Jump to content

Varme i daycruiser?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Hvis man ønsker litt varme-muligheter i cabinen i en daycruiser, har ikke diesel motor, men en bensin utenbordsmotor.

Hvordan er det enklest å kunne få til varme inne i der da?

 

Tenker litt på at vi gjerne vil ha et par helger i båten når vi får den og det kan vel bli litt kjølig noen kvelder/morgener..

Kveldene fyrer vi bare opp t-lys og slikt, men morgenen etter, hva da?

 

Hva gjør dere andre om morgenen for å få litt ekstra varme? (altså dere som ikke har fancy diesel varmere osv..)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Dette lurer jeg også litt på, finnes det noen 12v varmlufts ovner som ikke er altfor dyre? :wink:

tenkte på det samme, men de må jo dra noe veldig med strøm fra batteriet.

Er ikke akkurat 3x115amp batteribanker i en liten 21 foter.. ;-)

 

Har tenkt litt på å sette inn en liten diesel tank og få montert inn en varmer og sånn.

Men en slik pakke koster vel fort 10-12.000,- eller finnes det noe slikt brukt som funker?

 

Sikler mest på automatisk anker og trimflaps, dernest varme.. :crazy:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

En slik funker utmerket. En gassboks holder en hel lang kveld.

 

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2185...upkey=009003040

 

Hey hey.. :flag:

Den der så jo midt i blinken ut..

Den er det bare å stå opp om morgenen, sette den i gang og vente til den har varmet opp resten av båten, så slukke den igjen (og gjemme den bort) så kan man åpne døren inn til cabinen samt slippe ut minsten på 2 år (så lenge presseningene er lukket og barnesikkert.. hehe..

genialt :-) rimelig var den også..

 

Vi planlegger vår første overnattingstur i ny båt, gjelder å ha tenkt på det meste da.

Før har det bare blitt dagsturer i jolla.. Når kan vi virkelig på tur.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

nja.. var dette med parafinlukt og sånn da.. Blir endel gasser når man har bensintank, parafin, gassbeholdere osv..

Så ut til at den gass ovnen brukte samme beholdere som den koke saken jeg kjøpte i dag, greit å standardisere :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Wallas varmer i min båt. Fungerer fint og luktfritt.

 

Er litt sugen på en slik selv.. koster 6000,- på nettet for den minste ser jeg..

Så kommer slanger og koblinger, og parafintank i tillegg.

Hvor mange liter brenner den i timen om den står på full guffe?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt på slike gassovner, men lurer på hvor de gjør av fuktigheten.... Det er vel neppe noe som avgir mere vanndamp enn propan/butan når de forbrenner... Dette vil medøfre at det blir høy fuktighet i båten...

 

Lampeolje avgir mindre vanndame enn gas og dermed burde det vel bli mindre fuktighet med denn CO brenneren.... Er ute ette noe jeg kan under cockpitkallesjen utover høsten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje på sin plass å komme med en aldri så liten advarsel når det gjelder bruk av slike små forbrennings ovner i små lukkede kabiner.

 

Slik ovner forbruker omgivelsesluften til forbrenning og avgir samtidig avgassen til de samme omgivelsene.

Man bør derfor ta hensyn til dette ved bruk, og ikke under noen omstendigheter sovne fra slike apparater.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ville aldri brukt gassovnen jeg linket til i en liten lukket cabin. Bruker den kun under kalesjen når de små er lagt og de voksne har funnet roen. Vil ikke ha den på ved mye gåing og romstering, lett for å dunke borti i en trang båt.

 

Men når en først snakker om forbruk av oksygen og avgasser:

Det er ingen ventiler i cabinen min. Har ikke turd å lukke døren til cabinen helt - har latt den stå med en glip på ca 5cm fordi jeg har vært redd for co2 forgiftning.

Noe grunn for denne bekymringen? Vil en liten ventil i cabindøren avverge eventuelle farer for forgiftining?

Link to post
Share on other sites

Hvor mange liter brenner den i timen om den står på full guffe?

 

Vet egentlig ikke.

 

Bruker den bare en liten stund på kvelden, og evnt litt på morgenen. Har en 5 liters kanne, og den er fortsatt ikke tom, men det har ikke blitt så mange timers bruk heller. Så det er ikke lampeoljen som er den store utgiften...

 

Men selv med begrenset bruk slipper du å ha det så rått under kalesjen.

