Jump to content

Propell til 1980 Yamaha 40 DE - hva betyr G?


Helge

Recommended Posts

Jeg ønsker av diverse årsaker å skaffe meg ny propell til min gamle Yamaha 40 DE :

- for å ha en reservepropell (den gamle/originale)

- den gamle propellen er litt slitt (mye avflasset lakk/korrodert/noen småhakk etc)

- Alene ombord (lett lastet båt) kommer turtallet opp i over maks anbefalt (5900) ved full gass og optimal powertrim

 

Dette siste med maks turtall ble først et tema etter montasje av en 3.parts powertrim fra CMC som medførte at jeg fikk 16 cm mer "setback" på motoren og kunne dermed heve motoren flere cm. Dette medførte i sin tur at jeg med optimal bruk av powertrim nå får mer fart på båten og med samme propell også mer turtall på motoren.

 

Jeg sjekket hva som står preget inn på baksiden av et av propellbladene: Jeg syntes det sto 113/9 X 12 6 men den lokale Yamahaforhandleren mente dette måtte være 113/8 X 12 G Hva G'en står for fikk jeg ikke vite i detalj utover at det visstnok hadde noe med innfestingen mellom propell og propellaksling å gjøre. Hemmelige Yamahagreier dette altså :lol: Forhandleren mente jeg burde gå opp til 11,1 X 13 G for å redusere turtallet noe (litt redusert areal/diameter, men økt stigning).

 

Men jeg måtte altså ha dette "G"-greiene for at propellen skulle passe på min motor?? Dette betyr kanskje at jeg ikke kan benytte propeller produsert av andre enn Yamaha det da? Noen som vet? Yamaha skal jo ha nesten dobbel pris for en 11,1 X 13 G propell i forhold til hva jeg må betale for en 11,1 X 13 Yamahatilpasset propell fra andre anerkjente propellfabrikanter :nonod:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bokstaven angir hva slags girhus etc. propellen passer til. Og G er da til 40,50 og F60. Neste steg opp blir K, passer 60hk opp til 130hk. Så kommer M, passer 150hk og oppover.

Du kan altså trygt kjøpe en uorg. propell fra f.eks Maritim. Har hatt 11 1/8x13G propellen på en Yamaha F40, og den hadde skikkelig godt grep i vannet og tålte mye heving og trim før den mistet taket. Hadde også en 11.1x12" fra Maritim, den fungerte helt fint, men hadde ikke samme finish og grep i vannet som den originale hadde.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bokstaven angir hva slags girhus etc. propellen passer til. Og G er da til 40,50 og F60. Neste steg opp blir K, passer 60hk opp til 130hk. Så kommer M, passer 150hk og oppover.

Takk for svar Ivar. Jeg fant til slutt ut dette etter en prat med en "gammel ringrev" på gamle påhengere generelt og Yamaha spesielt. Han kunne imidlertid ikke gi meg noe godt svar på hvorfor nesten alle nettbutikker ikke har lister som går lengre tilbake enn fra om med 1984 modell på Yamaha 40 Hk.....? Jeg var derfor usikker på om min 1980 modell trengte en annen propell og ble ekstra usikker da jeg ikke kjente til disse bokstavkodene for størrelsen på propellakslingen.

 

Har hatt 11 1/8x13G propellen på en Yamaha F40, og den hadde skikkelig godt grep i vannet og tålte mye heving og trim før den mistet taket. Hadde også en 11.1x12" fra Maritim, den fungerte helt fint, men hadde ikke samme finish og grep i vannet som den originale hadde.

Er du sikker på at dette mht grep i vannet bare skyldes foskjellen mellom Maritim/Solas vs Yamaha og ikke at propellene hadde en tomme forskjellig stigning og forskjellig diameter? Maritim fører vel Solas og med 12" stigning (som du antydet at du prøvde) har den vel 11,4 i diameter og ikke 11,1. Den Yamahapropellen du prøvde hadde vel dermed kanskje ikke bare 1" større stigning, men også litt mindre diameter enn Solas propellen?

 

Nå var det ikke primært propell fra Maritim jeg tenkte på som 3.part alternativ til Yamaha, siden en annen norsk butikk/nettbutikk selger Solas propeller 13 % under Maritim sin pris (990 mot 1120 (begge Solas) og videre til 2100 for Yamaha original). Om jeg til syvende og sist velger å prøve Solas skal jeg ha 11,1X13 som vil være tilnærmet identisk mht stigning og diameter i forhold til den Yamaha propell du referer til. Jeg må gå opp minst en tomme i stigning for å få maksturtallet litt ned.

Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt meget fornøyd med Solas Saturn stålpropeller. Denne koster ca 2500 på maritim, men jeg har sett den ned mot 2000 på nette. Dyrt ja, men den gav meg litt mer fart!

 

På min Honda 45 gav denne nesten 3 knop mer en en Solas aluminium :o) Med bedre aks og bedre fart på alle turtall var dette en innertier for meg!

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Ivar. Jeg fant til slutt ut dette etter en prat med en "gammel ringrev" på gamle påhengere generelt og Yamaha spesielt. Han kunne imidlertid ikke gi meg noe godt svar på hvorfor nesten alle nettbutikker ikke har lister som går lengre tilbake enn fra om med 1984 modell på Yamaha 40 Hk.....? Jeg var derfor usikker på om min 1980 modell trengte en annen propell og ble ekstra usikker da jeg ikke kjente til disse bokstavkodene for størrelsen på propellakslingen.

