Jump to content

Steyr 256 / Bravo II, erfaringer?


Ruby

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe båt med 2004 modell Steyr 256 motor, og ønsker å høre hvilke erfaringer Baatplassens medlemmer har med denne type motor. Har en formening om at dette er et forholdsvis nytt motorfabrikat, og ønsker å vite om noen har erfaring over lengre tid.

Forøvrig står motoren på et Bravo II drev fra -97, som ble overhalt/ettersett i 2004. Noen erfaringer/kommentarer til dette drevet eller denne motor/drev kombinasjon?

Link to post
Share on other sites

Har en kompis med Steyr 256 i en Baltic. Han elsker den og er meget fornøyd med leverandøren :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Steyr er et konsept som faktisk ikke er så nytt som folk vil ha det til.

Fordelen er små og lette motorer som er ganske så stillegående.

Motorene er i bruk i mange Mann over Bord båter i nordsjøen og på skip. Holder de den bruken der så holder de og i fritidsbåter. Sjekk hvor nærmeste forhandler er, importøren, Univa i Arendal er alltid villig til å hjelpe til hvis det er noe man er usikker på eller ting går galt. Akkurat det siste er vel noe vi som båteiere setter stor pris på?

 

http://www.univa.no/

Edited by Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, helt ny er vel ikke Steyr, har vel putlet på med motorer i en 80 - 90 år...................

 

Kjenner ikke motoren personlig, men de jeg har snakket med som har slik motor har bare godt å si.

 

Litt pussig at ingen flere her på forum har lengre erfaring med disse motorene, men det virker som eneste valg er Volvo/Yanmar ? Vurderer selv en Steyr, men savner liksom litt tilbakemelding fra noen somhar erfaring over tid.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har selv en Steyr 246 med Bravo III. Jeg har noe begrenset kjenskap til motoren da jeg kjøpte båten i høst men så langt er jeg kjempe fornøyd. Motoren er lettsartet, lite vibrasjoner og lite røyk ved oppstart.

 

Alle jeg snakker med som har eid, eier eller kjenner noen som eier en Steyr skryter hemningsløst av denne motoren. Selv Mercruiser mekanikeren som tok service på drevet mitt i vår gjorde det samme. Når han hørte at det var en Steyr som stod i båten og ikke en Merc så lyste han opp å sa, - den motoren kommer du til å bli kjempe fornøyd med -

 

Steyr sin 3,2 liter diesel har vært i produksjon i over 10 år og har blitt levert som 236, 246 og nå 256. Min motor 246'en ble erstattet av 256 i 2004/2005. Motorene er meget driftsikre og er mye brukt i MOB - båter offshore.

 

Motoren anbefales på det sterkste.

 

Om du kjenner noen bønder så kan du jo bare høre hva de har hørt om Steyr traktorer. Ikke mye negativt å høre om dem heller.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Bare ligg unna 1993-/94 modellen. Denne ble markedsført av OMC og har Ford-elektronikk. Motoren er den samme og helt utmerket, og jeg tror vel i utgangspunktet at Ford-elektronikken også er bra nok, men det er ikke et menneske omtrent i Norge som kan denne elektronikken. Jeg har forsøkt å få vekk en feilmelding på min siden slutten av mai uten å lykkes foreløpig. Feilmeldingen er kritisk, så elektronikken nekter motoren å starte :headbang:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Vi har fått en Steyr 236 (212 aHk) i vår Draco 2300 Suncab, etter motorhavari med VP AQAD40/280 DP.

Vi valgte da å beholde og koste på den gamle båten og spandere ny STEYR motor, via de fantastisk dyktige og hjelpsomme guttene på Rogaland Lystbåtservice i Stavanger. Byttet samtidig til Bravo X Diesel drev, da dette ble billigere som pakkeløsning fra Univa.

 

Dette har mangedoblet vår båtglede!! Steyr'en er fantastisk ( hatt den i snart to år), starter alltid på første forsøk, lite røyk og helt pålitelig. Godt drag i alle turtallsområder, rask aksellerasjon. Toppfart ca. 34 knop. Marsjfart =ca. 3600 omdr./ 27 knop, og vi har fulgt nøye med på drivstofforbruket, som ligger på 16-18 liter/time ved blandet kjøring. Vi er litt usikre på om vår stålpropell er helt optimal, vi oppnår ca. 4050 omdr. mens oppgitt max. turtall er 4300. Dog ikke noe problem. Vi har logget 110 timer hittil.

