Jump to content

Mercruiser 4,2 320 stoppet igjen - nå utenfor Rakke


KOB

Recommended Posts

Så skjedde det igjen, det som ikke skulle kunne skje. Forrige gang i Kragerøfjorden. Nå utenfor Rakke. Vi skulle ta med båten fra Kragerø til Son. Været var fint, sol og nesten ikke til å tro slik sommeren har vært. Lite vind hele dagen, men det frisknet bittelitt på utpå ettermiddagen. Vi gikk på innsiden av Jomfruland og Stråholmen og så ut Langesundsundsfjorden, på utsiden av Tvistein og nærmet oss klokkebøye SV av Svenner. På vei over en bølge stoppet motoren igjen.... Jeg trodde ikke det var mulig. Drøye 20t siden sist det samme skjedde, ny båt med vel 40t på timetelleren. Først trodde jeg det var luft, selv om tanken var nesten full. Men etter hvert innså jeg at det ikke var strøm på tenningslåsen.

 

I motsetning til sist var det lyst og en del båttrafikk. Litt ubehagelig med 1,5m bølger å ligge på tvers, men egentlig ikke noe problem. En eldre Princess og en seilbåt kom til for å hjelpe. Men jeg tenkte, dette måtte vi kunne fikse. Ut med sikringen, joda, samme sak som sist - den var gått. Jeg hadde en ekstra liggende. Satt inn den, og vips - så hadde vi strøm. Motoren startet, vi vinket takk og farvel til hjelperne og fortsatte rundt klokkebøya og innover med bølgene i ryggen.

 

5 minutter, så skjer det igjen. Motoren stoppper. Sikringen er gått igjen og jeg har ikke flere. Et par mindre båter kommer til, men er lite lystne på å slepe i dønningene - det skjønner jeg godt. De blir liggende mens jeg får varslet Tjøme Radio, og om litt er Askerbæringen på vei ut fra Stavern. Et flott syn å se den komme med sjøen fossende om baugen til den er rette ved siden av oss. De hiver ut en sleper med hanefot og vi får festet den forut. Så er det bare å henge på inn til Stavern hvor vi fortøyer.

 

Litt stressende, men forholdvis udramatisk, selv om jeg ikke liker meg i slike situasjoner. Men problemet er jo at vi ikke lenger har noen tillit til båten. Dockside Marine ble oppringt, og de ligger jo flat. Tar inn båten og gir oss lånebåt. Men slikt skal jo bare ikke skjer, Og i hvert fall ikke 3 ganger på 2-3 uker. Noe må være alvorlig feil med det elektriske anlegget. Og jeg setter et stort spmtegn ved en båt/motor som ikke går når strømmen kortslutter et sted.

 

Mitt utgangspunkt er at kjøpet nå må heves, med mindre man finner en konkret årsak til det som har skjedd og som kan utbedres. Båten i seg selv er jo fin, men uten tillitt kan den ikke brukes og folk ikke tas med ombord - en har jo ansvar for de en har med seg. Jeg gir Dockside litt tid til å avklare årsak, så får vi se.

 

En begivenhetsrik dag.....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Kan godt forstå din frustrasjon KOB. Leste om din forrige hendelse i Kragerøfjorden og ville vært meget betenkt over denne installasjonen.

Dette må være en meget god grunn til å heve kjøpet, hvis ikke Dockside Marine kan komme med en fornuftig forklaring på problemet. Håper du får en hurtig avklaring på dette. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er nok årsaken til at sikringen som må fin nes og utbedres... dette er vanlig i "root cause" analyser. Dagjenmgår vi hele systemet og identfiserer alt som kan kan få denne feilen tilå oppstå, såer det bare å sjekke ut alle årsakene... til man finner den som er synderen.

 

I denne saken så er nok årsaken til at sikirngen ryker som må finnes og utbedres, deretter kan man sette inn en ny sikring... Så inntil at en feil erfunnet og utbedret så kan du risikere at dette inntreffer flere ganger og det jo ikke tilfredstillende.. Mne om dette er feil som kommer og går så er det ikke så lett å finne årsaken.... men dette er vel en D-tronic motor og de har jo "sorte bokser" som muligens lagrer feilene, og dermed kan det tenkes at det er mulig å lese ut hva som har gått galt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Helt enig med sydvesten om hva som burde skje: feilen må finnes og dokumenteres slik at du VET at feilen er fjernet. Hva hjelper det dersom du får en ny båt? Vet du hvilken feil den nye båten har? Kanskje den har feil som er noe mer kritisk enn at du kan vente på redningsskjøyte når den oppstår.