 

Tror det med listene først og fremst kommer av at de er utarbeidet i USA, der de har hatt et annet modellutvalg gjennom årene enn vi har hatt her.

F.eks så har min 60HK vært på markedet siden 86/87 i Norge, mens den på listene fra USA står at den kom i 92. De har også ofte andre navn, som Pro60/Pro70 f.eks.

 

Propellen jeg hadde var ikke en Solas, men det andre merket Maritim leverer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt meget fornøyd med Solas Saturn stålpropeller. Denne koster ca 2500 på maritim, men jeg har sett den ned mot 2000 på nette. Dyrt ja, men den gav meg litt mer fart! På min Honda 45 gav denne nesten 3 knop mer en en Solas aluminium :o) Med bedre aks og bedre fart på alle turtall var dette en innertier for meg!

Interessant innspill - hele 3 knop fra aluminium til stål høres unormalt mye ut (ca 1 til 1,5 knop er vel mer vanlig).... men det kan hende noe av forbedringen også skyldtes litt annen diameter eller stigning på propellen? Jeg burde vel strengt tatt prioritert stålpropell til min SP655 med Suzuki DF140 før jeg eventuelt skifter til stål på den lille speedbåten, men et sted må man jo begynne. Fart er imidlertid ikke den største mangelen på denne speedbåten da 40 Hk på en relativt lett liten 14 fot speedbåt gir god fart allerede :yesnod: Denne Sunwin 14 er meget lettplanende og "lettdrevet". Årsaken til at jeg tenker å kjøpe ny propell var mere ønsket om å gjøre om den gamle litt slitte fra 1980 til en reservepropell og så ikke minst få ned maks-turtallet på motoren litt nå etter at jeg monterte CMC powertrim/tilt.

 

Men da vet jeg følgende om priser: Solas alu 990, Yamaha alu 2100, Solas Saturn stål (et sted mellom 2000 og 2500). Da er det vel kanskje ingen grunn til å kjøpe Yamaha alu i alle fall slik at valget står mellom Solas Alu (ev. andre) som økoalternativet kontra stålpropell.

Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte ikke at en original Honda gir nesten 2 konop mer en Solas Alu begge med identisk turtall. Dermed er stål ikke så mye bedre en originalt for meg. Det skilller ca 1 -1,5 knop.

 

Men Solas aluminium er jeg mer skeptisk til. Den spann under akselerasjon og fikk ikke farten opp skikkelig.

 

Den beste måten er å få låne seg en propell. Husk å ha GPS klar under testing.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte ikke at en original Honda gir nesten 2 konop mer en Solas Alu begge med identisk turtall. Dermed er stål ikke så mye bedre en originalt for meg. Det skilller ca 1 -1,5 knop.

Oppfattet :seeya:

 

Men Solas aluminium er jeg mer skeptisk til. Den spann under akselerasjon og fikk ikke farten opp skikkelig.

Høres litt merkelig ut at det skal skille så mye mellom alu og stål fra samme fabrikant....?

 

Nå har ikke jeg noe erfaring med Solas alu propeller, men en av mine venner merket ingen forskjell mellom original propell og Solas alu som han kjøpte da originalpropellen ble ødelagt.

 

Den beste måten er å få låne seg en propell.

Det er nok ikke så lett for meg å få lånt en propell nei... :nonod: Denne båten ligger på feriestedet mitt 34 mil og flere fergeturer unna heimen så jeg er der bare ca 5 ganger i året. Nærmeste lokale forhandlere av påhengsmotorer (noen mil unna feriestedet) selger Tohatsu, Honda og Suzuki men ikke 3.parts propeller annet enn på bestilling om jeg ikke tar feil. Nærmeste Yamahaforhandler er flere mil og en fergetur unna feriehuset. Å få låne en "hyllevare" propell for å ta med på en ukes testing..... tja :confused:

 

 

Husk å ha GPS klar under testing.

DET har jeg alltid ved testing :yesnod: Med 3 båter og 3 små joller (alle med motor) vil jeg jo selvsagt vite hva de er gode for :lol:

Link to post
Share on other sites

Høres litt merkelig ut at det skal skille så mye mellom alu og stål fra samme fabrikant....?

 

De er ikke nødvendigvis spesielt like selv om de er av samme fabrikat, stålpropen har tynnere blad, og sikkert også mer aggressiv utforming med mer cupping m.m. Ting som gir bedre grep og mer løft.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

De er ikke nødvendigvis spesielt like selv om de er av samme fabrikat....

Neida, neida absolutt ikke, men jeg syntes likevel 3 knop i forskjell var overaskende (uvanlig?) mye da jeg har hatt inntrykk av at ca 1 knop forskjell har vært mest vanlig(?) når folk skifter fra alu til stål.

Link to post
Share on other sites

Snakket med den norske forhandleren av Michigan propeller (bla.a. Ballistic stålpropell) litt før 3 i dag for å få priser på aktuelle stålpropeller til både min Suzuki DF140 og min gamle Yamaha 40. Det var nok litt høyere priser enn stålpropell hos Maritim ja :lol: , men ikke så veldig avskrekkende egentlig. Men selgeren presiserte at de nedtonet dette med fartsøkning pga stålpropell og fokuserte mer på effektiviteten til stålpropellene mht grep i vannet, akselerasjon, optimalt turtall og mindre risiko for å suge luft i svingene enn med aluminium. Han jeg snakket med sa at de valgte å ikke fokusere så mye på fartsøkning for... "ellers ville for mange kunder blir skuffet".

 

Får vel gå en runde til i tenkeboksen her før jeg bestemmer meg :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...