Jump to content

Kabeltykkelse til strømbryter


vannmannen

Recommended Posts

Jeg har tenkt å flytte strømbryteren ut av motorommet til underkant av instrumentpanelet for å slippe å løfte på den tunge dørkplata vær gang jeg trenger å vri på strømbryteren :rolleyes: Har målt at det blir nesten fire meter lenger kabel som må legges fremover. Vet dere hvor tykk kabelen da må være ? Jeg har to batterier på 110 amp vær og v8 motor som skal ha strøm for å tørne rundt. Det blir benyttet bryter hvor man kan velge mellom batteri nr 1 eller nr 2 og i tilegg begge batterier. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke at jeg er noen ekspert på området, men jeg synes dette høres ut som et tvilsomt prosjekt. Du må ha noen vanvittig tykke kabler for å hindre spenningstap.

Kunne løsningen vært noen kraftige releer med tynne styringskabler opp dit du vil ha bryteren? Sikkert andre som kan mer om dette enn meg.

Link to post
Share on other sites

Kabeltykkelse kan du beregne med BPs Kabelkalkulator

Da må du vite hvor stor strøm som skal transporteres og hvor stort spenningsfall som kan aksepteres.

 

Flott med kalkulatorene som det er linket til. :smiley:

Men jeg som er amatør på strøm ombord i båt, så vet jeg ikke hva jeg skal fylle ut i feltene. Hvor mye Ampere brukes ved start av motor? Og hvordan finner jeg ut det? Jeg mener jeg har lest et sted at det fort kan gå 500 A i startøyeblikket?

Og hvor stort er spenningstapet som skal tillates?

 

Jeg trenger råd og lære. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Flott med kalkulatorene som det er linket til. :smiley:

Men jeg som er amatør på strøm ombord i båt, så vet jeg ikke hva jeg skal fylle ut i feltene. Hvor mye Ampere brukes ved start av motor? Og hvordan finner jeg ut det? Jeg mener jeg har lest et sted at det fort kan gå 500 A i startøyeblikket?

Og hvor stort er spenningstapet som skal tillates?

Trodde at du skulle få mange svar på spørsmålene dine, men ser ikke slik ut. Mulig forklaringen er kanskje at dette har vært kommentert flere ganger her på PB. Prøv søkefunksjonen og les i tidligere emner/kommentarer.

Startbatteriet bør plasseres så nær startmotoren som mulig, og da blir 4 m til hovedbryter i lengste laget.

Hvis du tar utgangspunkt i at startmotoren trekker 200 amp, får du ca 0,5 volt spenningsfall med 8 m 70 mm2 kabel. Du må også regne med kabelen fra minus på batteriet og til gods i motor. Dårlig løsning etter min mening, og kanskje dyrere enn en fjernstyrt hovedbryter - noe som er et langt bedre alternativ. Mener å ha sett kommentar på at spenningsfallet til startmotor bør være maks. 0,2 volt.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg synes at du skal glemme alternativet med 3x4 meter kabel frem til bryteren. Vanligvis så er det ikke sikring på start-ledningene, og det vil bety at du har 12 meter kabel rundt i båten som ikke har noen form for sikring. Oppstår det en kortslutning her så SMELLER det !. Hvis du ikke vil åpne luka hver gang, så gå for løsningen med fjernstyrt rele.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei Zash og Nab. Takker for svarene deres :yesnod: De hjalp meg til å komme videre. Tidligere i innleggene ble det nevnt fjernbryter fra BEP, og den hadde jeg ikke vært borti tidligere :puke: Nå har jeg sett fjernbrytern og lest om den og kommet frem til at den er perfekt for mitt behov. Etter tips og råd så kjønner jeg nå at kabler trukket frem til bryter ved instrumentpanelet blir for tykke. Har nå fulgt deres råd og bestilt BEP bryter i dag. Takk for hjelpen alle sammen :seeya:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg har tenkt å flytte strømbryteren ut av motorommet til underkant av instrumentpanelet for å slippe å løfte på den tunge dørkplata vær gang jeg trenger å vri på strømbryteren :rolleyes: Har målt at det blir nesten fire meter lenger kabel som må legges fremover. Vet dere hvor tykk kabelen da må være ? Jeg har to batterier på 110 amp vær og v8 motor som skal ha strøm for å tørne rundt. Det blir benyttet bryter hvor man kan velge mellom batteri nr 1 eller nr 2 og i tilegg begge batterier. :yesnod:

Fordelen med den "gamle" løsningen din er at du samtidig får en viss peiling på tilstanden i motorrom, noe som jeg synes er viktig.
Tar ofte en titt i motorrom, uten at jeg har noe der å gjøre.... :yesnod:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...