 

Hvis de derimot IKKE kan finne og dokumentere feilen (vet ikke hva forhandleren gjorde før, har ikke lest den andre tråden) eller feilen er av systematisk karakter, da ville jeg tenkt heving av kjøpet.

 

Og en ting til: hvis forhandleren tidligere har påstått å ha rettet feilen så ville jeg laget et he"#¤%&/( spettakkel på kontoret til daglig leder til bedriften. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Enig med andre i at årsaken må være 100% klarlagt før du evt kan godta dette, men som deg stiller jeg jo store spørsmål ved om det kan være riktig at en motor "skal" stoppe når en sikring går... Dette ville jeg ha funnet ut i andre kanaler enn hos selger slik at jeg hadde litt å slå i bordet med...

 

Trist med en så flott båt at du skulle oppleve det slik. Kan nevne at jeg har en kollega med lik motor, de har gått fra vestlandet til Lofoten og er på vei tilbak nå så dette er nok en motor som går mer enn 40 timer normalt:) Lykke til og stå på krava! Det virker jo heldigvis som du har en fornuftig og seriøs leverandør...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Verkstedet har tre forsøk på reperasjon av feil før du kan snakke om en tilbake levering.

 

Det er ikke hvordan jeg tolker Forbrukerrådet/Forbrukerkjøpsloven:

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025782287.59

 

Selv tror jeg nok at jeg hadde gått for omlevering for har man først fått den "dårlige" følelsen med en ting, ikke helt stoler på den, så er det ingen god følelse og her er det jo også i aller høyeste grad snakk om sikkerhet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Verkstedet har tre forsøk på reperasjon av feil før du kan snakke om en tilbake levering.
Tre ganger forsøk rep av samme feil har bil bransjen.
Selger har to forsøk til og reparere.

 

Nei, det står ingen plass at selger har tre forsøk, men at kjøper kan velge mellom omlevering, heve kjøpet eller reperasjon medmindre dette er til stor ulempe for selger. Det har da blitt "vanlig" at selger får tre forsøk, men dette gjelder oftest mindre varer.

Link to post
Share on other sites

Dette har ikke noe med hva som er vanlig.Hvis du kjøper en ny båt og kjører den en sesong så får du motor stopp og en dårlig følesefor båten, tror du det at da kan du heve kjøpet????

Jeg har fått kursing på dette med rep forsøk og holder på dette med 3 forsøk på samme feil

Link to post
Share on other sites

Ved mangel kan kjøper kreve retting og ev. omlevering med mindre sistnevnte vil volde selger urimelige kostnader. Omlevering av en hel båt er neppe aktuelt for en elektrisk/elektronisk feil i motorstyringen.

 

Selgers rett til avhjelp er begrenset til to forsøk for samme mangel med mindre det foreligger særlige grunner som gjør ytterligere forsøk rimelig. En feil som dette faller etter min mening klart inn under retten til ytterligere forsøk.

 

Mange tror at Forbrukerkjøpsloven er en slags sovepute der kjøper har all makt og alle rettigheter men det er langt på vei en misforståelse. Meningen med loven (ved siden av å opfylle et EU-direktiv) var å klargjøre reglene for forbrukerkjøp ved å ta dem ut av Kjøpsloven og inn i et eget system. Den eneste effekten jeg har sett av dette er spredning av misforståelser og vankunne kombinert med økt kravstorhet.

 

Mangler er noe dritt, enten det er forbrukerkjøp eller ikke. Men en del må man tåle -- det er dagliglivets risiko og enkelte ting bare skjer uten at man kan gjøre så mye med det annet enn å bite tennene sammen og overvinne problemet.

 

Forøvir har jeg stor sympati med KOB. Denne typen hendelser gjør alltid båtlivet mye surere. Å tvile på egen båt og sikkerheten om bord, er ikke bra.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig med Bitteliten, dette er bare trist. Slikt kan ta fra enhver lysten på båtliv videre, men det håper jeg virkelig ikke det gjør for deres del.

 

En ting er å kreve feilen dokumentert utbedret, en annen ting er følelsen etter så mange alvorlige feil på kort tid. Har vært i samme situasjon og krevde kjøpet hevet. Angrer ikke en dag. Eneste måten å bli kvitt den litt ugne følelsen av "hva blir det neste".

