Kiwi Startet 6.August.2007 Del på Facebook Startet 6.August.2007 (redigert) Har en Marex 27 Suncruiser med AQAD40B motor (165 Hk). Planende båt. Utstyrt med et 280 SP drev (usikker på utvekslingen her). Båten veier ca 3500 kg. I h.h.t. spesifikasjonene fra Marex så skal båten klare 21-22 knop med denne motoren, selv om jeg i beste fall kun har klart 19 knop. Frem til nå har jeg benyttet en 16x15 propell, men etter at jeg var uheldig og traff sten i ferien så måtte jeg skaffe tilveie en ny propell. Det eneste som var å oppdrive på kort varsel var en 15x15. Med denne klarer jeg max 12 knop ved max turtall. Fra forrige eier så fulgte det med en 16x17 propell (defekt), og jeg vil anta at denne har vært benyttet tidligere. Jeg skal nå bytte ut den midlertidige 15x15 propellen, og det store spørsmålet er om jeg burde bytte til min tidligere 16x15 propell, eller om jeg skulle gå tilbake til den som trolig har vært brukt før min tid (16x17). Det hører med til historien at 40B-motoren har max turtall på 3600. Jeg har imidlertid aldri oppnådd noe høyere enn 3300. Etter at jeg monterte 15x15 propellen så hadde jeg forventet en økning av turtallet, men fortsatt oppnådde jeg ikke noe mer enn 3300. De nevnte hastigheter er dermed oppnådd ved samme max turtall. Redigert 6.August.2007 av Kiwi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Du har mest sannsynlig mangel på luft eller diesel hvis ikke båten din er veldig grodd under. Feilsøking : kjør med tanklokket av for å sjekke om lufting til tank er ok, eller med motorromsluka åpen. Sjekk dieselfilter eller filter(sil) på stigerøret. Hvis ikke det hjelper må man gå grundigere til verks Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kiwi Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Når jeg gir "bånn gass" så har jeg følelsen av at dersom jeg kunne ha dyttet spaken enda lenger fremover, så ville jeg ha kunnet komme enda lenger opp i turtall. Slik det er nå, så stopper spaken imot festeplaten i dashbordet. Kan det være slik at gasswiren strekker seg over tid? Er det mulig å justere denne wiren? Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Toppfart er nok oppgitt ved ideelle forhold. Jeg tipper du har en mye tyngre båt enn den var opprinnelig. Hva med å finne den rette vekten og få beregnet propell hos f. eks maritim eller sleipner Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 sjekk fullgassanslaget på dieselpumpa..se om du får full gass. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kiwi Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Ja, jo.... sikkert ikke dumt det du foreslår der, Høvdingen. Men... har du noe gode tips om hvordan finne vekten på båten? Veie den? Hvordan? (hvor?) Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Lastebiler har ofte mulighet for å regne ut vekta. (prosentvis belastning av kranen) Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Kan du ikke prøve deg på en 15" x 17" da?og prøve og få til en deal på å få byttet den om det ikke skulle funke?? Det fikk jeg til på progress i Oslo...! Jeg har samme båt som deg, og når jeg hadde gamlemotoren på 160 hk var det 16 " 17" som funket best, men jeg hadde en annen utveksling på drevet. (hadde V8 diesel og 1:1,61 utv) Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Det hører med til historien at 40B-motoren har max turtall på 3600. Jeg har imidlertid aldri oppnådd noe høyere enn 3300. Etter at jeg monterte 15x15 propellen så hadde jeg forventet en økning av turtallet, men fortsatt oppnådde jeg ikke noe mer enn 3300. De nevnte hastigheter er dermed oppnådd ved samme max turtall. Alarmen går Forskjellen på disse propellene skulle gitt en økning på 1000 omdr. sånn omtrent.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Amalie Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 (redigert) Hei. Båten din skal originalt veie 3000 kg iht brosjyren. Så du har vel 500 kg "for mye" eller fått oppgitt feil vekt. Er du sikker på at det er en AQAD? Infoen du oppgir kunne indikere at det er en AQD (130HK). /Amalie Redigert 8.August.2007 av Amalie (see edit history) Sitér dette innlegget _ Link to post
Kiwi Svart 8.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2007 Amalie, jeg har nok en AQAD, ja - med ladeluftkjøler og 165 Hk. Men som jeg nevnte tidligere - jeg skal ta en nærmere sjekk om jeg får fullt pådrag på gasswiren. Motoren ellers er helt topp. Starter på første slaget, går som en klokke og ryker så godt som ingen ting Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.