Jump to content

Hvilken Volvo Penta har jeg?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Nidelv 24, og i den sitter det en grønn diesel sak som ligner veldig på MD17 og MD3, men med 2 sylindre... Jeg har fått oppgitt av forrige eier at den yter ca 36 hk.

 

Hvilken motor er dette?

 

Ser forøvrig helt lik ut som MD17 etter mitt syn... Har dessverre ikke fått tatt noe bilde av motoren.

 

Finnes det noe sted jeg kan finne modellbetegnelsen?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

engine.room.JPG

Jepp, det kan det være. Takk Worse!

 

Fant et bilde (over) som likner svært på min maskin.

 

Noen som vet hvor jeg kan finne en anvisning til vedlikehold osv? Evt om den bruker samme impeller som MD17?

 

Oljepåfylling regner jeg med er ved lokket på bildet nederst til venstre?

Hvor finner jeg peilepinnen? (Jeg ble fortalt at den skal sitte på samme side som manifoilen, men jeg har altså ikke oppdaget den ennå...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ok. Så med andre ord er MD11 og MD 17 svært like? :-)

(En sylinder til eller fra..)

 

Jeg oppfattet ikke i går (da jeg faktisk lastet denne ned) at det var for MD11 også... Snakker om å være seende men blind... :nonod:

 

Da regner jeg med at det stemmer at motoren bør ligge på ca 1800 - 1900 omdreininger / minutt ved marsjfart? Toppturtall er rett over 2100. Båten er en Nidelv 24.

 

Ved 1500 omdreininger gjør båten i overkant av 5,4 knop. Ved 1900 omdreininger 6,5 knop, og ved 1900 omdreininger 6,9 knop. (Målt med GPS.)

 

Motoren går veldig lett ved 1500 omdreininger, etter mitt syn passe ved 1900 og tydelig sliter ved 2100 omdreininger (maks).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...