Jump to content

Problem med innhaling av Furlex rulle-genoa


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Det blir meget tungt å ta inn seilet om en ikke har passet på at den nederste feste har en turn frigang. I tillegg er det viktig at seilet er satt i riktig spor. Styrbord spor for motsols reving og babord for medsols reving. Det er flere som glemmer dette ved montering av seilet.

 

Glem ikke at også et seil montert på rullerev kan fires i dekk om en har problem. Var klar over om du tar løs skjøte kan du rulle inn seilet ved å gå runder med båten. Seilet rulles inn med en runde pr omdreining av båten.

Link to post
Share on other sites

En genoa som reves har vel et så stort areal at vindkrefter drar dette stramt som rakkern på rulla. Ville ikke tro at forskjellen på belastet eller ikke belastet seil under reving ville gjøre noen forskjell.

 

Joda vinden drar den knallstramt rundt forstaget men ruller du den inn ved belastning så trekkes den mot senter under rullingen , ruller dudne på perfekt så strammes den mere jevnt til og får bedre form.

Bare prøv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Man bør (som andre har nevnt) alltid holde igjen litt på revelinen ved utrulling, og feste den selv om man seiler med sielet helt utrullet. En annen ting med rulle seil er at man passer på at skjøtene er strammet opp når seilet er innrullet for å hindre at vinden får tak og seilet begynner å vikle seg ut. Har selv opplevd det, og det var ikke bare å stramme inn skjøtet fordi skøtet da var surret rundt forstaget. Måtte feste på et nytt tau som ekstra skjøte og knytte av skjøtene for å få ting på plass igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Kan du forklare dette nærmere, jeg forstod det ikke.

 

Det er Furlex jeg kjenner best og forklarer ut fra det.

Hvorfor det er slik, så skyldes den første fritørn på nedre festet at seilet får en bedre fasong sammenrullet, samt det blir lettere å dra når du starter innrulling. Hvorfor det er viktig å velge riktig spor for seilet kommer av at om du velger galt, så blir vinkelen mellom seilet og profilet for stor på første tørn. Du får en skarp brett på seilet i det du legger første tørn om du tar galt spor. Tar du riktig spor legger du seilet med større diameter på første del av den først tørnen. Det gir mindre motsatnd mot innrulling og er bedre behandling av seilet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert å montere blokker på rekkestøttene, men ikke av friskjonsårsaker, men jeg trenger en tau gjennom disse hullene for å feste rekkenettet mot ripa.

 

I følge båtvenn med "Bavve 36" som fikk slike montert på nå i sommer, så ble forskjellen stor.

Så du får gi kona slike til jul

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

I følge båtvenn med "Bavve 36" som fikk slike montert på nå i sommer, så ble forskjellen stor.

Så du får gi kona slike til jul

 

Kan bekrefte at det ble stor forskjell i friksjon med trinser på rekkestøttene :smiley: ,samt at vinklen fra "furlexrulla" og ned til første punkt ikke bør være for krapp.Likeledes letter det innrulling om man slakker litt på genuafallet(som man strammer opp når det friskner til under seilas) og også har akterstaget slakt.

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem på min Bavaria 33 Cruiser. Innhalingstauet gikk ned i sporet innunder den første rekkestøtta. Etter at jeg flyttet innhalingstauet til at det først går gjennom rekkestøtte nr 2 istedenfor nr 1 så har jeg ikke hatt mere problemer med dette. Tror vinkelen blir for stor når den går rett fra furulexen og ned i den første rekkestøtten. Mvh Morten

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

Så du får gi kona slike til jul

 

Kona snakket om radar, så hun skal få det til jul, så jeg må finne en annen post til å dekke kostnaden på disse blokkene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...