Jump to content

Nasjonale fartsgrenser


Seiljåtten

Recommended Posts

Utrolig lei av stadig større monsterbølger fra stadig større monsterbåter i trange farvann.

 

Når skal regelverket bli en nasjonal standard som beskriver hvor fort det er lov å kjøre i Norge? I områder der 5 knops grense blir respektert lager hverken store eller små båter særlig mye sjø vil jeg påstå. Hva med følgende generelle regel.

 

-5 knop 50 meter fra land for båter under 30 fot.

-5 knop 100 meter fra land for båter mellom 30-40 fot.

-5 knop 150 meter fra land for båter mellom 40-50 fot.

-5 knop 200 meter fra land for båter over 50 fot.

-Båter over 40 fot skal ved fart over 5 knop passere andre båter med minst 50 meters avstand.

 

Seilbåter for seil kan feks. komme i kategori "5 knop 50 meter fra land" fordi de ikke lager særlig sjø. Yrkesbåter bør kunne søke om dispensasjon.

 

 

Dette er et forslag pga. stadig større båter som ikke skjønner hva de driver med. For 10 år siden ville en slik regel vært unødvendig fordi det ikke var et problem. Idag vil jeg etter feriens 300 nautiske påstå at det er et stort problem på sør og østlandet, og der det ferdes nordmenn i skjærgård. Andre land uten skjærgård har ikke slike problemer. Svenskene har nok slike problemer helst med nordmenn da de fleste svenske båter er seilbåter.

 

Sikkert mange som blir furtne fordi de da ikke kan kose seg i trange farvann med monsterbåtene sine, men jeg tror 10 ganger flere folk ville applaudert en slik regel hvis den hadde blitt håndhevet på en måte som gjør at også de med 10 mill på bok hadde respektert den.

 

Stadig flere kommuner lager sine egne fartsgrenser. Etter å ha passert alle kommunene fra lindesnes til svenskegrensen, kan jeg bare konstatere at jeg sjelden husker de fartsgrense skiltene som står på fjellene, ettersom jeg aldri vet hvor kommunegrensa går. Skjærgård er skjærgård.

 

Gi oss nasjonale grenser, feks som de jeg har nevnt ovenfor.

Redigert av christabelle (see edit history)
Link to post

Dette har jeg liten tro på, men man kan jo adri vite hva dagens politikere finner på...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Som snytt ut av nesa på en byråkrat som ikke skjønner at slike regler må være enkle, både hva gjelder utforming og oppfølging for å virke og ha noen hensikt. Men, blir de realitetsbehandlet er du nok sikret støtte fra politiforbundet og andre som vil ha mer politi på sjøen, ja mere politi overhodet. Med mere infløkte regler følger krav om økte bevillinger, økt opplæring, mangel på ressurser som igjen kan brukes til å presse lønningene i været osv. osv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Kan ikke si annet at dette er enkle regler. Man vet jo lengden på eget farøy og da vet man jo hvor fort man kan gå i et hvert farvann. Man behøver jo ikke vite vite til enhver tid fartsbegrensningene til alle andre fartøy på fjoren, det kan overlates til de som skal håndheve relglene. Det bør absolutt være enkle og klare regler som gjelder over alt. Fordelen med nasjonale regler er jo at det er likt over hele landet og man slipper å sette seg inn i reglene for hver kommune nedover kysten. Man kan jo på en god dag pasere både 5 og 7 kommuner. Kanskje flere hvis man kjører fjordplog.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Reglene er vel forsåvidt greie nok men stikk ut på fjorden og plukk ut 10 vilkårlige båter som ligger i sonen 100-250meter fra land og spør de om de vet om de ligger 90-140 eller kanskje 210 meter fra land , du kommer ikke til å få korrekte svar.

Skal en regel kunne følges på denne måten så blir det forsøpling av skjærgården med haugevis av farsgrenseskilt og det blir bare tull.

Tror en fartsbegrensning må forenkles en god del mer for å bli lett å forstå.

Link to post

Et alternativ kunne jo vært at båtsportkart kunne kjøpes som en egen utgave der hvor det finner hastighetsrestriksjoner eller at dette ble lagt inn som en egen opsjon i kartbrikken... Da kunne en med enkelhet se hva som gjelder.... En annen sak er jo at slike hastighetsbgreningser kunne vært tidsbgenset til å gjelde sommersessongen.. det er jo stort sett da "amatrøene" er på sjøen..

 

Noe må man jo finne slik at også de som finner det vanskelig å lese et par avsnitt om forskirftene som gjelder hastighet som gjelder i det aktuelle området.

 

Men en nasjonal fartsgrense har jeg liten tro på..... Det er jo forskjell på båttettheten på finnmarkskysten, Jan Mayen eller Møre og Romsdal for den saks skyls og sammenlignet mot Olso fjorden og sørlandet.... Da blir det feil etter mitt syn at de samme hastighetsrestriksjoner gjelder over hele landet... Det gjør jo ikke det på landeveien heller, men det er jo en annen sak

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

kan ikke være så vanskelig å få tegnet inn fartsbegrensningssoner i kart á lá dybdekuver/høydekurver som finnes på kart i dag. En rød kurve som markerer hver 50 meter med tallene 50, 100, 150mfl (meter fra land) i mellom. :yesnod:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post

Max 5 knop nærmere enn 5 båtlengder fra land?...

