Jump to content

Steyr 256 / Bravo II, erfaringer?

Ruby

Recommended Posts

SF,

Mine erfaringer med båt og motor er de aller beste. Har logget i overkant av 200 motortimer siden jeg overtok båten for et år siden, og er storfornøyd.

Synes denne motoren passer bra til båten, har kraft og akselerasjon så det holder.

Jeg stusser litt på at andre med tilsvarende kombinasjon hevder toppfart på opp imot 30 knop. Selv har jeg logget maks 25 knop, like etter at jeg hadde vært på land for bunnsmøring i vår. Da var båten ikke særlig mye lastet. Ellers synes jeg 20 - 21 knop er passelig marsjfart, da holder motoren et turtall på ca. 3700.

Båten virker solid bygget og godt "sammenskrudd".

En ulempe er at den "jager" nokså mye i lave hastigheter, opp til ca. 7-8 knop. Dette problemet er ikke aktuelt etter at autopiloten ble satt i drift i vår.... Som andre tilsvarende båter er vindfanget stort, så baugthruster er nok et must ved manøvrering på trange steder i sidevind.

Vi er somregel bare 2 voksne på lengre turer, men også med 2 ungdommer i tillegg fungerer innredningsløsningen fint. For min del synes jeg den åpne løsningen er helt super. Andre foretrekker en sovekabin som kan lukkes, det blir jo etter smak og behag.

Har ønske om en kalesje over akterdekket, men har ikke sett noen løsning som jeg har falt for. Bruker båten året rundt, så det hadde vært greit å ha tak over akterdekket når været blir ruskete.

Det jeg kan nevne av problemer relaterer seg til Bravo II drevet.

Hadde litt sluring på lave turtall da jeg overtok båten. Det ble utbedret ved utskifting av kon og girdeler i vinter. Da ble også noen andre slitedeler samt alle belger skiftet av et lokalt merkeverksted. Med "alt" nytt trodde jeg at alt skulle være ok for noen år, men for etpar uker siden oppsto det kraftige ulyder som kunne tyde på defekt lager eller universalledd. Har ny verkstedstime om en uke, og er spent på hva som er skjedd. Har en mistanke om at det har vært en liten lekkasje i en belg, slik at sjøvann har kommet inn på steder som skal være fritt for sjøvann....

Takk for fyldig og godt svar Ruby.

Jeg har også fått tilbakemelding fra balugo som har tilsvarende båt med Steyr 246. Fartspotensialet han oppgir sammenfaller meget bra med dine tall. Forskjellen mellom 256 og 246 synes å være marginal i disse båtene.

Jeg har selv litt negative erfaringer med Bravo drev på min båt. Drev og motor var kun gått 150 timer da jeg overtok båten.

Først oppdaget jeg vann i belgen, belgen og gimball lager ble byttet på reklamasjon.

Året etter på ca 220 timer røk boltene som holdt dempeplaten, ny dempeplate montert.

Så røk gimball lageret på ca 235 timer av ukjent årsak, mulig følgeskade av defekt dempeplate.

Har også hatt antydning til sluring i innkobling, men hos meg har det så langt være en justeringssak.

Bør kanskje vurderer fast aksling på neste båt :rolleyes:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...