 

Lykke til, KOB!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syns det blir feil å fyre oppunder at heving av kjøpet er eneste løsning for KOB, og at en ved slike opplevelser aldri mer kan stole på båten. Jeg forstår godt at en tenker slik nå rett etter at det har skjedd, jeg har opplevd tilsvarende "tillitskrise" da vi sprakk dieselrøret på en nesten ny Yanmar, og var nær ved å få båtbrann med 2 familier og små barn ombord... Etter en tid innså jeg at sjansen for at det skulle skje igjen var usedvanlig liten og all sunn fornuft tilsa at dette var et sjeldent uhell. Tilsvarende synes å være for deg, har det vært andre tilfeller av dette som er kjent? Isåfall må en anta at dette er usedvanlig skjelden. Finnes ikke feilen må jo alt byttes ut i nytt. Hvis det blir gjort så vil jeg si du starter på nytt, like stor eller liten sjansen for at dette skjer igjen...

 

Forstår at du vil prøve å få hevet kjøpet, men jeg ville tenkt litt på "hva gjør jeg hvis jeg ikke får medhold"... Har en da bygd opp så mye "hat" til maskineriet så blir det jo vanskelig å fortsette...

 

Lykke til, det blir interessant å høre hva utfallet blir i en slik sak...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Som jeg skriver vil jeg kreve heving dersom man ikke finner den konkrete årsaken. Det har jeg også varslet Dockside om. Uten at årsaken er funnet og utbedret kan jeg ikke ha tillit til båten. Da er do jo bare et tidsspm før dette skjer igjen. Ikke sikkert at omstendighetene er like gode som de to første gangene. Jeg vet jo at dette er en traust og god motor, og tror helst at det er noe i det elektriske opplegget som er feil. Enten fra fabrikkens side eller at noe er surret til ved montering av ekstra utstyr hos forhandleren.

 

Dockside tar virkelig dette på alvor. De hentet båten i Stavern i dag tidlig, og jeg fikk allerede i går, på strak arm, tilbud om å låne en Askeladden Z8 fra søndag kveld eller mandag slik at jeg har båt inntil de har fått jobbet seg gjennom dette. Jeg håper og tror at dette skal løse seg. Men finner man ikke årsaken kan jeg ikke bruke båten og da er krav om heving nærliggende.

 

Askerbæringen på vei

03082007008_copy2.jpg

 

Under slep til Stavern

03082007012_copy.jpg

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Sprakk dieselrøret ditt to ganger?

 

Nei, det gjorde ikke det, men Yanmar Norge kom aldri opp med en god forklaring på hvorfor dette skjedde. Det jeg fikk vite var at det hadde skjedd på 5-6 stk, 222 hk det året og noen tidligere år. Beste forklaring var at det måtte være noen montører som strammet diselrørene uten å passe på at det ikke ble spenn i rørene... At det ikke ble gjort noe fra Y Norge sin side for å finne disse feilene syns jeg også var rimelig håpløst...

 

Poenget var at jeg kjente meg igjen i det å ha opplevd feil på nyere maskineri som kunne fått store konsekvenser. For min del måtte jeg skjerpe meg og tenke rasjonelt over hvor stor sannsynlighet det var for at dette skulle skje igjen, uansett tok det tid før jeg igjen begynte å stole på den slik jeg gjorde før uhellet...

 

Det hører med til historien at når jeg fikk båten tilbake fra Viksund som fikset dette, med nye dieselrør, så lakk det på den sylinderen der dyserøret sprakk (den fremste). Det var dårlig skrudd til, men i stedenfor å mase på dem skrudde vi det av og på igjen og etter det var det helt tett..., men det ble mange turer i motorrommet før jeg stolte på at det var HELT tett...

 

Nok om det, båten er solgt og den vi har i dag har heldigvis ikke skjedd noe med. Den har gått fint hele tiden og jeg merket at etter 20-30 timer begynte jeg å få godfølelsen og de nesten 50 har vært i all salgs vær med familien ombord og uten den gode følelsen hadde det ikke vært morro... Dette er også noe av grunnen til at vi vurderer seilbåt igjen neste gang vi bytter båt, jeg føler meg mye tryggere i en seilbåt i dårlig vær enn i en motorbåt... MEN, nå er vi på viddene...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

All leamikk kan og vil noen ganger feile før eller siden.

Men med litt gjennomsnittelig flaks så gjør den jo ikke det så ofte i praksis, for de fleste heldigvis.

Etter havari på girkasser, differensialer, automatgirkasser, kamaksler, hydraulikkslanger, veivaksler osv. så har jeg lært meg å leve med at det er en risiko med det meste her i livet :drink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...