Jump to content

Problem med innhaling av Furlex rulle-genoa

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

På søndag så fikk jeg og min familie følgende skrekkopplevelse:

Vi gikk ut i moderat vind med bare rulle-forseil oppe. Har gjort dette før da vi har følt oss trygge på at vi kan reve enkelt (vi er nybegynnere). En stund etter økte vinden til stiv kuling, og vi ville rulle inn litt av seilet. Da opplevde vi at "Furlex-boksen" som omkapsler innhalingstauet hadde gått noen runder rundt sin egen akse og tatt innhalingstauet med på turen. Det var derfor umulig å få rullet inn genoaen :sad:

Jeg gikk rett imot vinden for motor, dette for å hindre for mye krenging. Støyen fra vibrasjonen i seilet var ekstrem, og jeg var sikker på at alt kom til å revne. :cryin: Eneste løsning var å komme seg frem på dekk og hjelpe "Furlex-boksen" tilbake til opprinnelig posisjon, og på denne måten få strukket ut innhalstauet igjen. Jeg gir rattet til kona og gjør meg klar til å gå frem. Men vinden er sterk, og kona klarer ikke å styre opp imot, og vi får en ukontrollert og ubehagelig krengning imens jeg haster tilbake til styreposisjonen. Vi er nå igjen rettet opp imot vinden, men jeg forstår at jeg ikke kan forlate styreposisjonen. Gode råd er nå dyre for oss nybegynnere. Mens minste ungen gråter får jeg instruert kona og hun går frem, legger seg på magen og får rotert "Furlex-boksen" tilbake. Jeg strammer så opp innhalingstauet og ber kona komme bak igjen. Så får jeg dratt inn seilet. Alt endte bra, men vi fikk en støkk som vi kjennte langt ned i magen. :nonod:

Så til problemets opprinnelse:

Skal det være mulig for "Furlex-boksen" å snurre rundt sin egen akse? Er det noe hos meg som kanskje er feilmontert? Jeg kan jo selvsagt slakke etter forsiktig, og med en viss motstand, slik at dette ikke skjer. Men hvor er sikkerheten i dette om tauet glipper og "Furlex-boksen" snurrer tauet med seg igjen?

Har bare erfaring med min egen CDI rulleforseil, som jeg installerte sev. Ut fra denne erfaringen virker det for meg at boksen din er feilmontert. Den skal kunne monteres i ulike posisjoner slik at den passer til hvordan tauet føres bak på akkurat din båt, men når den så er montert så skal den ikke kunn dreie seg vekk.

Skjønner godt at dere ble litt skremt. Men viktigste erfaring burde være: flest mulig personer om bord burde kunne håndtere ulike oppgaver ved båten.

Nå skriver du ikke noe om hvilken type Furlex du har, men ihvertfall den jeg har (tror den heter 100S) er det en "klemme" under selve spolen som holder rundt bunnen av staget.

Dårlig forklaring, men gå inn på denne: http://www.seldenmast.com/ebrochures/ENG/index.cfm

Se nederst på side 109. Rett over den røde sirkelen, under spolen, er den klemmen jeg prøver å forklare... Men dette gjelder altså Furlex S (Standard)

Lagt til:

Bedre link: Manual Furlex 200/300

Se øverst på side 22, figur 4.3.f. Dette gjelder tilsynelatende for Furlex 100/200/300S

Redigert av Falk (see edit history)

Hei

var rulle linen låst da dette skjedde ? På min furlex rulle er linen akkurat lang nok til og rulle seilet helt ut og

på enden en stopp knopså linen ikke kommer lenger ut ,da trodde jeg ikke dette kunne skje. Jeg var også ute på

søndag og det blåste ganske bra en stund.Håper dere får mange fine turer med båten :yesnod: og ikke ble for skremt

:sailing:

Rullelinen var ikke låst nei. Jeg skulle ha ut hele genoaen og lot derfor rullelinen løpe ut fritt....

Takker for gode tips.

Falk; Skal sjekke opp skruen som de viser til på fig. 4.3.f - Denne er nok løs hos meg, eller kanskje den har fallt av.

sawadee; Å sette en knute på tauet var en enkel og god sikring. Veldig bra.

Rullelinen var ikke låst nei. Jeg skulle ha ut hele genoaen og lot derfor rullelinen løpe ut fritt....

Selv om det blåser lite når du ruller ut forseilet, bør du holde igjen litt slik at innrullingstauet legger seg passe stramt på rullen. Er det veldig løst, vinden tar seg kraftig opp og du må bruke litt makt på å rulle inn vil du oppleve at tauet skjærer seg gjennom "kveilen" på rulla. For det første så setter det seg fast og for det andre så har tauet nå tak i innerste del av rullen. Mye mindre diameter enn om tauet hadde virket på hele kveilen.

