Jump to content

Propell til Marex 27 Suncruiser med AQAD40B


Kiwi

Recommended Posts

Har en Marex 27 Suncruiser med AQAD40B motor (165 Hk). Planende båt. Utstyrt med et 280 SP drev (usikker på utvekslingen her). Båten veier ca 3500 kg. I h.h.t. spesifikasjonene fra Marex så skal båten klare 21-22 knop med denne motoren, selv om jeg i beste fall kun har klart 19 knop. Frem til nå har jeg benyttet en 16x15 propell, men etter at jeg var uheldig og traff sten i ferien så måtte jeg skaffe tilveie en ny propell. Det eneste som var å oppdrive på kort varsel var en 15x15. Med denne klarer jeg max 12 knop ved max turtall. Fra forrige eier så fulgte det med en 16x17 propell (defekt), og jeg vil anta at denne har vært benyttet tidligere.

 

Jeg skal nå bytte ut den midlertidige 15x15 propellen, og det store spørsmålet er om jeg burde bytte til min tidligere 16x15 propell, eller om jeg skulle gå tilbake til den som trolig har vært brukt før min tid (16x17).

 

Det hører med til historien at 40B-motoren har max turtall på 3600. Jeg har imidlertid aldri oppnådd noe høyere enn 3300. Etter at jeg monterte 15x15 propellen så hadde jeg forventet en økning av turtallet, men fortsatt oppnådde jeg ikke noe mer enn 3300. De nevnte hastigheter er dermed oppnådd ved samme max turtall.

Redigert av Kiwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har mest sannsynlig mangel på luft eller diesel hvis ikke båten din er veldig grodd under. Feilsøking : kjør med tanklokket av for å sjekke om lufting til tank er ok, eller med motorromsluka åpen. Sjekk dieselfilter eller filter(sil) på stigerøret. Hvis ikke det hjelper må man gå grundigere til verks :headbang:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Når jeg gir "bånn gass" så har jeg følelsen av at dersom jeg kunne ha dyttet spaken enda lenger fremover, så ville jeg ha kunnet komme enda lenger opp i turtall. Slik det er nå, så stopper spaken imot festeplaten i dashbordet. Kan det være slik at gasswiren strekker seg over tid? Er det mulig å justere denne wiren?

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke prøve deg på en 15" x 17" da?og prøve og få til en deal på å få byttet den om det ikke skulle funke?? Det fikk jeg til på progress i Oslo...! Jeg har samme båt som deg, og når jeg hadde gamlemotoren på 160 hk var det 16 " 17" som funket best, men jeg hadde en annen utveksling på drevet. (hadde V8 diesel og 1:1,61 utv)

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det hører med til historien at 40B-motoren har max turtall på 3600. Jeg har imidlertid aldri oppnådd noe høyere enn 3300. Etter at jeg monterte 15x15 propellen så hadde jeg forventet en økning av turtallet, men fortsatt oppnådde jeg ikke noe mer enn 3300. De nevnte hastigheter er dermed oppnådd ved samme max turtall.

 

Alarmen går :eek: Forskjellen på disse propellene skulle gitt en økning på 1000 omdr. sånn omtrent....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Amalie, jeg har nok en AQAD, ja - med ladeluftkjøler og 165 Hk. Men som jeg nevnte tidligere - jeg skal ta en nærmere sjekk om jeg får fullt pådrag på gasswiren. Motoren ellers er helt topp. Starter på første slaget, går som en klokke og ryker så godt som ingen ting

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...