Jump to content

Propell til Marex 27 Suncruiser med AQAD40B


Kiwi

Recommended Posts

Har en Marex 27 Suncruiser med AQAD40B motor (165 Hk). Planende båt. Utstyrt med et 280 SP drev (usikker på utvekslingen her). Båten veier ca 3500 kg. I h.h.t. spesifikasjonene fra Marex så skal båten klare 21-22 knop med denne motoren, selv om jeg i beste fall kun har klart 19 knop. Frem til nå har jeg benyttet en 16x15 propell, men etter at jeg var uheldig og traff sten i ferien så måtte jeg skaffe tilveie en ny propell. Det eneste som var å oppdrive på kort varsel var en 15x15. Med denne klarer jeg max 12 knop ved max turtall. Fra forrige eier så fulgte det med en 16x17 propell (defekt), og jeg vil anta at denne har vært benyttet tidligere.

 

Jeg skal nå bytte ut den midlertidige 15x15 propellen, og det store spørsmålet er om jeg burde bytte til min tidligere 16x15 propell, eller om jeg skulle gå tilbake til den som trolig har vært brukt før min tid (16x17).

 

Det hører med til historien at 40B-motoren har max turtall på 3600. Jeg har imidlertid aldri oppnådd noe høyere enn 3300. Etter at jeg monterte 15x15 propellen så hadde jeg forventet en økning av turtallet, men fortsatt oppnådde jeg ikke noe mer enn 3300. De nevnte hastigheter er dermed oppnådd ved samme max turtall.

Edited by Kiwi (see edit history)
Link to post

Du har mest sannsynlig mangel på luft eller diesel hvis ikke båten din er veldig grodd under. Feilsøking : kjør med tanklokket av for å sjekke om lufting til tank er ok, eller med motorromsluka åpen. Sjekk dieselfilter eller filter(sil) på stigerøret. Hvis ikke det hjelper må man gå grundigere til verks :headbang:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Når jeg gir "bånn gass" så har jeg følelsen av at dersom jeg kunne ha dyttet spaken enda lenger fremover, så ville jeg ha kunnet komme enda lenger opp i turtall. Slik det er nå, så stopper spaken imot festeplaten i dashbordet. Kan det være slik at gasswiren strekker seg over tid? Er det mulig å justere denne wiren?

Link to post

Toppfart er nok oppgitt ved ideelle forhold. Jeg tipper du har en mye tyngre båt enn den var opprinnelig. Hva med å finne den rette vekten og få beregnet propell hos f. eks maritim eller sleipner

Link to post

Kan du ikke prøve deg på en 15" x 17" da?og prøve og få til en deal på å få byttet den om det ikke skulle funke?? Det fikk jeg til på progress i Oslo...! Jeg har samme båt som deg, og når jeg hadde gamlemotoren på 160 hk var det 16 " 17" som funket best, men jeg hadde en annen utveksling på drevet. (hadde V8 diesel og 1:1,61 utv)

Lykke til.

Link to post
Det hører med til historien at 40B-motoren har max turtall på 3600. Jeg har imidlertid aldri oppnådd noe høyere enn 3300. Etter at jeg monterte 15x15 propellen så hadde jeg forventet en økning av turtallet, men fortsatt oppnådde jeg ikke noe mer enn 3300. De nevnte hastigheter er dermed oppnådd ved samme max turtall.

 

Alarmen går :eek: Forskjellen på disse propellene skulle gitt en økning på 1000 omdr. sånn omtrent....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Hei. Båten din skal originalt veie 3000 kg iht brosjyren. Så du har vel 500 kg "for mye" eller fått oppgitt feil vekt. Er du sikker på at det er en AQAD? Infoen du oppgir kunne indikere at det er en AQD (130HK).

/Amalie

Edited by Amalie (see edit history)

_

 

Link to post

Amalie, jeg har nok en AQAD, ja - med ladeluftkjøler og 165 Hk. Men som jeg nevnte tidligere - jeg skal ta en nærmere sjekk om jeg får fullt pådrag på gasswiren. Motoren ellers er helt topp. Starter på første slaget, går som en klokke og ryker så godt som ingen ting

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...