Jump to content

hastesak: ny dynamo lader tydeligvis ikke


New Attitude

Recommended Posts

Knallvær, og SKAL på sjøen idag.

 

Forrige dynamo tok kvelden, og byttet til ny idag. Ledninger flyttet over en etter en, og koblingsdiagram fulgt.

 

Starter motor, og ladelampa går ut og turteller fungerer.

 

Men, det viser ikke mer enn ca 12,5 V ladespenning på måleren under dekk. Betyr det at det ikke lades - eller kan det være feil på instrumentet (ladelampa ved tenningen slukker jo umiddelbart)? :eek:

 

Jeg har separat startbatteri, så er ikke så redd for å tømme forbruksbatteriet - men, dog...

 

Konstruktive innspill tas imot med takk :yesnod:

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Mål på batteripolene med et voltmeter. Du burde nok ha over 13V i ladespenning, litt avhengig av forbruk. Jeg har gode 14V i min båt.

Det skal jeg gjøre.

 

Ellers noen "typiske feil" som gjør at det ikke viser lading? Annet enn løse ledninger/ledninger med ingen/dårlig kontakt?

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Sjekk at ladekontrollpæra er i orden. Hva slags dynamo monterte du ?

 

Unnskyld min uvitenhet: ladekontrollpæra? Den som lyser når tenninga er på, og som (forhåpentligvis) slukker når motor startes? I så fall fungerer den.

 

Skal ned til båten nå, så da får jeg sjekket type dynamo. Skal dobbelsjekke om ledning inn til voltmeter har kontakt (instrumentet gir utslag når hovedstrømsbryteren settes på).

 

 

Det var bare fem ledninger på gammeldynamoen (2 x pluss, minus, ladelampe og turteller) - og de er overført tilsvarende til ny.

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Mål på batteripolene med et voltmeter. Du burde nok ha over 13V i ladespenning, litt avhengig av forbruk. Jeg har gode 14V i min båt.

 

 

Takk for innspill; har nå målt spenning mellom polene: 13,55 og 13,62 V.

 

Nå blir det båttur!!!!! :sailing:

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...