Jump to content

Volvo TAMD 40 som ryker

Formula

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en fjord 880 med en 84 mod. volvo tamd40 motor. Jeg kjenner ikke spesielt til denne motoren, men den var jo en veldig vanlig installasjon i mange båten på 80-tallet. På marsjfart (mellom ca 2900 og 3300 o/min) ryker det forøvrig litt sort fra motoren. Noen hevder at årsaken til dette er motorens konstruksjon og at dette er fullstendig normalt. Er det noen der ute som har erfaring med denne motoren og kan si litt om hvorvidt det er normalt at det skal ryke sort og hvor mye røyk som er normalt? Jeg kan ikke se røyken fra førerposisjon, men må opp på taket av akterkabinen for å se den. Motoren starter lett og går som en klokke forøvrig, så det er ingenting som tyder på at noe er feil, men likevel godt å sjekke litt rundt dette så jeg ikke går og bekymrer meg unødig.

hvis det er en tamd 40b du har så har jeg sammen motor i min scand 29 (ennå).

min ryker veldig lite, kun litt grå røyk ved oppstart ( ca 3sek)

min ryker også litt hvis den belastes hardt, men kun grå røyk.

turtall på mars ca 3400omdr.

pass på at denne motoren for nok kjøling. Rens gjerne oljekjøler og varmeveklseler.

ligger masse info om denne motoren her på baatplassen og ellers på nettet.

Når jeg starter motoren er det ikke noe røyk å snakke om. Jeg har også en annen båt med en Steyr 256, 2005 mod. Denne motoren ryker vesentlig mer på tomgang enn volvoen. Men denne vistnok normalt på Steyr'en av en eller annen grunn jeg ikke vet.

Er det vanlig at det soter noe på akterspeilet og akterenden av kalesja når man har en volvo tamd 40b?

Sort røyk ved tung belatning er ikke normalt. 40 serien er kjent for å røyke ved start men ikke ved marsjfart.

Sort røyk er normalt uforbrent/dårlig forbrent diesel.

Kan bla skyldes feil justert dieselpumpe, dårlige dysespisser eller dårlig turbotrykk.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Sort røyk ved tung belatning er ikke normalt. 40 serien er kjent for å røyke ved start men ikke ved marsjfart.

Sort røyk er normalt uforbrent/dårlig forbrent diesel.

Kan bla skyldes feil justert dieselpumpe, dårlige dysespisser eller dårlig turbotrykk.

Huff, da! Noen som vet hvordan jeg kan få målt disse parameterene for å se om hva som eventuelt kan være årsaken?

Dersom motoren er lettstartet og ikke røyker noe særlig ved oppstart ville jeg konsentrert meg om å sjekke turbotrykk. Det kan jo også være at en tidligere eier har trimmet den og justert pumpa litt slik at den nå får litt for mye diesel.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

I følge forrige eier er turboen nylig skiftet ut, men det kan jo være at det er blitt klusset litt med pumpa. Kanskje rette plassen å begynne å sjekke. Takk for nyttig tips!

Luftfilteret kan være tett. Forsøk å fjern filteret en kort periode for å se om det fortsatt ryker. Forsvinner røyken så installer et nytt filter!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!