Link to post
Share on other sites

Etter min smak finnes det bare et alternativt for varme i mindre båter: wallas komfyr med varmeviftelokk. Den minste som burde holde i lange baner for 21 fot er denne her : http://www.maritim.no/product.aspx?id=1318...upkey=002001010

Ikke helt enig med din smak Andreas. Jeg har en 2001 Skibsplast 655 (knapt 22 fot) og har hele tiden hatt en Wallas 1800 i denne. Jeg synes ikke 1800 W er for mye i min daycruiser. Enkelte ganger kunne jeg tenkt meg enda noen ekstra hundre watt. Jeg har 3 varmluft-uttak. 1 inne i kabinen, 1 under cockpit-glasset (førerposisjonen) og 1 ved dørken i cockpit.

 

Jeg ville for min del ikke hatt warmeapparat der forbrenningsluften pøses rett inn i båten (dvs den linkede gassvarmeren etc etc). På varmeapparat tilsvarende Wallas (og andre) legger man opp eksosutløp utenfor båten. Videre kan man med røropplegget velge om man vil ha permanent friskluft/uteluft (ofte gir det tørrere luft til båten) eller resirkulering (henter luften fra båten og fører den tilbake igjen) eller kanskje til og med kan veksle med et spjeld/hendel slik man kan i biler.

 

Oljeforsyningen til min Wallas 1800 er laget så enkel at jeg bare skrur av lokket på 4 liters lampeoljekanner og skrur slangetilkoblingen til varmereren rett på kannen. Da er det både sugeslange og lufteslange på tilkoblingen. Varmeren går typisk 20 timer på en 4 liters kanne.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en Skibsplast 605.

I denne monterte jeg en Wallas 2400. Synes ikke dette var "overkill". Kalesjen lekker så pass mye varme at det er godt med litt futt i varmeren. Prismessig er det heller ikke store forskjellen.

Men uansett størrelse på brenneren, sats i alle fall på en fastmontert brenner for sikkreheten sin skyld.

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fundert litt på en Wallas i min Skibsplast 655. Hvordan her dere (Helge og haskjold) montert varmerene? og hvor har dere fått plass til rør og dyser etc? Har dere mulighet for å legge ut noen bilder av installasjonen? Er spesiellt sugen på muligheten for litt skikkelig defroster. :)

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

Har ikke bilder desverre. Båten ble solgt i fjor. Båten var en 605

Varmeren var montert i sideveggen ved passasjersetet, mellom hanskerommet og kokeapparatet. En dyse frem til under døren og en dyse bak på BB side.

Men siden du har en 655, vil nok innredningen være annerledes.

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Henger meg på spørsmål om montering av en enkel Wallas varmer. Hva med pris? Er dette i så fall en "gjør-det-selv"-innstallasjon? Til Helge: Uttaket under glasset ved førerposisjonen; fungerer det som defroster?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan her dere (Helge og haskjold) montert varmerene? og hvor har dere fått plass til rør og dyser etc? Har dere mulighet for å legge ut noen bilder av installasjonen? Er spesiellt sugen på muligheten for litt skikkelig defroster.

Jeg kjøpte min 655 "brukt" i kun 3 måneder av en som fikk 3-fot syken (eller var det mer enn tre fot tro?) alt for tidlig. Der var en Wallas 1800 Sail allerede montert. Montasjen så grei ut med varmeren "inne i veggen" nede til høyre for førersetet i mellomrommet nede mot dørken. En hvitmalt plate var skrudd fast mellom øvre og nedre kant i dette mellomrommet og Wallas'en var skrudd fast i denne platen. Eksosutslippet er montert rett bak styrbord lanterne og drivstoffslangen var ført frem i kabinen nede i benken på styrbord side. Der har jeg alltid en 4 liter dunk med olje i reserve. Når en dunk går tom flytter jeg tilkoblingen over på den fulle dunken og kjøper ved første anledning en ny reserve.

