jat Startet 6.August.2007 Link til dette innlegget Startet 6.August.2007 Hei. Har en Viking 28 og skal ha storrengjøring på det elektriske. Er det tillatt med side lanterner og 1 rundt lysende i topp, eller må jeg ha topp og akterlanterne. I læreboka "stø kurs" står det at jeg må ha full lanterneføring, mens jeg har sett andre steder at det er godkjent med 1 rundtlysende på motorbåter under 12m. mvh JAT. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 6.August.2007 Link til dette innlegget Svart 6.August.2007 Rundtlysende og sidelanterner holder. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Kjell E Svart 6.August.2007 Link til dette innlegget Svart 6.August.2007 Og setter du den rundtlysende topplanternen på egen bryter får du en ankerlanterne på kjøpet alldeles gratis. Mvh. Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Worry II Svart 6.August.2007 Link til dette innlegget Svart 6.August.2007 Ja, for vi kan jo ikke sette lanterne under jolla som heises opp på daviter ! Topplanterne er nok tingen ! Sitér dette innlegget Link to post
jat Svart 7.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 Takk. Da blir det rundtlysende topplanterne. Akterlanterna hadde uansett blitt gjemt bak jolla. JAT Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 Praktisk tilnærming; jeg har akterlanterne - som er "gjemt" under gummibåten i daviter, og topplaterne. Oppe topplanterne en rund ankringslanterne. Det mest praktiske for min del er å ha alle lysende. Den hvite topplaterne og ankerlanterne vil vel på avstand se ut som en og samme lanterne ettersom de sistter oppå hverandre, og akterlanterne vil kun lyse under gummibåten og ha begrenset synlighet. Er dette tillatt? Må jeg demontere akterlanterne og den ikke-runde topplantera for å følge boka? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 I læreboka "stø kurs" står det at jeg må ha full lanterneføring, mens jeg har sett andre steder at det er godkjent med 1 rundtlysende på motorbåter under 12m. Det er nok riktig at på båter under 12 m kan man ha rundtlysende. Forskriften er her (nr 20-30): sjøveisreglene Straffen er beskrevet her: forskrift om forenklet forelegg i småbåtsaker Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 Båter under12m kan ha rundtlysende, men da har man også vikeplikt for alle andre som har "normal" lanterneføring !!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 men da har man også vikeplikt for alle andre som har "normal" lanterneføring !!!!!!!!! Nå blander du vel sammen? Vikeplikten for alle andre gjelder vel for robåter og småjoller som KUN fører en rundtlysende hvit. Jat har jo sidelanterner i tillegg og omfattes ikke av dette. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hilmar 2 Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 Hvorfor er så mange båter med bare Akter og sidelanterner. Eller at folk kjører med ankerlanterne under kjøring? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Slagskibet Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 De slår antagelig av topplanterna pga gjenskinn i dekket. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 Nå blander du vel sammen? Vikeplikten for alle andre gjelder vel for robåter og småjoller som KUN fører en rundtlysende hvit. Jat har jo sidelanterner i tillegg og omfattes ikke av dette. Ja, det har du rett i. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 De slår antagelig av topplanterna pga gjenskinn i dekket. Det er isåfall en særdeles dårlig unnskyldning! Folk har klart å løse slikt før. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hilmar 2 Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 folk kjører både med anker topp og akter lanterne. hvorfor gjør dem det??? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sjøtummel Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 Hvorfor er så mange båter med bare Akter og sidelanterner. Seilbåter? Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 7.August.2007 Link til dette innlegget Svart 7.August.2007 Hvorfor er så mange båter med bare Akter og sidelanterner. De vil så VELDIG gjerne være seilbåt Mvh Trygve Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 folk kjører både med anker topp og akter lanterne.hvorfor gjør dem det??? Jeg har ikke gjort det ennå - men tror jeg vil begynne med det da akterlanterne er lite synlig under en gummibåt i daviter. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Seilbåter? nei Motorbåter!!! Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.