 

Det beste er jo om vi som færdes på sjøen respekterer fartsgrenser, generelt tar hensyn og utviser godt sjømannskap... og det er jeg forøverig sikker på at de fleste gjør. Det synd hvis noen få skal ha muligheten til å ødelegge for oss alle med sin "idiotkjøring".

 

Fortsetter sånne nyheter om fritidsbåtflåten vi har hatt i år til neste sommer, vil båtfolket bli like kriminelle som bilistene. Pålegg, avgifter, begrensede sertifikater, kontroller, radar, fotoboks, fartsbegrensere ref. biler over 3500kg med diselmotor. -Tilsvarende for båt: Vekt over 3,5 tonn, dieselmotor, maks. 12 knop.... skal du kjøre fortere med 3,5 tonn eller mer må du ha D5L. (Hmmm.....er jeg inne på noe lurt?)

 

Det må finnes en måte å mate de hensynsløse med IQ og EQ, og det kan faktisk hende at båtlappen eller pålagt båtførerprøve har noe for seg. Som straff, istedet for bøter, burde de kanskje istedet pålegges å ta båtførerprøven (evt. på nytt). Inntil dét er gjort har de ikke rett til å føre båt.....

 

 

Bare mine strøtanker - ikke meninger....

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

Regner ikke med at det blir noe problemer med å bedømme 50,100,150 meter fra land. Tanken er at ei jolle lager mindre uhygge ved å kjøre nærme land enn en 60 fots princess. Derfor er det litt rart om reglene er de samme for såpass forskjellige fartøy. Større båt fører til bedre sjøegenskaper, og da er det normalt at en båt på feks 35 fot kan vente til 100 meter fra land med å skyve spaken i bånn. 50 meter bedømmer nok de fleste greit etter x antall 60 metere på skolen, men lengre avstander krever mer sjømannskap og kart lesing. Det er for meg en forventet egenskap av en skipper på større fritidsbåt at han kan bedømme avstander i kartet sånn tålig. Ellers kan han vente seg større regninger fra verksted enn politi. Kartplotter er også et hjelpemiddel som er fint å bruke til å bedømme avstanden til land,samt ekkolodd. Vi har jo alt en regel som sier at vi skal holde oss MINST 300 meter fra land når vi tømmer septik, så avstandsregler er ikke nytt. De fleste med et papirkart for hånden klarer å bedømme x antall millimeter fra land, og plottere gjør det enda enklere.

 

Dessuten får hver enkelt båteier kun 1 avstand og 1 hastighet å holde greie på, og det tror jeg han klarer om han vil. Sannsynligvis blir det da noen som strekker strikken innover, mens andre venter litt ekstra med å gi gass. Tror ikke en slik regel blir dyrere enn alle de stygge blikk skiltene vi har i dag. Disse kan jo da fjernes fordi alle båtførere vet hvor stor båt de har, og hva det medfører i avstand. 5 knop blir også en standard fartsgrense. Jeg er langt ifra noen byråkrat. Dette systemet er enklere enn alt som foregår i dag. Nå sitter kommunestyrer samlet for å lage forskjellige regler, mens båtfolket sjelden vet hvilke kommuner de er i engang.

 

Tidsbegrenset periode er en mulighet, men jo enklere desto bedre. Når det gjelder øde områder på vest og nord Norge, så er vel tettheten av både politi og båter her minimal. Regelen kan gjelde over hele Norge uansett, for at det skal bli enkelt. Enkelt er også billig. En slik regel behøver ikke føre til mer politi, og masse byråkrati. Har selv blitt stoppet for å kjøre for fort langt fra land midt på byfjorden i kristiansand,flere hundre meter unna lesbart gult fartsgrense skilt. Først da ble jeg klar over at det var en fartsbegrensning her, flere hundre meter fra land. Båten var 14 fot, og det føltes litt rart å ha en regel som begrenset farten til 5 knop 300 meter fra land.

Link to post

Eller vi kan gjøre det enkelt: etablere/skilte "no wakezone" som i USA. Der fungerer dette aldeles utmerket og selv de som sitter høyt tar seg tid til å snu seg for å se om båten lager "wake" eller ikke!

 

Kan også være at polisen der er utstyrt og også bruker utstyret når det trengs! Selv ikke de tøffeste her tar sjansen på å "kødde" med polisen der!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
men litt undrende, er det noen regel på bølgehøyden i no wake sonene? eller er det bare synsing som gjelder? helt wake fritt blir det jo aldrig.

 

Her er en definisjon:

 

All vessels operating within the no wake area shall be operated at idle

speed. “Idle speed” shall mean the lowest speed at which a vessel can operate, maintain safe steerage, and

minimize the production of a wake that could unreasonably interfere with or endanger other persons, property, or

water-borne vessels.”

Please keep an eye out for regulatory markers that are posted in these areas.

Exceeding idle speed in these areas is a crime!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...