Jump to content

Manøvrere båt

sera

Recommended Posts

Leser med stor interesser om forumets medlemmer sine erfaringer.

Som uerfaren båt eiger, kunne eg tenkt meg ein tråd, som kunne belyse dette med å føre ein båt trygt både på når det er stilt og når det blåser.

Kunne manøvrere båt generelt.

Du må nok erfare dette selv. Har hatt båt i en del år og alltid hatt hig til sjøen. Selv om jeg har noen års erfaring har jeg belaget meg på med ny båt at jeg må lære meg denne å kjenne på godt og vondt.

Ta det roligt i begynnelsen og ikke ta på deg større utfordringer enn det du tror du mestrer. Ta gjerne turer alene uten familie ombord når du prøver deg ut.

Lær deg å mestre båten alene, dette gir større selvsikkerhet og medfører en bedre kontroll når familien er med, og når du må gi ordre om hva som skal gjøres.

Det med å kunne kontrolere båten alene ser jeg som et minstekrav.(Dersom det ikke er et "skip") :flag:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Har selv brukt mange timer til øving på tillegging og finmanøvrering.

Men har også hatt god nytte av alle råd og innspill jeg har fått her på BP.

Det finnes tråder med detaljerte råd og tips om tillegging i bås og oppankring i uthavner.

Det dummeste du gjør, er å bytte båttype ofte i begynnelsen. Det er stor forskjell på manøvrering av snekke, halvplaner og planende med drev. Ikke minst ved tilleggning... Bli kjent med den båten du har, for alle oppfører seg forskjellig. Lykke til på sjøen, og husk...: Du må tørre !! :rolleyes: