Jump to content

Hjelp til konstruksjon av båtvogn/tralle

Kmiland

Recommended Posts

Hei, jeg tenkte å lage meg en båtvogn / tralle som skal frakte båten fra kai og inn i naust på betongdekke.

Jeg har fått tak i stål til å lage "rammen" som vil bestå av 100mmx100mm vinkeljern 10mm tjukk, og tenkte å bruke 2 eller 3 av disse:

Rammens lengde er kappet til 4,5 meter nå, båten er litt over 5 meter.

ruller.jpg

og avslutte med en slik: for støtte i baugen

baugstoette.jpg

Dette vil vel virke OK ??

Det jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gjøre, er å få hjul på denne. Hjulene må tåle rammen som vil bli litt tung(rundt 150 - 200 kg?) og båten som er ca 600 kg. Det må også tåle at det er personer oppi vognen. (Da jeg har tenkt å gjøre litt plukk oppi der i vinter). Noen som har gode forslag til hvordan jeg kan få gode hjul på denne rammen???

Mvh

K.R.M.

Redigert av Kmiland (see edit history)

Det er ikke rare vekten du får totalt, så en hvilken som helst aksel fra en bil vil jo gjøre jobben.(Hør med nærmeste bilskrot.)

Eller du kan ta en titt her: http://jydekrog.dk/

eller www.freewaytrailer.com/

eller www.js-komponenter.dk

Felleskjøpet har aksel som tåler ca 4500kg til ca 3.100,- og traktorhenger hjul med dekk til ca 2.300,- pr. stk.

http://www.fk.no/article/view/5977/1/288

Økonomideler (www.okonomi-deler.no)har et kombi tilhenger feste til bil som gjør at det passer for vanlige hengere og traktor øye. maks 3.5tonn.

part no DD4080 , pris 515,-

Hei, takker for tips,

Denne vogna skal bare trilles for hånd inn i et naust, så jeg vil ikke ha for svære hjul på den heller. Ser Clasohlson har noen som tåler 250 kg stk. da skal vel jeg klarer 1000 kg med 4?? eller kasnje det er lurt med 6 stk slike små gummihjul?? Må bare finne en smart løsning å feste de til ramma. Jeg må prefabrikere vogna og ta den med i deler der den skal brukes, for så å sette den sammen på kaia, det er ikke bilvei eller god gangsti frem.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...