en visuell sjekk?

Er det noen som har link til en sprengskisse på dette drevet?

 

Han er rimelig frustrert nå siden dette er andre gangen denne motorpakka trøbbler for han ila ferien,

og må si jeg skjønner han godt....

 

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

De har sjekket denne, ser ut til at denne delen fungerer og at den mekaniske overføringen herfra til drevet er i orden.

Så da betyr det vel at det er i drevet feilen sitter.

 

Snakket med kompisen for en halv time siden, de går enten til Grebbestad i morgen, eller tusler

pent hjem på en motor for så å la proffesjonelle ta seg av saken. (uten servostyring)

 

Tror fortsatt det er garanti på båten, de kjøpte den fra forhandler for kun et par måneder siden.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kompisen din kan lett skru av lokket øverst på baksiden av drevet med stor stjernetrekker. Lokket er festet med to skruer. En oppe og en nede. Ikke noe problem å gjøre fra vannet om han orker å bade eller fra badeplattform om han er heldig. Bak dette lokket er enden på gearwiren som er koblet sammen med noen stag som fører bevegelsen videre. Der ser man enkelt om den har den bevegelsen den skal ha.

Viktig og sjekke at aktuatoren har 100% vandring. den er ikke spessielt sterk.

Ved påsetting av drev i våres hadde gearwiren satt seg delvis fast inne i strømpen så aktuatoren bare greide ca 50% av vandringen. Koblet wiren fra aktuator og dro wiren 100 ganger frem og tilbake for hånd. Var veldig tung å dra først, men ble raskt lettere og problemet var ute av verden.

 

Om wiren er røket kan man for hånd vri stagene til forover possisjon for å kunne kjøre hjem. Motoren vil da starte i gir.

Om wiren er røket må båten på land og drevet av.... Det kan være en utfordring å få dratt ny wire gjennom slangen på innsiden av skjoldet, så håper kompissen din slipper det :smash:

 

Håper det ordner seg!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

De fikk skrudd av dekselet (var umbrako) bak på drevet, kunne se ut til at det var noe feil med strømpa rundt girkabelen.

De fikk iallefall satt drevet i forover (som du skrev) slik at de kom seg greit hjem.

 

Så nå blir det å overlate resten av jobben til et verksted.

 

Takker for all info!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har samme motorpakker på min båt. Jeg overtok båten når motorene begynte på sin femte sesong. På høsten fikk jeg problemer med at den ene motoren ikke alltid lystret girkommandoen fra førerplassen. Som det ble sagt her var det en treg vire som var årsaken til dette. Den andre wiren var allerede skiftet en gang siden ny. Min konklusjon her er at på denne motorpakken bør wirene skiftes etter 3 år +. Kjedelig å gå i brygga grunnet en wire til kr. 220,-

Redigert av 2xDiesel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...