 

Det jeg ikke var 100 % fornøyd med når jeg overtok båten var at det "bare" var luftdyser inne i kabinen (oppe på hylla på styrbord side) og nede ved gulvet i cockpit. Dette ga jo bra varme i båten, men med varme uten defroster..... jepp, enda mer dugg på cockpitglasset. Jeg monterte derfor en Y-skjøt på det ene av de to utblåsningsrørene på Wallas 1800 slik at jeg kunne ha 3 luftuttak. Jeg monterte uttak 3 som defroster/avdugging under cockpitglasset foran føreren. Dette lar seg for så vidt gjøre uten å gå opp gjennom taket i kabinen (opp gjennom toppen av dashbord i steden), men det blir en del mer komplisert og krever spesielle dyser. Jeg syntes jeg klarte å få det pent nok med å gå opp gjennom kabintaket ved gardinen jeg har over/rundt toalettet. Da kunne jeg benytte en standard rundt dyse som jeg kan styre både retningen og vinkelen på luften med. Defrosteren fungerer ganske bra den, særlig om jeg stenger dysen nede ved cockpit glasset. Jeg har ikke tatt bilder av "opplegget" i min båt, men kan vel prøve å huske på å ta noen neste gang jeg skal ned til båten.

 

Henger meg på spørsmål om montering av en enkel Wallas varmer. Hva med pris? Er dette i så fall en "gjør-det-selv"-innstallasjon? Til Helge: Uttaket under glasset ved førerposisjonen; fungerer det som defroster?

Montering av Wallas varmer anser jeg klart som en "gjør-det-selv-jobb" dersom man minst er gjennomsnittlig til å mekke selv. Det hjelper å være over snittet :lol: Pris har ikke jeg oversikt over.... og ja som jeg har skrevet til HC74 : min 3.dyse monterte jeg utelukkende som defroster. Det fungerer bra, men KUN for førerplassen siden jeg har kun en dyse på førersiden.

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er som følger: prøv først en sesong uten varmer, og se om dere egentlig har bruk for den! I den forrige båten vår var det en defekt Thermo varmer da vi kjøpte den. Så jeg tok den ut, skiftet ledningsnett, veke, glødetråd m.m., og monterte den inn igjen. Den ble testet, og fungerte helt OK. Deretter ble båten brukt fem sesonger uten at vi ved en eneste overnatting følte behov for å bruke varmeren! Da båten skulle selges, testet jeg igjen, og da var den død igjen...

 

Poenget mitt er at med flere personer i en liten kabin blir det ikke noe videre kaldt sommerstid. Og om man ligger slik at sommersola kommer til så er det oftere for varmt enn for kaldt i båten når morgenen kommer. I vår nåværende båt er det et Wallas kokeapparat med viftetopp, gir 1,4 kW varme ved behov. Blir brukt en og annen skjelden morgen, merker at med større kabin blir det kaldere i båten om morgenen.... Denne varmeren er en grei løsning for vårt lille varmebehov, samtidig som den er et trygt og godt kokeapparat resten av tiden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mitt tips er som følger: prøv først en sesong uten varmer, og se om dere egentlig har bruk for den!

Joda, det er helt sikkert en del som ikke har særlig bruk for varmeapparat i sin daycruiser. Men dette er jeg overbevist om at varierer stort mellom oss som har slike båter.

- Hvor i landet holder man til (mye sol vs mye regn)?

- Hvor lang sesong har man (tidlig vår og SEN høst)?

Jeg for min del (bruksområder: Trondheimsfjorden og hele Sunnmøre) synes varmeapparat i min DC er helt nødvendig og da like mye for å ha defroster/duggfjerner til cockpitglasset som for varme generelt i båten.

Link to post
Share on other sites

Klart det! Selv bruker jeg båten året rundt, og på vinterstid er det veldig greit å ha litt varme i båten. Så da blir Wallasen flittig brukt. Men i overnattingssesongen, som for meg er fra påske og et stykke ut i september, er det egentlig skjelden jeg har hatt noe videre behov for varme. Men det er jo herlig å ha de gangene det er virkelig kaldt da!

 

Defroster har jeg ikke, men litt åpning på kalesjen kombinert med en rekke telys på en slingreduk under vinduet pleier å fikse det veldig greit. Har også en gammel Eberspächer montert i båten som ikke virker. Har lurt på å demontere denne og prøve å få liv i den igjen, men i og med at jeg har nevnte Wallas med viftelokk har jeg ikke savnet denne så langt.

 

Men det er jo alltid kjekt å kjøpe nye ting til båten da, så om en varmer er det som skal til så er det bare å flise til :wink: . Det jeg ville ha frem er vel bare at jeg har selv har kjøpt mye utstyr til båten som jeg trodde var uunværlig, men som i ettertid viser seg å være mer eller mindre unødvendig slik jeg bruker båten. Derfor ville jeg anbefale å pøve først, for å sjekke om behovet egentlig er der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...