The Gannet;

Det er jo helt logisk det du sier, men som nybegynner (innen seiling) så er det ikke enkelt å komme på slikt selv. Har lest noen teori-bøker innen seiling, men kan ikke huske at dette har vært nevnt. Derfor er det bra at vi har forum som dette å ty til. Takker for tips. :smiley:

Selv om det blåser lite når du ruller ut forseilet, bør du holde igjen litt slik at innrullingstauet legger seg passe stramt på rullen. Er det veldig løst, vinden tar seg kraftig opp og du må bruke litt makt på å rulle inn vil du oppleve at tauet skjærer seg gjennom "kveilen" på rulla. For det første så setter det seg fast og for det andre så har tauet nå tak i innerste del av rullen. Mye mindre diameter enn om tauet hadde virket på hele kveilen.

Hei,

hvordan løser du dette i praksis?

Jeg drar gjerne genuaen ut uten bruk av winch, og prøver å bremse revelinen ved å legge den under foten, slik at den blir stram, men dette er ikke alltid like enkelt. Finnes der en smartere teknikk?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Jeg forsøker også å holde innrullings/reve -linen litt igjen ved utrulling av genoan.... er det litt vind og fare for alt ruller ut så holder rorkvinnen litt igjen på linen mens jeg drar ut genoan..

Jeg har også en knute på i enden på line slik at den ikke forsvinner...

Men det kan være rikitg så slitsomt å reve i stiv kuling på slør.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det kan av og til være nødvdnig siden det var så hersens "trangt" der jeg seilte ( i "Tonerleia" ved Såstein).... kunne ikke vende båten opp i vindøyet og var nødt til å dra inn en liten meter til slik at jeg kun hadde et par meter ute på genoan... før jeg gikk over Rognsfjorden, da ble rullet inn litt under slør.... og det var slitsomt nok det, men dette er ikke normal praksis nei..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Har opplevd det samme, en knute på linen posisjonert slik at den stopper i clam'en akkurat når seilet er rullet helt ut, er sikkert en bra løsning som beskrevet over. Jeg løste problemet med å feste en taustump mellom trommelen og pushpit'en. Kontrolert/litt bremset utrulling er imidlertid den beste metoden....

TMS

Var ute for det samme selv på min første båt med rulleseil. Heldigvis ikke så mye vind og seilet var helt rullet ut så var jo bare å ta det ned ved å løsne fallet. Cluet var da også at jeg ikke holdt igjen på linen så denne "rotet" seg på trommelen. Aldri hatt problemet igjen.

Messepiken;

Det blir sjelden til at en leser bruksanvisningen på alt utstyr ombord før en tar båten i bruk. Hadde faktisk tenkt å sette meg ned med bruksanvisningen ikveld, om jeg ikke fikk noe svar her i dette forumet....men det behøver jeg ikke nå etter å ha fått flere gode svar.

Selbadus;

Er ikke så sikker på at seilet hadde kommt ned bare ved å løsne fallet i den vindstyrken vi opplevde? Jeg kunne som tidligere nevnt ikke forlate roret, og sende kona ut på baugen for å hale ned genoaen i den vindstyrken hadde ikke gått bra.

Jeg skal se til at jeg aldri får dette problemet igjen jeg heller.

Ikke undervurder din kone. Vi har ALLTID sikkerhetsliner på oss, uansett vær og uansett hvor vi befinner oss utenfor luka ombord.

Jeg sender alltid blondinen på dekk. Sist hun gjorde det var på vei mot Thyborøn i 15 m/s og høy sjø. Så lenge du med hjelp av kraftig motor holder båten i vindøyet, så vil genoaen komme raskt ned.

Vi har også stativ rundt masta til å stå i. Dette reduserer faren for å bli kastet mot noe hardt....

Men strengt tatt er det vel tyngre arbeid å dra ned en genoa, enn å styre båten, så du burde kanskje gitt henne et nytt forsøk på å styre. "Sikt mot vinden" er ikke veldig komplisert, bare selvtilliten er iorden. Og den kommer etterhvert. I slike situasjoner er det dessuten god hjelp i å ha motoren i gang, men det hadde dere kanskje?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Har opplevd det samme selv. Dette var også i frisk vind. Under forsøk på å rulle inn et par omdreininger ble dekslet rundt linetrommelen vridd i en S form helt ut av stilling og lineføreren for lina sto fremover. Lina skar seg inn mellom deksel og trommel og satte seg helt fast og vi kunne hverken rulle ut eller inn. Medførte selvfølgelig mye kaos og vi fikk tilslutt seilt oss opp i le av ei øy slik at vi kunne få ned seilet.

