Droll Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Finnes det en grei måte å teste en turteller på ??, uten om å koble til en annen...... Mistenker at turtelleren viser for lite, kan ikke få tallene til å stemme...mangler ca 700rpm på WOT, MEN det verken høres eller føles slik... Motor/båt tekniske data: Mercury L6 90@140 ( portet til 140 spec ) . Henter signal ifra stator 12 poler/6 pulser. Propell 13 X 19 " aluminium, original Mercury . Utveksling 2:1 Hastighet 38 knop ( GPS ) ved 5000 rpm Båten er en Selco Selfleet, ikke akkurat en båt med stort farts potensiale... Ifølge slipp kalkulatoren, gir dette et slipp på 2.78%, synes det høres litt for bra ut Øker jeg turtallet i kalkulatoren opp til 5500, eller høyere begynner slippen å stige til et mere realistisk område ( 10% ++ ). Har et mulitimeter med frekvens måling ( opp til 20Khz og 200 Khz ), turtelleren måler frekvensen på statoren ??, den stiger med turtallet ?? 6 pulser pr omdreining = 6 Hz ? 6 pulser ved 1000 rpm = 6 kHz ? 6 pulser ved 5000 rpm = 30 kHz ? 6 pulser ved 5500 rpm = 33 kHz ? 6 pulser ved 6000 rpm = 36 kHz ? Ifølge hjernen min på en søndag formiddag , stemmer dette sånn cirka !?!? . Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 (edited) koble deg heller til 1 coil på primærsiden (lavspenning)-60rpm pr hz....6000rpm-100hz eller stator-600hz-6000rpm...eh... tror jeg... Edited August 5, 2007 by bolla (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Posted August 7, 2007 Share Posted August 7, 2007 fant du ut av dette??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Posted August 7, 2007 Author Share Posted August 7, 2007 Klør meg stadig i hodet , var og målte litt i sted, fikk 0, 490 kHz ifra statoren ( turtelleren vise 5000 ) .... Å måle primærside på coilen har jeg ikke tenkt å prøve, er ikke akkurat noe lavspenning der , er CDI tenning....min 150V. Må ta en nærmere titt på likeretteren, har en mistanke om at den bråker litt . Det er ihvertfall noe som ikke stemmer, den simpleste aluminiums propellen til Mercury gir IKKE et slipp på 2.78%, brukt på en antikk Selco . Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Posted August 7, 2007 Share Posted August 7, 2007 (edited) Blander meg som vanlig opp i ting jeg kanskje burde holdt meg unna,men.. 1hz (herz) er en svingning/puls pr sekund. 1 rpm er en omdreining pr minutt. 1hz=60rpm hvis du får en puls pr. omdreining. 6 pulser pr. omdreining gir 60rpm/6= 10rpm ved 1hz. 490hz er altså4900rpm. (490hz=0,490khz) Edited August 7, 2007 by paxo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Posted August 7, 2007 Author Share Posted August 7, 2007 Er ditt valg om du vil "blande" deg inn . Utifra den utregninga ser det ut til å stemme, problemet mitt er at jeg ikke kan få det turtallet til å harmonere med hastighet/propell/utveksling/slipp . + det ser ut til å være et problem med litt lite lading....... Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts