BAG049 Startet 6.August.2007 Del på Facebook Startet 6.August.2007 Hvor ofte må en beregne å skifte viftereimer på motoren ? Har en VP TAMD30, byttet begge reimer før ferien i fjor sommer, har siden det kjørt ca 300 timer, men nå var den ene røket igjen. Er dette natrulig intervall, eller tyder det på at det er noe annet galt ? Hvor stramme skal reimene egentlig være ? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Usikker på hvor lenge du kan kjøre med remmene dine, men 300 timer er vel ikke unormalt å måtte bytte. Bytter selv mine etter 100 timer. Som en "tommelfingerregel", så skal remma være så stram at du kan trykke den ned 1 cm på midten mellom to remhjul. Dette veldig "generelt", men funker fint for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 (redigert) Bytter annet hvert år. Dvs etter ca 350 driftstimer. Kune sikkert kjørt mye mere men?? Har aldri hatt noen problem med reimene, ikke har de røket heller. Redigert 6.August.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 (redigert) 300 timer? Synes dette hørtes veldig ofte ut. Hvorfor skal det være behov for det? Burde reima i båten holde veldig mye kortere tid enn reima i bilen? Muligens - turtallet er vel kanskje høyere i snitt på båtmotoren, men 300 timer med snittfart på 50 km i timen i en bil medfører i så tilfellet normalt skifte på 15.000 km. Mine biler har ikke behov for så ofte reimskift. Når det gjelder båten har jeg ikke kjørt nåværende båt så lenge, men skiftet i fjor da jeg likevel hadde av varmeveksleren og hadde området tilgjengelig. En annen sak er frivillig bytte for å unngå kjedelig reimsvikt.... Redigert 6.August.2007 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Synes dette høres veldig lite ut. Kilereim er faktisk ikke bare en kilereim. Bruker dere reimer med feil profil så vil reimene gnage seg selv i stykker. Kilevinkelen på reimen må passe vinkelen mellom skinkene på reimhjulene. Har er det mange som bare kjøper seg en reim med riktig lengde uten å ta hensyn til profilvinkelen. Eller at de faktisk ikke vet bedre. Sjekk at bokstavkoden på reimene stemmer med orginalreimene til maskinen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Da båten er i bruk hele året og jeg er mye ute alene skifter jeg reimer annet hvert år. Kostnaden er lav i forhold til eventuelle ubegageligheter som måtte oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 (redigert) Fikk nettopp gjennomført 1 års service nettopp på min motor (300 timer) og det viste seg da at remmen omtrent var avslitt. Skaden var ikke lett synlig, så det vil nok være lurt å ta den av for årlig inspeksjon hvis en satser på lengre intervaller for skifte. Redigert 6.August.2007 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Smaapala Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Hei Det er forskjell på vifte reim i bil og båt. For det første er omgivelsene varmere i ett motorrom. I bilen blir reimene på en måte luft kjølt. For det andre er bruken en annen. Dynamoen jobber mye mer i i lengre perioder. Dette fordi batteri banken er større og forbruket større i båt. Dermed jobber dynamoen tyngre og slitasjen større. Det kan imidlertid være mekaniske årsaker blant annet at det kan være grader på reim hjul. EKS rust Nå vil ikke jeg si så mye om 300 timer, men utfra min erfaring holder min reim godt over 300timer. Jeg har kun en reim og dynamo på 65 AMP. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Har en Yanmar 55 hk. Byttet reim etter 1500 timer da jeg samtidig ville skifte impeller. Alt var da 9-10 år gammelt. Båpde impeller og reim virket OK, så reima ligger som reservereim ombord. Impelleren var myk og fin i gummien, men ble skadet da jeg tok den ut, så den kastet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 kjører minst 1500 - 2000T for reimbytte. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hansi Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 kjører minst 1500 - 2000T for reimbytte. Sikkert ok men husk at det er forskjell på en strikkmotor og en motor på to - tre hundre hester som skal lade opp en batteribank på 400 - 500 amp + drive diverse pumper. