Jump to content

Varm Tohatsu 40hk ca 1988mod


Andy3000

Recommended Posts

Hei, har en Nissan (Tohatsu) 40hk ca 1988mod. som jeg har hatt litt problemer med.

Siste turen jeg var ute med båten ble motoren fryktelig varm, jeg tror dog jeg fikk stanset i tide før motoren varm skjærte seg.

Har nå byttet impeller men den som stod på så helt strøken ut. Videre har jeg fjærnet termostaten for at motoren skal få maksimal kjøling, og sett over kjølekanaler (brukt trykkluft på kanalene og staket opp hullet til kontroll strålen).

Har prøvekjørt motoren i en diger ”vannbøtte” og den starter lett og virker pigg og fin, kontroll strålen er der men virker kanskje noe svak uten at jeg har mye erfaring fra hvor sterk/svak denne skal være.

 

Det som plager meg er at jeg ikke har funnet noen feil som tilsier hvorfor den gikk så varm sist, impelleren var som sagt helt fin og har også testet termostaten i varmt vann, denne er også ok i mine øyner.

Etter 10 min. med tomgangs kjøring så er motoren så varm at jeg ikke kan holde hånden på toppen, mens jeg nok kanskje kan holde rundt sylinder veggene etpar sekunder før det blir for varmt der også!

Er dette normalt ?! Er det flere ting jeg bør sjekke før jeg prøver båten på vannet igjen ??

Ang. driftstemperatur på motoren, finnes det en enkel og grei temp. måler som man kan kjøpe for å lese av temp. på motoren ??. Har sett på noen enkle fra claes ohlson, men kanskje noen som vet om noen bedre alternativer?

Er veldig takknemlig for tips og innspill da jeg er redd for at noe slikt som skjedde sist jeg var ute med båten skal skje igjen.

Ellers så vil jeg takke for et flott forum, har rotet litt rundt etter tips til mitt problem og har allerede lært endel :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har vert med på at eldre motorer på tomgang gir lite kjøling selv med ny impeller. På normal drift har alt virket ok! La motoren gå på ca 3000-4000 rpm (i fri) oppi dunken for å se om den blir varm da også. Blir den det ville jeg sjekket at vannpumpepakingingen og tentinger ser fine ut. Disse bør skiftes når det skiftes impeller, eventuelt kan du bruke skikkelig pakinigstoff på delene. En lite hull på pakinigen til vannpumpen vil gi drastisk mye dårligere effekt på pumpa. Ellers kan "dunkekjøring" gi luft til pumpa pga av masse eksosbobler.

Kjøp gjerne denne

25-341_l.jpg

spyledysen på biltema for 44,50 kr for enklere testkjøring.

 

Tror en utenbords motor skal holde ca 55 grader på driftstemp. Det skal ikke være særlig varmt å holde handa på motoren i 5- 10 sek. Klarer du ikke mer en 1-2 sek er den alt for varm. Sjekk også temp på kontrollstrålen. Brenner du deg på den er motoren 100% sikkert alt for varm.

 

Har den blitt kjørt varm over tid kan det være mye saltavleiringer i motoren. Disse er vanskelig å fjerne.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei Storskarv, har i dag sjekket motoren med et IR termometer og det virker som du har veldig rett i det du sier.

Motoren blir ca 75+ grader varm når den bare står og putrer på tomgang (i dunk med ca 20 grader vann), men så fort man ruser litt så synker den raskt ned til ca 50 grader.

Ellers så kan det nevnes at den har jevn og fin kontrollstråle som det kun er en liten lunk i.

Med bakrunn i dette kan jeg friskmelde pasienten og hive den på vannet igjen ??

Har justert opp tomgangen litt for å få noe bedre gjennomstrømmning. (noe som senket temp'en til ca 65 grader).

 

Men lurer på dette med tomgangskjøring over lengre tid, tåler motoren og komme opp i ca 75-80 grader ??

 

Takk for info Storskarv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ved hvilken temperatur skal termostaten din åpne ?? det vil si en god del om hvilken temperatur motoren skal oppnå.

 

Når du sjekket termostaten... åpnet den ved korrekt temperatur, den har jo en forutbestemt åpnings temperatur (+/- litt slingringsmonn.. ), det at den åpner sier egentlig ikke om den er i orden.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Med bakrunn i dette kan jeg friskmelde pasienten og hive den på vannet igjen ??

Men lurer på dette med tomgangskjøring over lengre tid, tåler motoren og komme opp i ca 75-80 grader ??

:smiley:

Det mekaniske på motoren tåler en rimelig høy temperatur på tomgang. Men kjølekanalene har IKKE godt av dette. Det vil bygge seg opp saltkrystaller om du kjører på temperatur på 65 grader eller høyere over tid.

 

Jeg hadde nok brukt motoren, men fulgt godt med. Tomgangskjøring ville jeg unngått i mest mulig grad. Åprsak til dårlig gjennomstrømmning har jeg få gode ideer på. Jeg er redd for at en del salt inne i blokka.

Det kan også være at termostaten spiller deg et puss.

Sjekk gjerne at motoren går greit på alle 3? sylindre på tomgang. En "kald" sylinder nær termostat kan kanskje virke negativt inn...??

 

Lykke til!

Redigert av Storskarv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...