Jump to content

Dieselforbruk -> AQAD41P 200 Hk .


Peec

Recommended Posts

Hei,

 

Da har 'vi' kjøpt oss NY båt etter flere år med tekningstid og leting på Finn og Baatnett etc.

 

Nå holder båten på å bli klargjort for oss, og derfor har jeg lyst å gjøre noe samtidig mens jeg venter til at den skal bli klar.

 

 

Ok da starter jeg litt 'ontopic'.

 

Jeg holder på å lage en "båt-side" som da skal være på en bærbar PC i den nye båten ( laget i PHP foresten ). Jeg er komt veldig langt og holder nå på å legge inn data om forksjellige ting.

 

Ontopic:

Motoren er en Volvo Penta AQAD41P 200 HK Duoprop. 2003 mod.

Da er jeg kommet til motoren, jeg må ha data om hvor mye "Liter/ i timen" , den bruker på så og så mye turtall .

Er det noen som har data om dette?

 

 

Litt lettere og se det slik.

F.eks.

3200 omdr. -> 30 liter / i timen

 

 

Men...

Er det kanskje en formel på dette instedet ? Så er noenlunde riktig ? :)

 

 

 

Denne siden blir sikkert lagt ut som et opensource prosjekt etterpå så da har alle en fin side til sin egen båt :] Men dette må være i seinere tid, fordi siden er litt "hardcoded" akkurat nå :]

Link to post
Share on other sites

Har sjølv to stk 41p. Riktignok på aksling, men det skulle vel ikke bety så mye. Vannlegvis går eg på 3200 omdr. og forbruket er da på 27-28 l pr time så rekner du 30 er du på den sikre sida. Ellers vil eg si at å rekne forbruk pr time er noko tull og burde vert avskaffa ein gang for alltid. Forbruk reknes i liter pr nautisk mil. Da har ein noko som er handfast og likt for alle.

Link to post
Share on other sites

Her er litt info om 41 motoren som gir en grei pekepinn på forbruket.. Dette er sakset fra Volvos egen brosjyre og det er den stiplede linjen en skal se på siden den er for normal propeller. Det er diagram både for work og pleasure.. det er den nederste kurven som gir en indikasjon på forbruket ombord i en båt

41.jpg

 

 

Vi du ha uttatt effekt av motren ved de samme turtall så finner du det under, stiplet linje

41a.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er litt info om 41 motoren som gir en grei pekepinn på forbruket.. Dette er sakset fra Volvos egen brosjyre og det er den stiplede linjen en skal se på siden den er for normal propeller. Det er diagram både for work og pleasure.. det er den nederste kurven som gir en indikasjon på forbruket ombord i en båt

41.jpg

Vi du ha uttatt effekt av motren ved de samme turtall så finner du det under, stiplet linje

41a.jpg

 

Tusen takk! Akkurat det jeg lette etter :)

Takk til andre også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...