Jump to content

Lanterneføring.


jat

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Viking 28 og skal ha storrengjøring på det elektriske.

Er det tillatt med side lanterner og 1 rundt lysende i topp, eller må jeg ha topp og akterlanterne.

 

I læreboka "stø kurs" står det at jeg må ha full lanterneføring, mens jeg har sett andre steder at det er godkjent med 1 rundtlysende på motorbåter under 12m.

 

mvh

JAT.

Link to post
Share on other sites

Praktisk tilnærming; jeg har akterlanterne - som er "gjemt" under gummibåten i daviter, og topplaterne. Oppe topplanterne en rund ankringslanterne. Det mest praktiske for min del er å ha alle lysende. Den hvite topplaterne og ankerlanterne vil vel på avstand se ut som en og samme lanterne ettersom de sistter oppå hverandre, og akterlanterne vil kun lyse under gummibåten og ha begrenset synlighet.

 

Er dette tillatt? Må jeg demontere akterlanterne og den ikke-runde topplantera for å følge boka?

Link to post
Share on other sites

I læreboka "stø kurs" står det at jeg må ha full lanterneføring, mens jeg har sett andre steder at det er godkjent med 1 rundtlysende på motorbåter under 12m.

Det er nok riktig at på båter under 12 m kan man ha rundtlysende.

 

Forskriften er her (nr 20-30): sjøveisreglene

Straffen er beskrevet her: forskrift om forenklet forelegg i småbåtsaker

Link to post
Share on other sites

men da har man også vikeplikt for alle andre som har "normal" lanterneføring !!!!!!!!!

Nå blander du vel sammen? Vikeplikten for alle andre gjelder vel for robåter og småjoller som KUN fører en rundtlysende hvit. Jat har jo sidelanterner i tillegg og omfattes ikke av dette.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...