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 (redigert) Kan ikke helt se at lading skal ha noe å si på slitasje. Hjulet går jo rundt enten den lader eller ikke. Og motstanden blir vel ikke større om den lader...eller er jeg absolutt helt på jordet? Spørs om det ikke er noe i det Hydrox nevnte. Feil grader på reima. Redigert 6.August.2007 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Motstanden blir større. Betydelig større faktisk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 (redigert) Og motstanden blir vel ikke større om den laderJoda, all energi som du tar ut av dynamoen + tap skal overføres via reima og det kan jo lett være bortimot en kW på en vanlig dynamo. Småmotorer (10-15 Hk og deromkring) kan stoppe på tomgang om dynamoen lader max. og større motorer hører en at jobber hardere på tomgang ved høy lading. Det viktigste er å ha reima korrekt strammet slik at du er sikker på at den ikke slurer. Tommelfingerreglen, slik andre har nevnt, er å kunne trykke reima inn 1 cm på det lengste strekket. Hvor stram reima skal være vil også variere fra motortype til motortype og er avhengig av størrelse på reimhjul og hvor stor del av omkretsen reima ligger an mot. Har vært borti biler der reima MÅ være så stram at du snaut nok kan trykke den inn en millimeter. 300 timer levetid synes jeg høres svært kort ut, det må bero på en konstruksjonsfeil... Redigert 6.August.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Jens_P Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Kan være greit å sjekke om remhjulene står på linje. Om dynamo er byttet eller har vært demontert kan det være mulig å få dette skjevt. I så fall slites reima raskere enn normalt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hilmar 2 Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 husk at det er forskjell på en strikkmotor og en motor på to - tre hundre hester d: jaja det er kansje en strikkmotor da Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Bützfleth Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Joda, all energi som du tar ut av dynamoen + tap skal overføres via reima og det kan jo lett være bortimot en kW på en vanlig dynamo. Småmotorer (10-15 Hk og deromkring) kan stoppe på tomgang om dynamoen lader max. og større motorer hører en at jobber hardere på tomgang ved høy lading. Se der! Dette viste jeg faktisk ikke så dette var jo interessant. Man lærer så lenge man lever. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 (redigert) Sjekk at bokstavkoden på reimene stemmer med orginalreimene til maskinen.Bokstavkodene på originalremmene har som regel ingenting med standarder på remmer å gjøre.Når det gjelder Kileremmer har man følgende standarder. "Gammeldags std" er Z (10mm), A (13mm), B(17mm), C (22m) D (32mm) og E (40mm) Nyere std S/XPZ S/XPA S/XPB S/XPC (Høyere og litt smalere 9,7mm 12,7mm etc.) overfører mer krefter. S=hele remmer X=koggede remmer eller remmer med tenner (også kalt F. Eks SPZX) På vifteremmer til bil og noe båt er det som regel brukt 10,5 og 12,5 De heter bare det + lengden og er ganske lik ovennevnte. Bokstavene angir bredden. I mange tilfeller blir det brukt feil bredde. I enda verre tilfeller blir det brukt feil skive på ene siden f.eks Z på dynamo og A på motor. Det kan gnage mye. Slitte skiver gnager også. Lagre som lugger kan det være. Som andre har nevnt er det veldig viktig at de står på linje. Det finnes lasermålere i handelen Da dette er standarder er det ikke vinkelen som er problemet men bredden. På variatorremmer finnes forskjellige vinkler men det brukes ikke her. Sist men ikke minst er det kvalitetsforskjell også på remmer Redigert 7.August.2007 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
The Gannet Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Sikkert ok men husk at det er forskjell på en strikkmotor og en motor på to - tre hundre hester som skal lade opp en batteribank på 400 - 500 amp + drive diverse pumper. Jeg som også bytter ved 1500 timer har en 330 amps batteribank og Sterling regulator som sørger for at min 90 amp dynamo lader minst 50 amp ved oppstart???? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 (redigert) Daffy og Jens P sier det meste. Dog er det av den største betydning at nymonterte remmer etterstrammes etter at de har gått seg til.Første etterstramming allerede etter en halv time. Den som aldri åpner motorlokket og aldri følger med må nok regne med å skifte remmer ofte. Redigert 7.August.2007 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Det har du nok rett i ja Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.