Motorrommet er helt tørt, motoren er nett og veier adskillig mindre enn tidligere grønne jernklump. Så det er som å slippe et par personer i baksetet, vektmessig.

Installasjonen var helt nydelig utført. Kan trygt anbefales!

Link to post
Share on other sites

Mye info og manualer på www.steyr-motors.com. Motoren har tilnærmet samme prestanda og vekt som dagens common rail motorer, men har vært på markedet i nærmere 15 år. Var vel en av de første elekktronisk styrte dieselmotorer. Blir som sagt brukt i mob båter, men også i en del militære kjøretøy og industriapplikasjoner i tillegg til marine motorer. Har hatt slik motor på ønskelista i flere år, og har tilgode å treffe en misfornøyd eier. De største fordelene jeg ser med motoren, er at den har monoblokk uten toppakning(tåler varmkjøring bedre), pumpedysene er mekanisk drevne men elektronisk styrt(mulig å kjøre uten strøm til elektronikk),stillegående og lett. Ett lite minus er at det er registerreim, men det er jo mye brukt av andre merker også. Steyr har laget sine motorer slik at det er kun vippearm for ventiler som knekker om reima skulle ryke. Ingen knekte ventiler og ødelagte stempler. Noen som vet bytte intervall for reima? :smiley:

Link to post
Share on other sites

pumpedysene er mekanisk drevne men elektronisk styrt(mulig å kjøre uten strøm til elektronikk),stillegående og lett.

 

Vet du hvordan man får til dette, Gullfisk? Jeg blir bedt om å gå i manuell modus, men jeg har ikke funnet ut hvordan.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

:flag: Vi har en steyr 236 i vår nimbus 3003.

Har en 2003 mod og er veldig fornøyd med den!!! Ingen kluss til nå iallefall. Og som flere andre jeg vet om har ikke hatt det!!

 

Den har ikke toppakning og er meget kjiip på dieselen. Hadde ikke nølt med denne motoren nei.

 

Og som andre før meg har skrevet har vi både fått god service og oppfølging hos Rogaland Lystbåtservice i Stavanger og samme mekaniker har vært på båten vært år!!

Denne båten benytter Steyr:

 

 

espevaer.jpg

 

du kan lese mere på denne siden:

 

http://www.klosterboat.no/no/index.html

 

Og om Steyr i Arendal her:

http://www.univa.no/

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vet du hvordan man får til dette, Gullfisk? Jeg blir bedt om å gå i manuell modus, men jeg har ikke funnet ut hvordan.

 

mvh tuffff

 

Det som jeg tenker på, er ikke noe modusvalg, men en plugg man kan skru ut i bakkant av motoren slik at man kommer til å skyve på armen som regulerer pumpedysene, og dermed regulere pådraget som en nødløsning. Har kun blitt forklart dette av folk fra Univa på messa. Har desverre ikke en Steyr selv.

Vet du hva feilmeldingen din henviser til? Ikke noe hjelp å få gjennom www.steyr-motors.com eller ford heller?

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar.

Jeg er rimelig trygg på denne motoren, og begynner å bli klar for handel....

Men,- jeg har registrert at mange sier at Bravo drevet har problemer med varmgang og må ha ekstra kjøling. Er det noen som har erfaringer, og er dette evt. komplisert å arrangere dersom det ikke allerede er installert?

Link to post
Share on other sites

Men,- jeg har registrert at mange sier at Bravo drevet har problemer med varmgang og må ha ekstra kjøling. Er det noen som har erfaringer, og er dette evt. komplisert å arrangere dersom det ikke allerede er installert?

 

 

Høy temp på bravo drev er spessielt et problem på Bravo III i kombinasjon med singel installasjon av stor diesel (les Yanmar) og båt over 4 tonn.

 

Bravo II drevet ditt med en 256 burde ikke være noe problem, men om du er bekymret så sett på en drevdusj.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har Bravo II X, på Yanmar 6LP, og har ikke hatt problem med varmgang. Vil nok tro at det er høyere dreimoment på Yanmar vs. Steyr.

Har gått rundt 500 timer.

Det jeg ikke liker så godt med Bravo drevet er raklelyden, men den skal jo være der?

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips.

Jeg vurderer en Bayliner 2858 med denne kombinasjonen, og ser på Finn at det finnes en hel del av disse (ønsker primært-96 mod eller nyere).

Noen mener minimumsmotor bør være 250 hk, så da er jo Steyr'en i grenseland kanskje...? Har noen alternativer med Mercruiser 300-320 hk, fra helt nytt til 8-10 år gammelt.

