vannmannen Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 Jeg har tenkt å flytte strømbryteren ut av motorommet til underkant av instrumentpanelet for å slippe å løfte på den tunge dørkplata vær gang jeg trenger å vri på strømbryteren Har målt at det blir nesten fire meter lenger kabel som må legges fremover. Vet dere hvor tykk kabelen da må være ? Jeg har to batterier på 110 amp vær og v8 motor som skal ha strøm for å tørne rundt. Det blir benyttet bryter hvor man kan velge mellom batteri nr 1 eller nr 2 og i tilegg begge batterier. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
færd Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Ikke at jeg er noen ekspert på området, men jeg synes dette høres ut som et tvilsomt prosjekt. Du må ha noen vanvittig tykke kabler for å hindre spenningstap. Kunne løsningen vært noen kraftige releer med tynne styringskabler opp dit du vil ha bryteren? Sikkert andre som kan mer om dette enn meg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vannmannen Posted August 5, 2007 Author Share Posted August 5, 2007 Ja, som du sier da blir det vel veldig tykke kabler Men finnes det ikke en måte å regne ut det på Er det noen her som kan og vet noe om slikt Takk for svar så langt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
cubical Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22299 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Kabeltykkelse kan du beregne med BPs Kabelkalkulator Da må du vite hvor stor strøm som skal transporteres og hvor stort spenningsfall som kan aksepteres. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Bytt heller til en fjernstyrt BEP bryter. Mye mer elegalant. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
vannmannen Posted August 5, 2007 Author Share Posted August 5, 2007 Kabeltykkelse kan du beregne med BPs KabelkalkulatorDa må du vite hvor stor strøm som skal transporteres og hvor stort spenningsfall som kan aksepteres. Flott med kalkulatorene som det er linket til. Men jeg som er amatør på strøm ombord i båt, så vet jeg ikke hva jeg skal fylle ut i feltene. Hvor mye Ampere brukes ved start av motor? Og hvordan finner jeg ut det? Jeg mener jeg har lest et sted at det fort kan gå 500 A i startøyeblikket? Og hvor stort er spenningstapet som skal tillates? Jeg trenger råd og lære. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 En annen ting du kan gjøre er å regne ut motstanden i dagens kabler, og så øker du både lengden og tverrsnittet på de nye slik at du har samme motstand som før. Dvs. dobler du lengden, så må du også doble tverrsnittet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 (edited) Bytt heller til en fjernstyrt BEP bryter. Mye mer elegalant. Noen som har en link til en slik fjernstyrt bryter? Edited August 5, 2007 by tj (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Maritim.no har dem men det var feil på sidene da jeg prøvde tidligere i dag og bepmarine.com var også nede Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 (edited) Flott med kalkulatorene som det er linket til. Men jeg som er amatør på strøm ombord i båt, så vet jeg ikke hva jeg skal fylle ut i feltene. Hvor mye Ampere brukes ved start av motor? Og hvordan finner jeg ut det? Jeg mener jeg har lest et sted at det fort kan gå 500 A i startøyeblikket? Og hvor stort er spenningstapet som skal tillates? Trodde at du skulle få mange svar på spørsmålene dine, men ser ikke slik ut. Mulig forklaringen er kanskje at dette har vært kommentert flere ganger her på PB. Prøv søkefunksjonen og les i tidligere emner/kommentarer. Startbatteriet bør plasseres så nær startmotoren som mulig, og da blir 4 m til hovedbryter i lengste laget. Hvis du tar utgangspunkt i at startmotoren trekker 200 amp, får du ca 0,5 volt spenningsfall med 8 m 70 mm2 kabel. Du må også regne med kabelen fra minus på batteriet og til gods i motor. Dårlig løsning etter min mening, og kanskje dyrere enn en fjernstyrt hovedbryter - noe som er et langt bedre alternativ. Mener å ha sett kommentar på at spenningsfallet til startmotor bør være maks. 0,2 volt. Edited August 6, 2007 by Zach (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Hei. Jeg synes at du skal glemme alternativet med 3x4 meter kabel frem til bryteren. Vanligvis så er det ikke sikring på start-ledningene, og det vil bety at du har 12 meter kabel rundt i båten som ikke har noen form for sikring. Oppstår det en kortslutning her så SMELLER det !. Hvis du ikke vil åpne luka hver gang, så gå for løsningen med fjernstyrt rele. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vannmannen Posted August 14, 2007 Author Share Posted August 14, 2007 Hei Zash og Nab. Takker for svarene deres De hjalp meg til å komme videre. Tidligere i innleggene ble det nevnt fjernbryter fra BEP, og den hadde jeg ikke vært borti tidligere Nå har jeg sett fjernbrytern og lest om den og kommet frem til at den er perfekt for mitt behov. Etter tips og råd så kjønner jeg nå at kabler trukket frem til bryter ved instrumentpanelet blir for tykke. Har nå fulgt deres råd og bestilt BEP bryter i dag. Takk for hjelpen alle sammen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fjordbuss Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Jeg har tenkt å flytte strømbryteren ut av motorommet til underkant av instrumentpanelet for å slippe å løfte på den tunge dørkplata vær gang jeg trenger å vri på strømbryteren Har målt at det blir nesten fire meter lenger kabel som må legges fremover. Vet dere hvor tykk kabelen da må være ? Jeg har to batterier på 110 amp vær og v8 motor som skal ha strøm for å tørne rundt. Det blir benyttet bryter hvor man kan velge mellom batteri nr 1 eller nr 2 og i tilegg begge batterier. Fordelen med den "gamle" løsningen din er at du samtidig får en viss peiling på tilstanden i motorrom, noe som jeg synes er viktig.Tar ofte en titt i motorrom, uten at jeg har noe der å gjøre.... Quote Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Har heller aldri sett/hørt om noe slikt. Leitet hos maritim, men fant ikke ut av det. Har du en link? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Har heller aldri sett/hørt om noe slikt. Leitet hos maritim, men fant ikke ut av det.Har du en link? F.eks denne : 500A Rele. Det står 200A på denne siden, mens det står 500A kontinuerlig i databladet. Mvh. NAB. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Her er BEP sin elektriske batterivelger - www.marineshop.no eller hos Boatfix.com Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Er dette batterivelger der en kan velge: av, 1, 2 eller 1+2 eller er det hovedstrømbryter med kun av eller på? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 (edited) BEP elektrisk batteribryter er et rele av/på som kan fjernstyres (impulsrele, dvs. bruker strøm bare når det slåes på el. av). Edited August 16, 2007 by Zach (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.