Jump to content

Oppførsel på sjøen


Beining

Recommended Posts

Nå ser det enderlig ut som jeg har fått skaffet meg en ny båt, noe som er veldig hyggelig, MEN.

 

Jeg var ute i dag og kjørte gjennom Middags-bukta rundt 15 tiden.

En kammerat og meg puttrer sagte gjennom bukta og har lagt båten på 4,5knop (Gps) og da er det noen båter som kjører fortere enn meg (ser de drar litt ifra)

Så plutselig er det en mann (brun nøtt med litt mave) som plutselig vifter nedover med armen og viser fem fingre.

Jaja tenkte jeg, sikkert en som skal hilse til noen eller et eller annet.

Men, neida, i det jeg passerer skriker han "j**la idiot, har du aldri kjørt båt før eller?" osv... osv...

Var nesten så jeg trodde han skulle følge etter meg.

Jeg ble jo litt forfjamset av hele greia, så jeg fikk ikke kommet med et "motangrep".

Han eier ikke bukta selv om han har en 3* fot Havaria motorbåt spørr du meg.

 

Det jeg stusset over i ettertid, hvorfor skriker han sånne ting til meg og ikke de andre?

Jo, fordi jeg er 16år og en liten "sneip" som sikkert ikke har peilig på noen ting(nå skal det sies at jeg har blitt oppvokst med båt og kjørt båt selv i 5 år, alt fra 10fotere til store seilbåter)

 

Hva er dette for en slaks oppførsel?

Altså ikke missforstå, jeg bryr ikke veldig om det, men jeg synes at skal man først skrike "j**la idiot" så skal man faktisk gjøre det til de som "fortjener det" og ikke de som ligger under 5 knop bare fordi at jeg er ung.

 

Foresten så er det veldig få som hilser synes jeg nå.

 

Ellers: Veldig deilig å være tilbake på sjøen igjen for første gang i år, været var nyderlig og vannet var varmt!

 

PS: Jeg håper du som gjorde dette i dag leser dette innlegget.

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert vedkommende reagerte på farten men hekksjøen.Noen kan kjøre i 10 knop, mens andre lager større hekksjø i 4 knop.Det er hekksjøen som er irriterende ikke farten,for båter som ligger fortøyd. Hvet ikke om dette er tilfelle her men gjetter av erfaring.

Link to post
Share on other sites

Det jeg stusset over i ettertid, hvorfor skriker han sånne ting til meg og ikke de andre?

Jo, fordi jeg er 16år og en liten "sneip" som sikkert ikke har peilig på noen ting

 

Jeg er, dessverre, redd for at du er inne på noe her! Å dømme etter bildet av båten (?) i avataren og din opplysning om 4,5 knop målt på gps og andre voksne som kjørte fortere enn deg så tyder det på at det var noen fordommer mot ungdom generelt som kom til uttrykk her.

 

Du hadde vel, grovt sett, tre måter å reagere på:

 

1. ignorere det hele og bare kjøre videre

 

2. ta igjen

 

3. kjøre bort til ham og høflig spørre om det var noe du kunne hjelpe med. Hvis han da hisser seg opp så gjør høflig oppmerksom på at du har sett og respektert fartsgrensen på 5 knop og dette viser ogspå din gps og at du samtidig har forvisset deg om at du lager hekkbølger som er så små at den ikke burde volde noen noe bry. Gi ham også gjerne komplimenter for en flott båt!

 

Velger du alt. 2 så vil du bare bekrefte hans fordommer og gi ham "vann på mølla", men svelger du 3. så vil han kanskje (om ikke annet så i ettertid) innse at han kanskje tok litt feil og at det faktisk finnes ungdom som både er høflige og fornuftige!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for støtten!

 

I går kjørte jeg en Nordkapp 16 (så avatar bildet stemmer desverre ikke) men kan ikke si at den lager så veldig mye hekksjø.

Vi hadde heller ikke på musikk eller skrek og skrålet i det hele tatt.

 

Men det er nok rett og slett min unge alder.

Det som er synd var at jeg ikke rakk å reagere, og gjordt sånn som du sa Mouche.

 

Nå får jeg nesten dra til marinaen en tur.

 

Ship o´ Hoy!

Fred ut båtvenner!

Skipper skuteløs

Link to post
Share on other sites

Desverre får jeg vel si så er det mye fordommer ovenfor ungdommer på sjøen

enkelte tror vist at bare fordi man er tenåring så kjører men alltid på full fart

Men ofte er det de samme som roper høyest som lager de største hekkbølgene er i allefall mine oppservasjon (dog ingen regler uten unntak)

så du får nok bare ta slike komentarer fra middelaldrene menn som meg selv med en liten klype salt det kan jo hende at han ikke hadde en like fin dag på sjøen som du hadde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...