Noen råd om evt. noe jeg bør styre unna her...? (Selv om dette nærmer seg OT, da denne tråden gjelder Steyr...)

Link to post
Share on other sites

Både Steyr og Mercruiser har gode maskiner og gode servicetilbud på kysten. Det du skal styre unna er merker som ikke har servicenettverk langs kysten her i landet.

Så lenge en maskin har fått godt stell og er kjørt pent så er den som regel et godt kjøp. Når du er på prøvetur med en båt du vurderer så la eier starte opp, kjøre maskinen varm og kjøre litt før du overtar. Dette vil fortelle deg en del om eierens kjøremønster. Full pinne med en gang = styr unna.

Mens motoren går trekker du opp peilepinnen, piffer det eksos opp her så styrer du unna. Da har maskinen gjennomslag og er moden for overhaling. ellers så bør jo maskinen gå pent/jevn gange. Noe ujevn på tomgang når maskinen er kald må du nok leve med uansett hvilken maskin du velger.

Har selv en Steyr 256 i min båt og er forløpig kjempefornøyd. Men jeg har bare 30 timer på telleren og skal ikke utale meg om driftsikkerhet. Men som nevnt, de brukes offshore i rescue båter og da er det nok ikke noe drit. For at maskinene skal brukes til dette må de gjennom nåløyet hos bl.a Veritas og Solas.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips.

Er det noen som har erfaring med Steyr's serviceapparat i Bergensområdet? Meg bekjent er det to forhandlere/verksteder i nærheten.

Etter å ha lest utallige interessante innlegg i andre sammenhenger forstår jeg at enkelte har sine veldig dårlige erfaringer de helst skulle være uten....

Jeg har selv en erfaring fra nokså mange år siden da mai, juni og juli gikk uten at jeg fikk hjelp av serviceverksted.... Skal ikke gå i detaljer, men noe lignende vil jeg ikke oppleve igjen...

Link to post
Share on other sites

Både "Knappen Sjø" og "Båthuset" virker veldig serviceinnstillt. Men travle tider kan jo forekomme hso de fleste som driver med båter og motorer. Mai, juni og juli er vel de værste mnd'ene å komme til uansett hvem du henvender deg til. Bestille service i god tid så går det meste bra.

Jeg har ringt til Univa når jeg har lurt på noe, der er servicen så god at du må omtrent unnskylde deg for å få lagt på røret. De tar seg virkelig god tid til å hjelpe. Utrolig flinke til hjelp til selvhjelp via telefon. Mange års erfaring har de og.

 

Når jeg skulle kjøpe maskin så vurderte jeg den nye BY serien til Yanmar. Etter å ha ringt til forhandleren i bergen en uke i strekk uten å få snakke med rette mannen gav jeg opp. Jeg fikk fatt i ansvarlig og gav ham følgende besjed. "Jeg kjøper ikke maskin av folk som ikke går an å få fatt i. Du trenger ikke ta deg bryet med å gi meg tilbud på maskin".

Hos Univa svarer de tlf til alle døgnets tider. Men vær grei med guttene og ikke ring søndags kveld med mindre det er krise.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt med 246 og bravo 2 i 2858, 98 mod. siden 2004. Dette er kort og godt en genial maskin. Lettstartet under alle forhold. Det eneste som overrasket litt negativt er at den har en smule høyere smøreoljeforbruk enn forventet. I følge Steyr eiere er visst dette nokså normalt, men dog en ting en må følge med. Sølvlakken er like ren som den var i 2004. Maskinen er stor nok for denne båten, men ikke mer enn det. 256 har gunstigere dreiemoment for planende båt, så den fungerer nok enda bedre i akselerasjonen. Service i Bergensområdet er upåklagelig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Løfter opp denne tråden igjen.

 

Har du litt brukerfaring å dele med deg balugo, hvordan er 246 i en 2858?

Hvilken toppfart får du og hva marsjer du med?

Opplever du noen planingsterskel og evt ved hvilken fart og turtall?

 

 

Mottar gjerne tilsvarende informasjon fra din båt Ruby med Steyr 256 :yesnod:

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja du har nok rett i det :rolleyes:

Det er ikke sikkert at det blir bytte, men jeg har vurdert å se om det dukker opp en rimelig 2858 med bensin motor i høst/vinter, og bytte motor i de to båtene for så å selge Sea Ray'en med bensinmotor og beholde Steyr'en i den nye båten

 

Men vi får se :lol:

 

Hva du drømmer om du da?

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...