Jump to content

Kald mat og drikke ombord


Scand25

Recommended Posts

Jeg har ikke kjøleskap eller lignende elektriske innretninger ombord. Kun en støpt kjøleboks, med utslag i bunn. Denne holder ikke spesielt godt på kulden. Jeg tar med fryste 1,5 l flasker og legger i denne sammen med noen fryselementer. Det holder ca 2 døgn, ikke mer. Når man er ute i 3 uker av gangen har faktisk dette vist seg å være vårt største problem på tur. Nest år må jeg finne på noe lurt. Disse alternativene har jeg vurdert:

 

1. Jeg må bygge om kjøleboksen med byggesett. Frysedel inkl.

2. Kjøleskap internt.

3. Ny 12 v kjøleboks eksternt eller internt.

 

Et kjøleskap/kjøleboks fungerer greit når motor går og dynamoen sviver..men når man ligger stille ute på holmene i noen dager uten landstrøm, så har man igjen et problem med å drifte dette. Jeg har vurdert aggregat og solcelle.

 

Har noen tips til hva som fungerer bra her, i forhold til pris.

Link to post
Share on other sites

Ut fra avataren din går jeg ut fra at det er en Classic du har... Hadde samme båt intill i våres og bygde der en egen kjøleboks der hvor det originale normalt er plassert (under førersetet.) Gjorde dette selv ved å bruke en type "isopor" (rosa type til bruk under bygninger) samt kompressor/fordamper kjøpt på Maritim. Min vurdering var at dette var en mye bedre løsning enn å bygge inn et kjøleskap da det er begrenset med plass. Innvendig volum ble på omlag 45 liter, men om du tar i bruk hele seksjonen under førersetet får du vesentlig bedre plass. (Brukte for øvrig en flat fordamper, og ikke den med frysedel)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

her har du et spørsmål om hvor mye arbeid du vil legge i dette og evt om det er plassproblemer. Prismessig tror jeg ikke det er så stor forskjell på å bygge en boks eller kjøpe ferdig kjøleskap/kjøleboks. Jeg ville nok selv kjøpt et ferdig skap med danfoss kompressor og eco funksjon, strømforbruket blir da minimalt og du kan fint ligge ute noen dager hvis du har 2 store batterier i båten. Det er denne løsningen de fleste velger på mindre båter.

 

Du kan nok regne med at et slikt skap bruker rundt 0,5 amp og det er jo ikke mye, ikke kjøp supercool eller lignede elementer med peltier, disse har altfor høyt forbruk. (6amp /1.5 på eco)

 

Du må nok regne med rundt 5000 kr for et bra kjøleskap.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

I løpet av de tre ukene har du kanskje behov for en tur i butikken, marinaen eller lignende langs veien, mange av disse bytter vel fryseelementer fortsatt?

Husker fra barndomsminner og på tur ble det byttet fryseelementer i butikker, en mulig løsning.

 

Det finnes kjøleskap som går på gass også, da bruker du ikke strøm.. kanskje en mulighet, men de koster endel.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

mange av disse bytter vel fryseelementer fortsatt?

Det er vel endel år siden de sluttet med det? Det har å gjøre med at du ikke vil ha naboens basilusker inn i din kjøleboks. Derimot er det endel butikker og fiskeutsalg som selger is.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Uansett hva du gjør, gå for kjøleboks med åpning i toppen, ikke skap!

Dette fordi en boks med åpning i toppen bruker mindre strøm enn et skap, som en følge av at kulden ikke detter ut når du åpner boksen.

 

Jeg har en enkel kompressordrevet variant ombord, den bruker ca 12Ah/døgn, og har plass til ca 6 sixpacks med øl.

Sørg også for å kjøpe varer som er kalde, da slipper boksen å jobbe slik for å få ned temperaturen, og du sparer mer strøm.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva du gjør, gå for kjøleboks med åpning i toppen, ikke skap!

Dette fordi en boks med åpning i toppen bruker mindre strøm enn et skap, som en følge av at kulden ikke detter ut når du åpner boksen.

Dette er ikke korrekt, det er ikke luften som er kjøleelementet her, men matvarer/og veggene i kjøleskapet. Derfor vil faktum at luften faller ut av skap ikke lage noe problem, et par sekunder etterpå er det like kaldt igjen.

 

Valg mellom skap eller boks nok mest på hvor det skal plasseres, om det passer best med lokk eller dør...

Link to post
Share on other sites

Både og:

 

den kalde luften som 'faller' ut av skapet når døren åpnes betyr ikke mye i forhold til at melkekartongen kanske står på salongbordet en hel time i forbindelse med frokosten og blir varm.

 

Men (som Ingar en gang skrev mener jeg å huske) når pakningene rund kjøleskapsdøren ikke tetter 100% og litt kald luft renner ut av skapet hele tiden så betyr det noe, ja. Det unngår du med boks med lokket på toppen.

 

Konklusjon: bruk boks hvis du kan og sett matvarene tilbake i boksen så snart som mulig!

Link to post
Share on other sites

Bygget selv kjøleboks i gamle båten. Isolerte med isopor. Innvendig fikk jeg laget en boks i blikk. Monterte en kompressor med "L" element. Boksen ble på 60 l.

Fungerte suverent, lavt strømforbruk. Måtte være forsiktig med termostaten, kom den mye over trinn 2 ble det fryseboks (skalaen gikk til 9).

Eneste ulempen med denne var at det over litt tid ble litt vann i bunnen av boksen etter som fukt i luften kondenserte. Dette ble løst med å ligge et kjøkkenhånkle i bunnen som ble byttet etter noen dager.

Prismessig ble det som om å kjøpe ferdigt kjøleskap, men jeg fikk mye bedre plassutnyttelse og større kapasitet.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...