Feilen var trolig den skruen som klemmer låseblokka (del 21 i manualen) for deksel og lineføren ikke var satt stramt nok. Den skal holde det hele i stilling og klemmer rundt nedre del av staget.Denne må sjekkes flere ganger i løpet av av sesongen da en delvis utrullet genoa som hverken kan rulles inn eller ut kan være farlig for en feriebåt med to voksne ombord.

Hadde Harken på min forrige båt. Den var det ikke så mye kluss med som med Furlex. Totalt opplever jeg furlex som komplisert og upålitelig. Flere av skruene har også løsnet og da jeg skulle kjøpe nye skruer av en seilmaker i Oslo kostet hver skrue over 100 kr pr stk.

Hvis jeg noen gang skal kjøpe ny båt igjen ville jeg prøve å få en annen fabrikat som f. eks det franske Profurl eller lignene som virker mer idiotsikker i oppbyggingen.

Redigert av rhea (see edit history)

Etter å ha lest denne tråden så må jeg nok sjekke furlexen min litt... kan være greit at dette er som det skal... nyttig med slike tråder... så lenge man kan lære av andres "feil"

Herman;

Jeg startet motoren da jeg gikk opp imot vinden. "Sikt mot vinden" var faktisk tungt, det må jeg selv innrømme. Genoaen lå som en sekk inn imot rigg/mast, og den gav en formidabel luftmotstand som gjorde hele båten vinglete og meget krevende å holde riktig kurs med.

Har nettopp vært ombord og sett at skruen som skal holde "Furlex-boksen" i posisjon var løs.

Takket være gode tips fra dere her på baatplassen.no skal følgende tiltak skal utføres før neste tur:

1. Skruen skal festes skikkelig.

2. Jeg skal bruke tau og knyte boksen i posisjon mellom pulpit-rekker, slik at den ikke kan vri seg.

3. Jeg skal sette en knute på tauet akterut, slik at det ikke går lenger enn nødvendig.

4. Jeg skal se til at tauet blir bremset når jeg drar ut genoaen, dette for å få tauet fast og fint inn på rullen.

Redigert av Vår Sommero (see edit history)

Hadde selv furlex på forrige båt og demonterte denne trommelen et par ganger da jeg ville bruke et 3DL seil jeg hadde som gikk helt i dekk , denne trommelen virket veldig greit dimensjonert men det er jo ingen tvil om at systemet har mange flere skruer,deksel,deler osv enn andre rulleforstag og dermed er det mer som kan gå galt.

Jeg har opplevd at trommelen har kilt seg 2ggr de ca 10årene jeg har hatt rulleforstag og begge gangene har det bare vært å droppe fallet , løpe fram og dra ned seilet som vanlig , jeg kan ikke se for meg at dette skulle være noe problem selv om man ikke går opp i vindøyet , er jo bare å slippe skjøtet til seilet blafrer så drar man det ned på få sekunder.

Er seilet derimot delvis innrullet så har man et problem.

Tips til de som er nybegynnere er å altid ha oppe storseilet , gjerne godt revet. Når du da faller av så vil genuaen kollapse i le av storseilet , med storseilet oppe så vil båten også bli mye roligere å styre i hardt vær.

Med kun forseil så ruller båten mye mer.

Redigert av Enzo (see edit history)

På de fleste nye bavariaer er rullelinen ført bakom/under rekkestøttene. Dette ser ryddig ut, men gir mye mer motstand enn hvis linen er ført gjennom blokker på rekkestøttene. Dette ordner mange selv og da blir det raskere og lettere å rulle inn fokka. Men det hadde vel ikke hjulpet her..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Akkurat den lille motstanden som kan oppstå hvis det er skikkelig med luft i seilet når man ruller det inn kan nok sikkert gjøres noe med om den er av betydning(men noen få% er det sikkert som går med til friksjon), men at det skulle ha noen stor betydning når man har båten i vindøyet kan jeg vanskelig se.. Jeg merket det var tungt nå jeg revet litt på slør i stiv kuling, men det er nok ikke friksjon mellom tauverk og rekkestøtter som er hovedårsaken, snarere vår herre som blåste for mye..

Jeg har vurdert å montere blokker på rekkestøttene, men ikke av friskjonsårsaker, men jeg trenger en tau gjennom disse hullene for å feste rekkenettet mot ripa.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...